Lätt MC på B körkort.

Low
29 juni 2018 · 3 312 Inlägg

Såg detta av en slump:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … t_H5023208

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … rt_H502193


Skulle det varit en bra eller dålig idé?

Senast redigerat av Low (29 juni 2018)

torsen
29 juni 2018 · 7 238 Inlägg

Bra idé. Helt i linje med hur det var förr. Har man avlagt, och klarat, körprov för *B*-kort så har man med råge uppfyllt kraven för EU-moped. Har man kört bil så har man trafikvana. De flesta har väl cyklat så balansproblemet med 2-hjuling finns nog inte.
Men lite träning skadar inte. Kanske väst med ett "L" på ryggen första året?

Men vet inte var gränsen för lätt MC går nu?
Förr fick man köra MC under 75 kg fr o m 16 år.
Tung MC har jag för mig fr o m 21 år.

jompazx
29 juni 2018 · 291 Inlägg

lätt, 16år max 11kw
mellan, 18år 35kw
tung, minst 20år med minst två år av körning alltså mellan från 18 till 20. eller 24 utan tidigare erfarenhet. till och med BossHoss

tycker det verkar som ett bra förslag! speciellt numera när man börjar se fler "stora"  125cc skotrar på gatorna. dom är säkert väldigt lätta att köra med variator och centrifugal  koppling!

Senast redigerat av jompazx (29 juni 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni 2018 · 17 478 Inlägg

Äger själv en 125cc scooter med normal CVT. Den går prima och uppmuntrar inte på något sett buskörning men är en bra pendlarscooter som lätt hänger med i trafiken upp till cirka 100 km/h. Toppar ca 115 km/h.

Ställer mig bakom detta förslag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
29 juni 2018 · 5 840 Inlägg

Tja, det blev ju avslag på den motionen förstås, så bra skall vi inte få ha det

jompazx
29 juni 2018 · 291 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Tja, det blev ju avslag på den motionen förstås, så bra skall vi inte få ha det

Jaså? tråkigt. jävligt dumt egentligen vafan kan man framföra en bil så kan man framföra en lätt mc. speciellt om kör en automat scooter

Man bär större ansvar när man kör bil än lätt mc (trodde det va därför man fick köra lätt mc redan vid 16). mycket svårare att ha ihjäl medtrafikanter på 2 hjul än 4

Senast redigerat av jompazx (29 juni 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juni 2018 · 14 056 Inlägg

jompazx skrev:
lätt, 16år max 11kw
mellan, 18år 35kw
tung, minst 20år med minst två år av körning alltså mellan från 18 till 20. eller 24 utan tidigare erfarenhet. till och med BossHoss

tycker det verkar som ett bra förslag! speciellt numera när man börjar se fler "stora"  125cc skotrar på gatorna. dom är säkert väldigt lätta att köra med variator och centrifugal  koppling!

På min tid så fick man ta körkort för lätt MC vid 16 år och max 122 cc skulle det vara. Vid 18 så fick man övergå till tung MC utan körprov har jag för mig att det var men det var i början av 70-talet. Ja, 1970 alltså. Vi som tog B-behörighet fick per automatik köra tung MC vilket gäller fortfarande för mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jompazx
29 juni 2018 · 291 Inlägg

Vettemannen skrev:

jompazx skrev:
lätt, 16år max 11kw
mellan, 18år 35kw
tung, minst 20år med minst två år av körning alltså mellan från 18 till 20. eller 24 utan tidigare erfarenhet. till och med BossHoss

tycker det verkar som ett bra förslag! speciellt numera när man börjar se fler "stora"  125cc skotrar på gatorna. dom är säkert väldigt lätta att köra med variator och centrifugal  koppling!

På min tid så fick man ta körkort för lätt MC vid 16 år och max 122 cc skulle det vara. Vid 18 så fick man övergå till tung MC utan körprov har jag för mig att det var men det var i början av 70-talet. Ja, 1970 alltså. Vi som tog B-behörighet fick per automatik köra tung MC vilket gäller fortfarande för mig.

/Benny

Nu, vid 18 får man övergå till mellan utan teori men ett mindre förar prov om jag inte missminner mig och sedan något liknande mellan mellan och tung. Man har ju lagt till mellan för de tunga sport hojarna kan ligga 150+ hästar och väga dryga 200kg. Det funkar inte att gå från ca 3-5 hästar på moppe till tung på 180 hästar. Körstilen på moped är full gas växla full gas växla eller konstant full gas på moped försedd med variator. Jag har svårt och tro att körstilen är den samma på en tung mc. (jag talar inte av erfarenhet då jag endast har moped kort)

Senast redigerat av jompazx (29 juni 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juni 2018 · 13 742 Inlägg

ja inte är det mindre farligt att köra mopen än en lätt mc..  man har ju fartvana och allt.. hade ju varit kanon..   
det var bättre förr..   idag är det så jävla korkat att jag får köra en buss med min D-behörighet men om jag reggar den till personbil klass2 alltså tex som husbuss så är det totalt livsfarligt för mig att framföra det fordonet.. fast jag körde det till reggbes så tappar jag alla kunskaper när den är omreggad smile   smarta nissar som bestämmer om lagar och regler..  för att framföra en personbil klass 2 måste man tagit körkortet före 1jan 2000   jag tog mitt den 17jan eller liknande  eller att man har C-behörighet..   men det är fortarande en omregisterad gammal buss.  och högst olämpligt att både en med B-körkort före 1jan 2000 framför den och skillnaden mellan en vanlig lastbil och buss är väldigt stor.  en som kan köra buss klarar med lätthet en lastbil men tvärsom är det rätt stora skillnader pga överhäng fram och bak som kan ställa till det rätt rejält

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
29 juni 2018 · 3 312 Inlägg

Man får hoppas detta kommer upp igen i framtiden och om det blir fördel eftervalet. Jag skulle gärna vilja ha en 125cc scooter . Men köra EU moped, nej tack.

Utmarks-Loke
29 juni 2018 · 5 840 Inlägg

Low skrev:
Man får hoppas detta kommer upp igen i framtiden och om det blir fördel eftervalet. Jag skulle gärna vilja ha en 125cc scooter . Men köra EU moped, nej tack.

Ett alternativ vore ju att ta A-körkort då. Men jag håller med, jag skulle också vilja ha en 125a och skaffar kanske en om behörigheten ändras, men orkar inte ta nytt körkort

Hamilton
29 juni 2018 · 8 864 Inlägg
Fotograf på tierpidag.se
SportPilot Ubåtsingenjör
29 juni 2018 · 7 231 Inlägg

Tycker det är bra att det blev avslag, fullt rimligt att det krävs ett körprov för att få framföra även lätt mc. Däremot så borde man kunna samköra teorin på något vis då den är väldigt lik.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
candyweiss
30 juni 2018 · 876 Inlägg

SportPilot skrev:
Tycker det är bra att det blev avslag, fullt rimligt att det krävs ett körprov för att få framföra även lätt mc. Däremot så borde man kunna samköra teorin på något vis då den är väldigt lik.

Håller med.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2018 · 17 478 Inlägg

Som Growe påpekar så är det lite märkligt med behörigheterna. Jag får köra mina föräldrars husbil som väger 4,7 ton på mitt B-kort. Och det är en stor jävel. Synd förslaget röstades ner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juni 2018 · 13 742 Inlägg

SportPilot skrev:
Tycker det är bra att det blev avslag, fullt rimligt att det krävs ett körprov för att få framföra även lätt mc. Däremot så borde man kunna samköra teorin på något vis då den är väldigt lik.

som ett exempel har polaren en 100cc scooter  som stått vinterförvarad hemma hos mig då jag bor i hus.
eftersom bromsarna började bli slitna så bytte jag dessa och provkörde den..  och det är absolut ingen skillnad förutom farten mellan den och min dotters eu moppe   farten är ju inte det som borde avgöra skillnaden..   man får köra en 4hjuling med B-korkort som det är idag.. ser inga problem med att framföra en så lätt hoj på B-kort.  eftersom denna redan får köra moped det är exakt samma balans och kunighet som krävs mellan dom.   när man sen går upp till dom tyngre pjäserna är det ju en annan sak då dessa blir väldigt mycket bockigare att köra

borde vara vikt+effekt begränsning vad och vad man inte får köra på B-kort

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 juni 2018 · 7 231 Inlägg

Det finns fler 125or än scootrar... att man behöver visa att man kan navigera runt i konbana i lågfart, samt bromsa och ett högfartsprov tycker jag är fullt rimligt. Vill man nu köra hoj så är det bara ta kortet, inget avancerat direkt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
10 augusti 2018 · 3 312 Inlägg

SportPilot skrev:
Tycker det är bra att det blev avslag, fullt rimligt att det krävs ett körprov för att få framföra även lätt mc. Däremot så borde man kunna samköra teorin på något vis då den är väldigt lik.

Varför då? Får man köra atv så borde inte lätt mc vara värre?

Atvs har ju vält risker för en ovan förare.

SportPilot Ubåtsingenjör
11 augusti 2018 · 7 231 Inlägg

för att det är ganska långt ifrån samma sak

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
11 augusti 2018 · 3 312 Inlägg

SportPilot skrev:
för att det är ganska långt ifrån samma sak

Kan man köra moped i 45kmh, eller en quad i 90-110kmh.eller en  can am spyder med nästan 1000cc 0-100 på typ 4s o går i 200.. med b kort, så bör man få köra en lätt mc med 125cc. Tror många skulle välja det pendla i stan med, istället för en bil med 4 tomma säten.

Men vad vet jag:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang