Fingängad M12 med kona

Hamax
24 juli 2018 · 7 Inlägg

Hallå.
Behöver tips av någon som jobbat med fälgar osv.
Min andrabil, en Citron Xantia diesel -99, har stått ett antal år för att komma igång igen.
Saknades sommarhjul och jag kom över fyra alufälgar med däck som suttit på en Volvo 850 4-bult. Samma bultmönster (4x108) men annorlunda ET som jag fixar med spacers.
Jag vet iofs inte hur en Citron fungerar med hjulen 20 mm längre in än normalt. Däcken är ju rätt breda, 205.
Medföljande bultar var riktigt fina men blir för korta och dessutom fel gänga.
Det ska vara M12 med stigning 1,25.
Inte nog med det, skallen får vara max 20 mm diam.
Längden jag behöver bortsett från skalle och kona är 60 mm. (Utan spacers 40 mm)
Men jag vill inte betala 50 - 100 kr styck för hjulbultar som många specialare kostar och dessutom får jag inte tag i just nånting alls.
(Det är ju en gammal bil utan något som helst värde..)
Har börjat titta på pinnbultar men muttrar med kona är tjockare än 20 mm
Jag vet att man inte kan ta vilka bultar som helst... det ska vara hög kvalitet.
Har skickat frågor till olika företag, det Danska THansen svarade inte alls på nån månad och när jag påminde så svarade de att de inte förstår svenska.
Märkligt att de inte använder google translate. Det gjorde jag, till danska, men hjälpte inte.
De flesta svenska företag svarar inte heller, tex Molway och J spec, med undantaget Mr Tuning, som inte bara svarade att de inte kan fixa det, de påminde också om säkerhetsaspekter när man labbar med sånt här.
Har varit runt till några däcksverkstäder som inte hittat nån lösning.

Bara att ge upp och sälja fälgar och bultar billigt till en Volvoägare?

Senast redigerat av Hamax (24 juli 2018)

jaka54
24 juli 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Förstår jag dig rätt så vill du ha tag på Citroeng originalbultar!?  I så fall...Testat med skroten?

zzr94092
24 juli 2018 · 4 388 Inlägg

Står 60mm, så lite längre än original..

jaka54
24 juli 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
OK! Strunta då i spacers! 20mm gör inte någon skillnad i vardagskörandet, bara inte fälgarna tar i något inne i hjulhuset.

Hamax
25 juli 2018 · 7 Inlägg

Hej

Ja fast jag har iah problemet att originalbultarnas skalle är ca två mm för bred! De går inte ner i dom där försänkta hålen. Ska ta en bild på problemet, vet inte om fälgarna är ovanliga, vet inte om hålen blivit försänkta i efterhand
Men det går bara ner 20 mm bultskallar.
Jag har aldrig pysslat med fräsning...
Har funderat på om man kan svarva ner bultskallarna lite, men då påverkas nog konan.
Och jag har varit på två skrotar och frågat men de hade inga lösa hjulbultar.
Tänkte att man med lite tur kunde hitta nåt som passar, till annan bil eller vad som helst bara med
rätt gänga och mindre skalle ...

Senast redigerat av Hamax (25 juli 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juli 2018 · 13 742 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hamax
25 juli 2018 · 7 Inlägg

Från dinahjul verkar det vara närmaste hittills men är nog ca en millimeter för mycket på skallen,
det är 19 hex -grepp, betyder väl 19 mm och sen går konan-ringen väl ca en mm utanför runt om
Mäter jag på bilden, proportioner och utgår från att gängan är 12 mm (utanpå eller inuti?) så får
jag samma resultat alltså minst 21 mm men får väl skriva och fråga.
Andra länken får jag inte att funka
Blir nog att lämna in såna på lite svarvning. Eller om man enkelt kan fräsa upp hålen?

Senast redigerat av Hamax (25 juli 2018)

Hamax
25 juli 2018 · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229166/229166-a01bfc3b8650e036a6ae8530db409f19.jpg

Bulten (till volvo med annan gänga) är precis 20 mm "på skallen" och går precis ner i hålet.
Jag undrar om hålen är nerfrästa på fabrik..
Volvobulten har 40 mm plus skallen/flänsen och sticker ut 20 mm på baksidan
Originalbultarna jag har är 27 mm utom skallen/flänsen.
Går mao inte ens att använda nersvarvade då de kommer sticka ut bara 7 mm

och ja, som ni ser så finns även mönstret 4 x 100 förutom 4 x 108

Senast redigerat av Hamax (25 juli 2018)

torsen
25 juli 2018 · 7 236 Inlägg

Varför inte skaffa Citroenfälgar som passar bilen och flytta över däcken från Volvofälgarna?

Beträffande SKRUVSKALLARNA så finns det såväl nyckelvidd 17, 19 som 21 mm.

Vissa fälgar har så "trånga" brunnar/hål att endast 17 eller 19 mm går in.
Ska du laborera med s k spacers ska du ha "riktiga" - INTE "skivor" på 20 mm och långa SKRUVAR.

Min erfarenhet och åsikt.

Hamax
25 juli 2018 · 7 Inlägg

Ja Torsen, dom sa samma på däcksverkstan och det är inte lätt att hitta alufälgar till Xantia inom rimligt avstånd, kollade under flera månader och det var resor på minst 20 mil dvs 40 totalt (tex Stockholm)
men det blir ju nästan samma kostnad med 16 bra bultar och måste kanske ändå svarvas  eller fräsas i fälgarna. Fick de fyra med däck för en tusenlapp samt 16 "Volvobultar"

Bussgods tog 900 kr när jag köpte hjul till min bruksbil från norrland.

ska testa utan spacers.
jag såg (dyra) såna som nog skulle kunna fixa även bultproblemet. men då jag inte vet hur bilen kommer klara besiktningen efter lite rep, så vill jag inte labba med dyra saker..
Får väl bli stående till hösten med vinterhjulen.. och besikta sen

Senast redigerat av Hamax (25 juli 2018)

torsen
25 juli 2018 · 7 236 Inlägg

Hamax skrev:
Ja Torsen, dom sa samma på däcksverkstan och det är inte lätt att hitta alufälgar till Xantia inom rimligt avstånd, kollade under flera månader och det var resor på minst 20 mil dvs 40 totalt (tex Stockholm)
men det blir ju nästan samma kostnad med 16 bra bultar och måste kanske ändå svarvas  eller fräsas i fälgarna. Fick de fyra med däck för en tusenlapp samt 16 "Volvobultar"

Bussgods tog 900 kr när jag köpte hjul till min bruksbil från norrland.

ska testa utan spacers.
jag såg (dyra) såna som nog skulle kunna fixa även bultproblemet. men då jag inte vet hur bilen kommer klara besiktningen efter lite rep, så vill jag inte labba med dyra saker..
Får väl bli stående till hösten med vinterhjulen.. och besikta sen

Slå en signal till Strängnäs Bilskrot AB, 0152-255 00 & 252 84.
De hade i alla fall i höstas ett par Xantia på gården.
Även flera andra Citroener, vars fälgar kanske passar.
Citroen har i regel Michelinfälgar.(liksom Peugeot)
På dessa finns alla data instämplade.
Läs på dina vinterdäcksfälgar.

Hamax
25 juli 2018 · 7 Inlägg

Jaha, bra ide, då får jag kolla efter en förardörr också.

zzr94092
25 juli 2018 · 4 388 Inlägg

Är ju insex bult/skruv till dom fälgarna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang