Problem med Koppling Mitsubishi Carisma 00. Antal tandantal någon som vet det.

martin_355
3 augusti 2018 · 43 Inlägg

Hej.

Har en Mitsubishi Carisma 00. Det är problem med kopplingen. Det går inte få in någon växel när motorn är igång. Men det går bra när motorn är avstängd.

Det känns som det inte är något återtryck i koppling. Har gått med den till en verkstad och fick info om att det är kopplingen.
Jag behöver köpa ett kopplingssats. Har ringt till skruvat.se och dem har  två varianter av kopplingssats. En som har 20 tandantal och en som har 26 tandantal.

Min fråga är vilken passar bilen? Ringde Mitsubishi verkstad och dem visste inte det.

Hur ska jag göra?

Senast redigerat av martin_355 (3 augusti 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Om du ändå måste byta själv så är det väl bara till att kolla när du tar ner den och räkna.
Annars blir det till att lämna in och så får dom åtgärda.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
martin_355
3 augusti 2018 · 43 Inlägg

Verkstan ska byta den. Det är jag beställer den.. Dem vill ha den på plats när dem byter den. Det kan vara en leveranstid på 5 dagar.

Meaganeowner
3 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

.

- Så du har gått till en verkstad med bilen?
Häftigt må jag säga! Hur långt var det?

20 eller 26 tänder... vart då?
Knappast kuggkransen runt svänghjulet.

Och vilket svar förväntar du dig? om inte ens du som har alla fordonsuppgifter kan eller ids beställa rätt?

Beställ båda vet ja. Är väl bara att skicka tillbaks den ena, då inte leverantören kunde leverera rätt.
Givetvis ska leverantören i så fall betala returfrakten, om det svider i din pluska!

Beställ i två namn, så är det väl bara att ange att den ena inte passade.
Ett alternativ är att
ringa och beklaga dig en timme eller två, om du tycker det är värt det.
Min tid är mer värd än så.

Nu är det även som så att verkstaden säkerligen har rabatt på att själv fixa delar.
Om de inte får göra det, som i ditt fall, så lägger de på en timme eller två i arbetskostnad.
Vissa verkstäder friskriver sig även vad gäller ev garantirelaterade framtida problem om du kommer med egna reservdelar.
De garanterar i s f  bara utfört arbete.

Så det de förlorar på gungorna, tar de igen på karusellerna.
M a o blir det lika dyrt som om verkstaden skött allt.

Skillnad om du skitar ned dina egna fingrar, och hoppar verkstaden.
- En sund kommentar borde då vara: har inte tid eller möjlighet att sjäv fixa...
Återstår att öppna pluskan!

Senast redigerat av Meaganeowner (3 augusti 2018)

martin_355
3 augusti 2018 · 43 Inlägg

Kunde köra den dit. Startade den med 2:ans växel. Fick till det då. Det var inte långt.

Verkstan har talat om för mig vad det kommer att ta för att byta kopplingen.
Garantier står dem för så där behöver jag inte vara orolig för (har lämnat in bilen förut och det har inte varit problem med garantin).
Anledningen till att jag ringde  skruvat var att det fanns två varianter att välja på. Annars hade jag beställt själv.

Länk 20 tandad: https://www.skruvat.se/Kopplingssats-P183129.aspx

Länk 26 tandad: https://www.skruvat.se/Kopplingssats-P32613.aspx

Hade bilen inte varit så gammal så hade jag öppnat pluskan.

Anledningen till att jag har kvar den är att den bara gått 17000 mil.

Senast redigerat av martin_355 (3 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

vad är det för motor på bilen..  alltså inte bara att det är en 1.8 utan exakt vad den heter..alltså motorkoden

eller så skickar du regget på pm.  men problemet på nästan alla onlineshopar är att dom vissar alla olika varianter oavsätt motor..     vad jag kan se så har 1.8 gdi  20splines medans 1.6:An har 26splines      använder mig av sachs webkatalog helt utan minsta kunskaper om vad det sitter för motor.. det finns ju några olika att välja på...   den stora skillnaden är om du har 200mm koppling eller 215mm     200mm har 26splines    och 215 har 20splines.    antar att det skiljer i storlek på lådan då det skiljer en del i effekt mellan 1.6 och 1.8   sen kan man ju undra varför dom krånglar till allt då ingen har någon effekt att snacka om ;-)

Senast redigerat av Growe (3 augusti 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
4 augusti 2018 · 5 809 Inlägg

Kolla på mekonomen, mister-auto.se autoexperten.se och alla möjliga andra reservdelshandlar du hittar, och se om någon av dom vet vilken du skall ha

xXSammy
4 augusti 2018 · 6 566 Inlägg

Om du hade bett Mitsubishi verkstaden tala om reservdelsnumret på kopplingen så hade du kunnat jämföra artikelnummer istället för gissa antal splines.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Kolla på mekonomen, mister-auto.se autoexperten.se och alla möjliga andra reservdelshandlar du hittar, och se om någon av dom vet vilken du skall ha

Misterauto ska man inte använda som källa till att hitta vilka reservdelar man ska ha.. Det är den sämsta källa autoexperten är nog en av dom bättre. Jag använder alltid tex Sachs sida när jsg letar koppling    contitechs när jsg ska ha kamremmar osv    det är dom som gör grejerna och vet vad som passar till vilka modeller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

Byta koppling på en 18 år gammal Mitsubishi? Har du tänkt igenom detta? Det är ekonomiskt vansinne...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
4 augusti 2018 · 6 566 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Byta koppling på en 18 år gammal Mitsubishi? Har du tänkt igenom detta? Det är ekonomiskt vansinne...

Finns många som fortfarande envisas med att laga sina 700/900 Volvos wink

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

xXSammy skrev:

Hybrid_ skrev:
Byta koppling på en 18 år gammal Mitsubishi? Har du tänkt igenom detta? Det är ekonomiskt vansinne...

Finns många som fortfarande envisas med att laga sina 700/900 Volvos wink

skillnaden att en sån alltid kommer vara värd pengarna medans den där går att köpa en hel för halva pengen än vad en 940 kostar.. och en 940 byter man koppling för 1000kr  inkl koppling ;-)  på 45min

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
4 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

En hyfsad sprak ny bil kostar väl 300 000.
Efter 2 år värd ca 150 000.

Min skoda köpte jag för 17 000 kr.
Budgeten för att byta bromsar, hjullager, skivor, knutar, damasker, bussningar i länkarmar, fjädrar, stötdämpare mm, sattes till 13 000 kr.
Eget arbete.
Har garanterat inte sjunkit i värde på 3 år.

Så räknat på detta vis... har jag sparat 120 000.

Denna bil kostar ca 17 kr milen på tre år allt inkluderat. Då har den rullat 10 000 mil i min ägo. Dvs 170 000 kr
Och är säljbar.

Bilen för 300 000 kr.
Kommer att kosta mer än 150 000 och
ca 15 kr milen x 10 000 mil = 150 000 kr.
D v s 300 000 på tre år!

Resonemanget kanske haltar... men minst 250 000 kr, kan man räkna med.

Så jag tvekar inte att byta koppling!

Senast redigerat av Meaganeowner (4 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En hyfsad sprak ny bil kostar väl 300 000.
Efter 2 år värd ca 150 000.

Min skoda köpte jag för 17 000 kr.
Budgeten för att byta bromsar, hjullager, skivor, knutar, damasker, bussningar i länkarmar, fjädrar, stötdämpare mm, sattes till 13 000 kr.
Eget arbete.
Har garanterat inte sjunkit i värde på 3 år.

Så räknat på detta vis... har jag sparat 120 000.

Denna bil kostar ca 17 kr milen på tre år allt inkluderat. Då har den rullat 10 000 mil i min ägo. Dvs 170 000 kr
Och är säljbar.

Bilen för 300 000 kr.
Kommer att kosta mer än 150 000 och
ca 15 kr milen x 10 000 mil = 150 000 kr.
D v s 300 000 på tre år!

Resonemanget kanske haltar... men minst 250 000 kr, kan man räkna med.

Så jag tvekar inte att byta koppling!

Mycket smart tänkt..  Önskar att mer tänkte så

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Meaganeowner
4 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Öööööh... det är väl bra att många inte tänker så!
Bra att ovetandes, typ lurade, håller igång kommersen.
Annars stannar tillväxt och industri.

Och så kan jag än en gång, köpa mig en bra bil, till bra pris framöver, som inte är mer än 10 år och har full servicebok och låga mil på mätaren.

Nån annan har då betalt kalaset åt mig...

Bugar och tackar varje gång...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Öööööh... det är väl bra att många inte tänker så!
Bra att ovetandes, typ lurade, håller igång kommersen.
Annars stannar tillväxt och industri.

Och så kan jag än en gång, köpa mig en bra bil, till bra pris framöver, som inte är mer än 10 år och har full servicebok och låga mil på mätaren.

Nån annan har då betalt kalaset åt mig...

Bugar och tackar varje gång...

både och måste jag säga..   för miljön är det verkligen inte bra..

tyvärr så fattar inte riktigt miljötomtarna det utan dom tänker oj jag måste hoppa på tåget...

så först köpte dom en Bensinbil med katalysator...  wow så miljövänlig jag var...  sen oj e85 vilken bra grej... sen oj   diesel guuud så miljövänligt.. sen oj  gasbil   nu är jag riktigt miljövänligt...sen oj hybridbil det ska man ha för då är jag den miljövänligaste... sen köper dom sig en Tesla som har en livslängd på 10år sen ska man byta batterier för 150K ;-)   man undrar ju vad nästa stollighet blir..men är man inte smartare så leds man av vilken idiot som helst

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Meaganeowner
4 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Då är Tesla inget för mig. Spräcker direkt min buget med 150 000 kr.

Umdrar just om det finns nåt andrahandsvärde en Tesla som överlevt garantitiden?
För det är väl ändå inte RH-garanti?

- O så tillbaks till TS. Läs vad jag skrev ovan. Köp båda alternativen. Säljaren får bekosta retursedel på den han skickade som inte passade! Är väl knappast ditt bekymmer...

Senast redigerat av Meaganeowner (4 augusti 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

Growe skrev:

Meaganeowner skrev:
Öööööh... det är väl bra att många inte tänker så!
Bra att ovetandes, typ lurade, håller igång kommersen.
Annars stannar tillväxt och industri.

Och så kan jag än en gång, köpa mig en bra bil, till bra pris framöver, som inte är mer än 10 år och har full servicebok och låga mil på mätaren.

Nån annan har då betalt kalaset åt mig...

Bugar och tackar varje gång...

både och måste jag säga..   för miljön är det verkligen inte bra..

tyvärr så fattar inte riktigt miljötomtarna det utan dom tänker oj jag måste hoppa på tåget...

så först köpte dom en Bensinbil med katalysator...  wow så miljövänlig jag var...  sen oj e85 vilken bra grej... sen oj   diesel guuud så miljövänligt.. sen oj  gasbil   nu är jag riktigt miljövänligt...sen oj hybridbil det ska man ha för då är jag den miljövänligaste... sen köper dom sig en Tesla som har en livslängd på 10år sen ska man byta batterier för 150K ;-)   man undrar ju vad nästa stollighet blir..men är man inte smartare så leds man av vilken idiot som helst

big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Meaganeowner skrev:
Öööööh... det är väl bra att många inte tänker så!
Bra att ovetandes, typ lurade, håller igång kommersen.
Annars stannar tillväxt och industri.

Och så kan jag än en gång, köpa mig en bra bil, till bra pris framöver, som inte är mer än 10 år och har full servicebok och låga mil på mätaren.

Nån annan har då betalt kalaset åt mig...

Bugar och tackar varje gång...

både och måste jag säga..   för miljön är det verkligen inte bra..

tyvärr så fattar inte riktigt miljötomtarna det utan dom tänker oj jag måste hoppa på tåget...

så först köpte dom en Bensinbil med katalysator...  wow så miljövänlig jag var...  sen oj e85 vilken bra grej... sen oj   diesel guuud så miljövänligt.. sen oj  gasbil   nu är jag riktigt miljövänligt...sen oj hybridbil det ska man ha för då är jag den miljövänligaste... sen köper dom sig en Tesla som har en livslängd på 10år sen ska man byta batterier för 150K ;-)   man undrar ju vad nästa stollighet blir..men är man inte smartare så leds man av vilken idiot som helst

big_smile

. Ska tilläggas att dom påstås ha 15års garanti på batterierna men som hålls med batterier säger att 10år sen är det bara  en fråga när dom lägger av oavsätt oanvända eller ej.      Sen så försvinner ju en hel del kapacitet på vägen dit

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
5 augusti 2018 · 7 198 Inlägg

Nu kanske jag är helt ute och cyklar?
Men är det fråga om membranlamell som "tappat spänsten"?
Och sedan är det väl fråga om antal splines i lamellcentrumet?

En annan fråga: finns inte samma motor i Volvo V40?
I s f kanske Volvo kan svara på frågan om lamellcentrumet - då verkstaden inte verkar veta typ/antal splines.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang