Handbroms fungerar ej på Volvo 850 -97 efter byte

tiredack
15 augusti 2018 · 8 Inlägg

Tjabbare!

Håller på att fixa upp min gamla 850 och har bytt bromsar runt om, inte haft några som helst problem tills jag kom till handbromsen vänster bak. Jag har bytt vajern och alla andra delar som hör till men det fungerar inte. Det började med att jag knappt fick fast vajern inne i bilen för att den knappt räckte fram och sen när jag skulle dit med skivan så gick den inte på. Inne bilen är det släppt så mycket det går, och kabeln har lite spelrum men ändå är det som att mekanismen ligger på 🤔 När man drar handbromsen så spänns vajern inne i bilen men knappt något nere vid bromsen. Vajern är helt sprillans ny så det kan ju omöjligt vara den. Någon som har någon idé? Det är för mig ett mysterium

Tack på förhand!

Meaganeowner
15 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Många bromsok är sådana att armen till handbromsen på oket, måste gå fullt tillbaks till viloläget.
Annars sker ingen automatisk justering av bromskolvarna.

Tydligen har du problem med detta att wiren är för kort.

Har du släppt justeringen inuti bilen, vid handbromsen?

Marlboroman
15 augusti 2018 · 8 229 Inlägg

Har du provat att skruva ihop justeringen mellan backarna allt som går? En cylinderformad sak med ett kugghjul på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tiredack
15 augusti 2018 · 8 Inlägg

Problemet är löst! På något sätt hade bakre delen på hävarmen fastnat inne i höljet på vajerkabeln smile Tog bort all rost och slipade ner kanterna lite och ny flyter det på bara bra! Tack för svaren smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang