Volvo 945: Vibrationer i hög hastighet 90km/h+

Magnedal
16 augusti 2018 · 56 Inlägg

Hej! Köpte en utvändigt sliten med annars riktigt pigg och fin 945a från 96 som 3an hade rasat på. Körde aldrig bilen mer än att prova den innan byte av växellåda, så vet inte om problemet kommer där i från eller fanns innan.

Det är nämligen så att bilen nu är besiktad, och efter att åkt en bit på E4an för första gången märkte jag att bilen börjar vibrera KRAFTIGT vid ca 110km/h. Nu efteråt efter att jag "vet om det" så kan jag även känna lite vibrationer redan vid 90. Det sker även om man gasar på rejält från tex 4an, då sker det redan vid kanske 80km/h och kraftigt, men slutar när man slutat gasa.

Vibrationerna är enbart när man kör bilen, står man stilla och varvar motorn så vibrerar det ingenting alls.

Det vibrerar ingenting medans man gasar, utan bara när man släppt gasen, vid 90+ på femman.

Vad tror ni felet kan bero på? Obalans i däcken? hjulinställning? Fel vinkel på kardan?

Bilen är sänkt ca 20-30mm, är chippad och har ställbar turbo i form av pysventil samt svetsdiff. Den har även 20mm spacers på var däck då det är s70/v70 fälgar. Vad mer som gjorts vet jag inte riktigt, men den går riktigt fint och accelererar hur bra som helst. Förutom vibrationerna då.

Jag har hört att när man sänkt dessa volvo bilar bak så kan det vara normalt med vibrationer, och att man då brukar lägga bricker mellan bultar/stödlager under bilen så kardan höjs lite? Stämmer det? Det är ju enklast att prova, hur ska vinkeln vara dock? Den är ju redan högre vid till exempel stödlagret än vid bakaxeln vinkelmässigt.

Tacksam för svar,

Mvh, Dennis Magnedal.

Senast redigerat av Magnedal (16 augusti 2018)

Chewgum
17 augusti 2018 · 79 Inlägg

Vibrerar det om du pallar upp bilen och gasar upp till 90 med växel i?

Senast redigerat av Chewgum (17 augusti 2018)

Magnedal
17 augusti 2018 · 56 Inlägg

Chewgum skrev:
Vibrerar det om du pallar upp bilen och gasar upp till 90 med växel i?

Det ska provas!

Magnedal
19 augusti 2018 · 56 Inlägg

Har inte haft möjlighet att göra förenämnda tipset än, men bytte först plats på fram/bakdäck på ena sidan av bilen och sen på båda utan någon som helst skillnad. Det känns ju heller ingenting i ratten som det brukar vi obalans i däcken, inte drar den snett heller. Vad kan det vara?

Jag läste att många höjjer upp stödlagret på kardan med hjälp av brickor efter dom sänkt bilen då det kan orsaka vibrationer, någon som har erfarenhet av det?

Mvh, Dennis.

zzr94092
19 augusti 2018 · 4 369 Inlägg

Kardanen är fel ihopsatt i splinsen.

Magnedal
19 augusti 2018 · 56 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kardanen är fel ihopsatt i splinsen.

På denna modellen finns det bara ett sätt. Två av splinesen är markerade, dom ska in på den som är dubbelt så bred (tekniskt sett 4 gånger så bred) som alla andra splines. Annars går det inte, tar tvärnit typ 2cm in.

så icke!

Chewgum
21 augusti 2018 · 79 Inlägg

Magnedal skrev:

zzr94092 skrev:
Kardanen är fel ihopsatt i splinsen.

På denna modellen finns det bara ett sätt. Två av splinesen är markerade, dom ska in på den som är dubbelt så bred (tekniskt sett 4 gånger så bred) som alla andra splines. Annars går det inte, tar tvärnit typ 2cm in.

så icke!

Om du har läst min tråd så hade jag ungefär  samma problem. Är 745 dock. Lät som om kardanen skulle komma upp i bilen vid 80+. Men som jag föreslog tidigare, om det vibrerar när du gör mitt förslag så är det väl nånting med kardanen.

Magnedal
21 augusti 2018 · 56 Inlägg

Chewgum skrev:

Magnedal skrev:

zzr94092 skrev:
Kardanen är fel ihopsatt i splinsen.

På denna modellen finns det bara ett sätt. Två av splinesen är markerade, dom ska in på den som är dubbelt så bred (tekniskt sett 4 gånger så bred) som alla andra splines. Annars går det inte, tar tvärnit typ 2cm in.

så icke!

Om du har läst min tråd så hade jag ungefär  samma problem. Är 745 dock. Lät som om kardanen skulle komma upp i bilen vid 80+. Men som jag föreslog tidigare, om det vibrerar när du gör mitt förslag så är det väl nånting med kardanen.

För mig låter det inte som kardanen ska komma upp genom golvet, men det durrar som satfläsk.

Magnedal
19 september 2018 · 56 Inlägg

Chewgum skrev:
Vibrerar det om du pallar upp bilen och gasar upp till 90 med växel i?

Har nu provat detta och vibrationerna var även då. Har förövrigt bytt bakaxel sedan tråden skapades vilket hjälpte lite med vibrationerna, främst vid acceleration. (pinjong var tok glapp i gamla) Men problemet kvarstår. Höjde upp lagerhållaren en bit med brickor och det hjälpte en del, men inte direkt mycket.

InTheWhite
21 september 2018 · 2 151 Inlägg

Ofta beror det på att stödlagerhållaren är för stum. Man kan med typ en Dremmel slipa ur lite gummi i glipan på hållaren.

Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Magnedal
21 september 2018 · 56 Inlägg

InTheWhite skrev:
Ofta beror det på att stödlagerhållaren är för stum. Man kan med typ en Dremmel slipa ur lite gummi i glipan på hållaren.

Jo har läst många som haft problem med det, vart exakt är det man ska ta bort gummi? Så jag inte gör fel.

InTheWhite
21 september 2018 · 2 151 Inlägg

Magnedal skrev:

InTheWhite skrev:
Ofta beror det på att stödlagerhållaren är för stum. Man kan med typ en Dremmel slipa ur lite gummi i glipan på hållaren.

Jo har läst många som haft problem med det, vart exakt är det man ska ta bort gummi? Så jag inte gör fel.

På ena sidan är det liksom ett spår in i gummit, det är där du ska slipa.

Jag hade ett helvete rent ut sagt när jag bytte stödlager och hållare. Det från Volvo gav jävulska vibrationer, liksom det från KG trim. Till slut hittade jag ett hos KL Racing som funkade.

Magnedal
22 september 2018 · 56 Inlägg

InTheWhite skrev:

Magnedal skrev:

InTheWhite skrev:
Ofta beror det på att stödlagerhållaren är för stum. Man kan med typ en Dremmel slipa ur lite gummi i glipan på hållaren.

Jo har läst många som haft problem med det, vart exakt är det man ska ta bort gummi? Så jag inte gör fel.

På ena sidan är det liksom ett spår in i gummit, det är där du ska slipa.

Jag hade ett helvete rent ut sagt när jag bytte stödlager och hållare. Det från Volvo gav jävulska vibrationer, liksom det från KG trim. Till slut hittade jag ett hos KL Racing som funkade.

Tack så mkt!

Jo, misstänker att själva produktionen av dessa lagerhållare är minst sagt skit. Jättemånga som fått vibrationer med biltemas, köpt volvos och blivit av med dom. Sen finns det dom som fått vibrationer av volvos och bytt till KL så funkar det. Sen nån med KL’s som fått problem och biltemas har funkat osv. Verkar ju mest bara ha med tur att göra verkar det som. Men som tur är har ju många fått resultat av att modifiera dom.

Magnedal
1 oktober 2018 · 56 Inlägg

Hej! Jag ville bara meddela att jag beställde ett kit med hållare+lager från klracing och vibrationerna är nu borta! Den såg även rätt så annorlunda ut än biltemas, rejälare men samtidigt lite mjukare. Den gled även på mycket bättre, biltemas fick vi knappt på med press och denna hamrades på lite lätt för hand.

InTheWhite
1 oktober 2018 · 2 151 Inlägg

Magnedal skrev:
Hej! Jag ville bara meddela att jag beställde ett kit med hållare+lager från klracing och vibrationerna är nu borta! Den såg även rätt så annorlunda ut än biltemas, rejälare men samtidigt lite mjukare. Den gled även på mycket bättre, biltemas fick vi knappt på med press och denna hamrades på lite lätt för hand.

Ja KL Racings hållare brukar lösa problemet.

Magnedal
1 oktober 2018 · 56 Inlägg

InTheWhite skrev:

Magnedal skrev:
Hej! Jag ville bara meddela att jag beställde ett kit med hållare+lager från klracing och vibrationerna är nu borta! Den såg även rätt så annorlunda ut än biltemas, rejälare men samtidigt lite mjukare. Den gled även på mycket bättre, biltemas fick vi knappt på med press och denna hamrades på lite lätt för hand.

Ja KL Racings hållare brukar lösa problemet.

Enda konstiga var att hur vi än gjorde vill den där metallbrickan/skyddsaken som sitter som stopp för lagerhållaren tar i gummit hur man än gör. men det verkar inte göra något, bilen går hur som helst jättefint nu iaf!

Magnedal
2 oktober 2018 · 56 Inlägg

InTheWhite skrev:

Magnedal skrev:
Hej! Jag ville bara meddela att jag beställde ett kit med hållare+lager från klracing och vibrationerna är nu borta! Den såg även rätt så annorlunda ut än biltemas, rejälare men samtidigt lite mjukare. Den gled även på mycket bättre, biltemas fick vi knappt på med press och denna hamrades på lite lätt för hand.

Ja KL Racings hållare brukar lösa problemet.

Ursäkta om jag stör, men du råkar inte kanske veta vad som fortfarande orsakar lätta vibrationer vid gaspådrag med mer än typ 0.5laddtryck på femmans växel? Alltså enbart på femman, konstigt nog. Märkte att växellådan flexar väldigt upp/ner i baksida, kan det vara därför? Men det kanske är normalt iofs.

InTheWhite
2 oktober 2018 · 2 151 Inlägg

Kan ju givetvis vara pga mjuk/trasig växellådskudde, men du är inte ensam om det problemet just vid lite högre laddtryck. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det. En sak som kan uppstå när man sänker är att bakaxeln inte sitter centrerad under bilen längre, det kan också ge upphov till vibrationer. Detta löses med ett justerbart Panhardstag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang