När är det dags för att byta handbroms?

tewo22
25 augusti 2018 · 118 Inlägg

Hej!
Som rubriken lyder, när är det egentligen dags för att byta handbroms? Vilka tecken visar på att det är god tid att byta ut bromsarna eller t.ex. spänna vajern?

Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2018 · 26 111 Inlägg

Trams raderat.






Om jag förstår frågan rätt så tror i alla fall jag att svaret torde vara; när det så behövs.
Kontroll, inkluderat spänning av handbroms och så vidare, sker efter ett tidschema. Vanligen gör man väl detta vid övrig service, som också ska göras efter en viss tid eller antal mil, eller när det så behagar eller som sagt, när det behövs.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
zleepy Trucker
25 augusti 2018 · 1 391 Inlägg

När den börjar ta dåligt, eller inte alls, då är det dags att serva/byta/reparera..
prova dra åt handbromsen, kör sedan framåt/bakåt.. om bilen står fast, så har du en bra handbroms, kan du åka iväg sjukt lätt, är det dags att fixa, om bilen "släpar" sig iväg med mothugg så kanske det bara behöver spännas...

du kan alltid kolla på senaste besiktprotokoll, där står handbromsens värden (dvs jämhet, inte "hur bra")

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
tewo22
25 augusti 2018 · 118 Inlägg

Mack skrev:
Trams raderat.






Om jag förstår frågan rätt så tror i alla fall jag att svaret torde vara; när det så behövs.
Kontroll, inkluderat spänning av handbroms och så vidare, sker efter ett tidschema. Vanligen gör man väl detta vid övrig service, som också ska göras efter en viss tid eller antal mil, eller när det så behagar eller som sagt, när det behövs.

Okej, tack så mycket!


zleepy skrev:
När den börjar ta dåligt, eller inte alls, då är det dags att serva/byta/reparera..
prova dra åt handbromsen, kör sedan framåt/bakåt.. om bilen står fast, så har du en bra handbroms, kan du åka iväg sjukt lätt, är det dags att fixa, om bilen "släpar" sig iväg med mothugg så kanske det bara behöver spännas...

du kan alltid kolla på senaste besiktprotokoll, där står handbromsens värden (dvs jämhet, inte "hur bra")

Jo, men jag kollade på besiktningspapprena och det såg bra ut, men jag upplever att handbromsen inte tar särskilt bra, det är iof rätt så lätt att dra i handbromsen också, tyder det på något? Jag upplever att den blir svårare att köra iväg med om handbromsen är i, det går inte att köra iväg utan gas då (bara koppling), men det går.

Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2018 · 26 111 Inlägg

Låter ju som att den bör justeras i så fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zleepy Trucker
25 augusti 2018 · 1 391 Inlägg

tewo22 skrev:
Jo, men jag kollade på besiktningspapprena och det såg bra ut, men jag upplever att handbromsen inte tar särskilt bra, det är iof rätt så lätt att dra i handbromsen också, tyder det på något? Jag upplever att den blir svårare att köra iväg med om handbromsen är i, det går inte att köra iväg utan gas då (bara koppling), men det går.

Siffrorna på besiktnignsprotokollet säger ingenting om HUR bra den tar, enbart hur jämt den tar..
därför det ibland kan stå 1.6-1.6 och året efter 2.4-2.4 det är hur HÅRT dom bromsar, för att se så det tar så jämt som möjligt... smile

ska vara "lätt" i början men bli "hårdare" ju närmare slutet av draget, om det går lika lätt hela vägen så är det något fel, fast du ska inte "kunna köra iväg" med bilen om handbromsen är i, då är det dags att fixa, ligger handbromsen i så MÄRKS det direkt om den funkar smile

Låter som du har en handbroms att byta belägg/band/spänna vajern/smörja upp framför dig smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
tewo22
25 augusti 2018 · 118 Inlägg

zleepy skrev:

tewo22 skrev:
Jo, men jag kollade på besiktningspapprena och det såg bra ut, men jag upplever att handbromsen inte tar särskilt bra, det är iof rätt så lätt att dra i handbromsen också, tyder det på något? Jag upplever att den blir svårare att köra iväg med om handbromsen är i, det går inte att köra iväg utan gas då (bara koppling), men det går.

Siffrorna på besiktnignsprotokollet säger ingenting om HUR bra den tar, enbart hur jämt den tar..
därför det ibland kan stå 1.6-1.6 och året efter 2.4-2.4 det är hur HÅRT dom bromsar, för att se så det tar så jämt som möjligt... smile

ska vara "lätt" i början men bli "hårdare" ju närmare slutet av draget, om det går lika lätt hela vägen så är det något fel, fast du ska inte "kunna köra iväg" med bilen om handbromsen är i, då är det dags att fixa, ligger handbromsen i så MÄRKS det direkt om den funkar smile

Låter som du har en handbroms att byta belägg/band/spänna vajern/smörja upp framför dig smile

Jaha, jag antod att dom "maxade" bromsarna, då förstår jag!

Det är inte lika lätt hela vägen i draget, men hur svårt är det att byta belägg på en volvo 940? Först testar jag förstås att spänna handbromsen, men bara så att jag vet om det är värt att göra själv eller inte. Om du känner att det är lite väl avancerat att förklara så kan jag säkert hitta någon video på det smile

zleepy Trucker
25 augusti 2018 · 1 391 Inlägg

tewo22 skrev:
Jaha, jag antod att dom "maxade" bromsarna, då förstår jag!

Det är inte lika lätt hela vägen i draget, men hur svårt är det att byta belägg på en volvo 940? Först testar jag förstås att spänna handbromsen, men bara så att jag vet om det är värt att göra själv eller inte. Om du känner att det är lite väl avancerat att förklara så kan jag säkert hitta någon video på det smile

Man kunde tro det, men icke, dom ska ta jämt, får max diffa 30% mellan sidorna smile

Hur svårt vet jag inte, inte meckat överdrivet mycket med 740/940 men kan inte tro dom är så överdrivet
svåra, förr var allt enkelt mekaniskt, numera är det elektronik överallt.. du får väl skruva isär bakbromsarna och ta en titt, finns säkert någon video på tuben som förklarar smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang