Svarte_Orm skrev:
Det är ju på halt underlag som det faktiskt går att köra svetsad diff någorlunda bra
Har du själv kört med svetsdiff/AGA-diff eller automatisk diffspärr på vintern?
Det har jag!
Mycket mycket vanskligt på halt underlag och vardagskörning.
I spenaten något heeeeelt annat!
Bättre alternativ är en torsen, t ex Val Racing, "i baken".
Allra bäst är en ARB, eller liknande.
Har själv provat alla alternativ sedan början på tjugohundratalet.
Torsen ger mest för pengarna, när man, och det går fort, lärt sig köra med torsen.
En automatisk diffspärr, typ Lock Right, får du för 1.200 till 2.000:-.
En torsen, typ Val Racing(som är ställbar), får du för 4.000:- och uppåt.
En ARB, eller motsvarande, är betydligt dyrare p g a installationen. Delarna finns för Kinatillverkade kopior från 10.000:-. Räkna med närmare en dag på verkstad med erfaren tekniker.
Så svaret på frågan/rubriken blir: "för djävligt på vintern med svetsdiff vid dd(Daily driving)"