Drivknut hoppade isär under färd. Skrot eller laga? Bilder

942 Inlägg
Skrivet 24 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Volvo v70n classic.
Gjorde en u sväng till vänster så slutade bilen driva.  Höger drivknut hade hoppat isär.
Hur kan det komma sig?
Är det bara att sätta ihop igen?
Tog bort själva knuten å kan inte se något fel.
Det sitter en låsring längst ut på drivaxeln ska den sitta där när man trycker tillbaka knuten?



https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-7891af9a67f0f9938bdeedf64d6faae7.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-54918fbde38f1bc0e9c400825ce4b1c7.jpg

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
449 Inlägg
Skrivet 24 oktober 2018 #2

Ja ringen ska sitta där när du knackar på den.

1 764 Inlägg
Skrivet 24 oktober 2018 #3

Den gången jag råkade ut för detta berodde på att det blivit bytt till en för kort drivaxel på en Saab 900..

449 Inlägg
Skrivet 24 oktober 2018 #4

Vi har haft några bilar på Jobbet som hoppat ur då ringen gått sönder.

942 Inlägg
Skrivet 25 oktober 2018 · Inlägg av trådskaparen #5

Tror jag byter den. Den måste ju hoppat isär av en anledning.  Kanske är sliten. Har ju gått 9k mil.
Får se om jag hittar nån på Internet

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
161 Inlägg
Skrivet 25 oktober 2018 #6

ja byt drivknuten dom är inte dyra och sätt dit låsringen sen är de bara köra igen

1 764 Inlägg
Skrivet 25 oktober 2018 #7

Byt du bara ring.

9000 mil är inget


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang