AC - Kan man fylla själv?

Meaganeowner
28 december 2018 · 2 250 Inlägg

Om tryck finns, men är för lågt för att kompressorns ska starta, eller att det inte kyler lika bra som förr, så undrar jag om det är möjligt att fylla på systemet själv.

Har sett reklam om detta.

Förstår att ett helt trycklöst behöver vacuumsugas och tappas på ev vätska, för att få ur fukt.
Fuktfilter ska bytas o s v.

Men förutsättningen är att det finns tryck i systemet, då kan ingen fukt komma in.

Är det rent av farligt att försöka?

Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2018 · 14 050 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Om tryck finns, men är för lågt för att kompressorns ska starta, eller att det inte kyler lika bra som förr, så undrar jag om det är möjligt att fylla på systemet själv.

Har sett reklam om detta.

Förstår att ett helt trycklöst behöver vacuumsugas och tappas på ev vätska, för att få ur fukt.
Fuktfilter ska bytas o s v.

Men förutsättningen är att det finns tryck i systemet, då kan ingen fukt komma in.

Är det rent av farligt att försöka?

Vad jag förstått så ska man veta hur man ska göra. Det gäller väl att inte ha i för mycket tryck i systemet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
28 december 2018 · 2 250 Inlägg

Jo, just det är jag med på. Finns tryckmätare med till de flesta gasbehållare jag kikat på.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2018 · 14 050 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jo, just det är jag med på. Finns tryckmätare med till de flesta gasbehållare jag kikat på.

Jaha, då återstår det bara att veta hur mycket som ska i. Men det kanske du vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Meaganeowner
28 december 2018 · 2 250 Inlägg

Nej, si det vet jag inte. Men kanske framgår
av bruksanvisning, som seriös leverantör skickar med.

Nån som har erfarenhet?

Meaganeowner
28 december 2018 · 2 250 Inlägg

Nej, si det vet jag inte. Men kanske framgår
av bruksanvisning, som seriös leverantör skickar med.

Nån som har erfarenhet?

Nån som blivit nöjd?

jaka54
28 december 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har gasen läckt ut har du en läcka! -Varför då fylla på själv när det kommer att läcka ut ganska raskt igen??!
Lämna in till en AC verkstad så kollar de varför det läcker!

zzr94092
28 december 2018 · 4 388 Inlägg

Det läcker alltid ut liiite från gummislangarna.Nu vet vi inte vad det är för bil ålder och körd sträcka

Sabang
29 december 2018 · 170 Inlägg

Jag har gjort detta för några år sedan
Köpte slang ,nipplar och manometer via Kina.
Köpte sen gasen via ebay från Tyskland....Finns även i Sverige.
Finns massor av instruktioner på youtube.
Fick det att fungera utan större problem.

it_mutt Avstängd
29 december 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har gasen läckt ut har du en läcka! -Varför då fylla på själv när det kommer att läcka ut ganska raskt igen??!
Lämna in till en AC verkstad så kollar de varför det läcker!

Alla moderna ac-system "läcker" <punkt>

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
29 december 2018 · 2 250 Inlägg

Den tilltänkta bilen en Megane 06, 8900 mil.

Finns det som sagt tryck kvar, är det inte ett hål på systemet. Och kanske räcker det då med att fylla på, utan att vacuumsuga o s v.
Det var tanken och egentliga frågan.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2018 · 14 050 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Den tilltänkta bilen en Megane 06, 8900 mil.

Finns det som sagt tryck kvar, är det inte ett hål på systemet. Och kanske räcker det då med att fylla på, utan att vacuumsuga o s v.
Det var tanken och egentliga frågan.

Varför ska du då fylla på när det är fullt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
29 december 2018 · 2 250 Inlägg

Nu begriper jag mig inte på ac:n förutom rent principiellt.

Och kanske är det då som med gasol, att trycket i kulan är densamna så länge det finns gas i vätskeform kvar?

Han som äger bilen säger att det behöver fyllas, för den kyler inte lika bra som tidigare.

granadadr
29 december 2018 · 7 289 Inlägg

de självgörar kiten man köper är ej riktig gas,, det är väl typ gasol har jag hört,  inte så bra om det stämmer,, jag vet en som fyller för 500:- riktiga grejjor,, så anlitar honom,, har en 93as scorpio som fungerar men vill ju ha fullt,, för som sagt alla ac läcker då kopplingar och framförallt slangar ej är hermetiskt täta som ett kylsåp

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
jaka54
29 december 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Enligt AC service i Uppsala där jag lämnat in min TT tidigare i år ska inte ett fungerande AC-system läcka alls.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2018 · 17 477 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Enligt AC service i Uppsala där jag lämnat in min TT tidigare i år ska inte ett fungerande AC-system läcka alls.

Då är de skrämmande okunniga och bör inte anlitas alls. Ett friskt system läcker alltid lite grann och efter cirka 6-8 år är det dags för påfyllning. Detta kommer sig av att gasen är extremt flyktig och gummislangar som måste användas på vissa platser i fordon är tillräckligt porösa för att släppa igen några molekyler hela tiden. Det kan aldrig bli helt tätt enligt fysikens lagar .

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
29 december 2018 · 6 570 Inlägg

10-20g per år är godkänt läckage.
30-40g om du har dubbel klimatanläggning.

De/Dem
caromania Forummoderator
29 december 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Enligt AC service i Uppsala där jag lämnat in min TT tidigare i år ska inte ett fungerande AC-system läcka alls.

Då är de skrämmande okunniga och bör inte anlitas alls. Ett friskt system läcker alltid lite grann och efter cirka 6-8 år är det dags för påfyllning. Detta kommer sig av att gasen är extremt flyktig och gummislangar som måste användas på vissa platser i fordon är tillräckligt porösa för att släppa igen några molekyler hela tiden. Det kan aldrig bli helt tätt enligt fysikens lagar .

Det kan nog hålla längre bör sägas, min ena Rover har i varje fall aldrig jag fyllt på och den har jag haft i 12 år. Jag är tämligen säker på att den inte fyllts på alls och det är en -93a som kyler utav bara helvete. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
29 december 2018 · 2 250 Inlägg

Köpte den tilltänkta bilen.

Typ:  köp Renault och du får gå.

Nåväl... en 06, som rullat 8900 mil, i nyskick!

OCH TRYCK I AC-SYSTEMET.

Så fyllning med 10 gr x 12 år,
kanske kan vara lämpligt?

Om det nu är som säljaren sa: tyckte det var lite dålig effekt på kylan, nör jag provade fullt ut för några år sedan...

Får se till den varma årstiden...
Nu är det tillräckligt kallt.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (29 december 2018)

Meaganeowner
29 december 2018 · 2 250 Inlägg

Jaka

Frågar i min egen tråd, då jag vet att du skrivit om detta tidigare.

Du har bra erfarenhet av Biltemas Silverbatteri.

Vad heter motsvarande i dag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang