AC - Kan man fylla själv?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2018 · 17 473 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Köpte den tilltänkta bilen.

Typ:  köp Renault och du får gå.

Nåväl... en 06, som rullat 8900 mil, i nyskick!

OCH TRYCK I AC-SYSTEMET.

Så fyllning med 10 gr x 12 år,
kanske kan vara lämpligt?

Om det nu är som säljaren sa: tyckte det var lite dålig effekt på kylan, nör jag provade fullt ut för några år sedan...

Får se till den varma årstiden...
Nu är det tillräckligt kallt.


.

Grattis till köpet! Det är fina bilar och åka i, inget snack om saken. Fast har säljaren inte kört AC på några år så är den nog bortom räddning. En totalrenovering är nog ett måste. Du kan du nog utesluta att den skulle fungera någonsin mer. Misstänker att du räknat med den saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
29 december 2018 · 2 250 Inlägg

Till det priset, så får man ju räkna med nåt fel.

16 000 kr, Nästan full tank, nybesiktad, skattad, vinterdäck på alufälgar, sommar på 16 tum, pedantskött, nybilskänsla.

Höger fönsterhiss funkar inte just nu smile
Kommer att fixa.

AC:n som sagt, tryck finns, men förmodligen för lågt, eller för låg temp.

Kan man testa genom att bygla tryckvakten, när bilen blivit uppvärmd i garage?

Inga överraskningar i övrigt, än så länge.

Senast redigerat av Meaganeowner (29 december 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2018 · 17 473 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Till det priset, så får man ju räkna med nåt fel.

16 000 kr, Nästan full tank, nybesiktad, skattad, vinterdäck på alufälgar, sommar på 16 tum, pedantskött, nybilskänsla.

Höger fönsterhiss funkar inte just nu smile
Kommer att fixa.

AC:n som sagt, tryck finns, men förmodligen för lågt, eller för låg temp.

Kan man testa genom att bygla tryckvakten, när bilen blivit uppvärmd i garage?

Inga överraskningar i övrigt, än så länge.

Ingen aning. Troligen så kan man fylla på systemet men när detta väl börjar fungera så gör tryckskillnader att uttorkade packningar kommer att skjutas av inom någon timma efter driftsättning. Provat det på en Citroën Activa en gång.

Har du kamkedja eller rem i nytillskottet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
29 december 2018 · 5 727 Inlägg

Hej!
Från AC till Batteri!
Har ingen aning vad Biltemas silverfärgade /grå batterier "heter" men de funkar bra.
Det jag har i min snart 30 å gamla Audi 100 Avant köpte jag för ca 15år sedan och det  funkar fortfarande perfekt.

Meaganeowner
29 december 2018 · 2 250 Inlägg

Blev ett silver. 4 års garanti!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2018 · 17 473 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Blev ett silver. 4 års garanti!

Gott val. Jag har liksom Jaka54 Biltemabatteri i 2 bilar. Pendlarbilen går bara några kilometer varje väg men batteriet håller konstigt nog laddningen. Den kan vara lite trött på måndag morgon men går alltid igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
29 december 2018 · 5 836 Inlägg

Är det inte biltemas kylspray man skall köpa och pysa in?

Nobrando
29 december 2018 · 214 Inlägg

xXSammy skrev:
10-20g per år är godkänt läckage.
30-40g om du har dubbel klimatanläggning.

Låter som väldigt mycket gas för att kunna vara godkänt, vart hittar du den lagtexten? Jag har för mig att kravet är max 5g/år eller 3g/år för helhermetiskt, dock är det ett par år sen jag utbildade mig.


F-gas förordningen säger även detta:

Vissa företag säljer F-gaser till privatpersoner för påfyllnad hemma med s.k. gör-det-själv-kit? Är det tillåtet?
Nej, det är inte tillåtet att leverera köldmedier till en icke-certifierad person. Det är heller inte tillåtet att som privatperson fylla på AC-anläggningen på bilen. Det krävs certifikat för att utföra dessa arbeten.

Jag har som privatperson köpt gas från ett nätföretag för påfyllnad av AC. De kallar gasen för ”ersättningsgas för R134a”. Det har ju visat sig att vissa säljer gasol som ersättning, vilket är brandfarligt. Om det är gasol, får man fylla på det på bilens AC?
En bils AC får aldrig fyllas på med något annat än det den är typgodkänd för. Det spelar därför ingen roll om AC:n i princip är tom på F-gaser eller ej. Alla åtgärder samt påfyllnad på AC ska ske av certifierad personal. När det gäller gasol är det dessutom en brandfarlig gas förenad med stora risker vid denna användning.

Förövrigt, för att ta reda på hur mycket gas som det saknas i ACn så måste köldmediumet sugas ut till en behållare och vägas, först då ser man hur mycket man behöver fylla på för korrekt fyllning. Det går inte att gå efter tryck eller annat som på t.ex traditionell kylanläggning.

Det är bara att googla på F-gas så får man upp senaste aktuella.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Meaganeowner
29 december 2018 · 2 250 Inlägg

Det går alltså inte att få en hum om det hela, bara genom att mäta trycket i ett avstängt system?

Xebers76
30 december 2018 · 2 265 Inlägg

Finns en lapp i motorrummet som säger hur många gram gas som ska i. Gäller alla bilar jag grejat AC på iaf.

Xebers76
30 december 2018 · 2 265 Inlägg

Finns en lapp i motorrummet som säger hur många gram gas som ska i. Gäller alla bilar jag grejat AC på iaf.

Nobrando
30 december 2018 · 214 Inlägg

Xebers76 skrev:
Finns en lapp i motorrummet som säger hur många gram gas som ska i. Gäller alla bilar jag grejat AC på iaf.

Ja, det finns i de flesta bilar, men nu gällde det ju inte den totala mängden utan hur mycket som faktiskt är i anläggningen.


Meaganeowner skrev:
Det går alltså inte att få en hum om det hela, bara genom att mäta trycket i ett avstängt system?

Nej, det går inte.

Senast redigerat av Nobrando (30 december 2018)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
caromania Forummoderator
30 december 2018 · 9 296 Inlägg

Jag vet att ni är några som gillar att lösa alla problem själv. Inget fel i det, tvärtom. Fasen jag är själv en hempulare av rang som byggt baklyktor av ölburkar och chrome bars av duschdtänger. Men en service med påfyllning kostar 6-800 om man letar lite. Säkert inte superkvalle eller top notch men ändå...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2018 · 17 473 Inlägg

caromania skrev:
Jag vet att ni är några som gillar att lösa alla problem själv. Inget fel i det, tvärtom. Fasen jag är själv en hempulare av rang som byggt baklyktor av ölburkar och chrome bars av duschdtänger. Men en service med påfyllning kostar 6-800 om man letar lite. Säkert inte superkvalle eller top notch men ändå...

Fast den gången du byggde om en Opel Rekord 2.3D till en mjukglassmaskin var väl inte så lyckat? Fanns ju bara en smak: Diesel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
30 december 2018 · 5 087 Inlägg

Att fylla på ett ac system med en relativt okänd typ av köldmedia har sina risker. Förutom att risken är stor att man överfyller systemet och riskerar att skada så väl kompressor som kondensor och förångare, dessa bör dock vara skyddade av övertrycksventilen men dumt och chansa.
Sen finns risken att det okända köldmediumet reagerar med olja eller andra delar i systemet så som gummi, teflon eller aluminium.
I teorin så skulle man kunna fylla efter tryck under drift på hög och lågtryckssidan. Men då behövs dokumentation om angivna tryck vid precisa temperaturer osv.

Jag hade helt klart satsat på att få systemet tömt och median vägd och sedan utfört en provtryckning av systemet för att kontrollera tätheten.
Visst kan gasen läcka under tid men har man inte haft koll på systemet under några års tid så kan ju rent teoretiskt systemet tappat 5g om året fram tills dess att en större läcka uppkommit och systemet läcker nu en större mängd per år.

Värt att tänka på att gasen i ett ac system inte är bra för miljön. 134a är ej skadligt för ozonskiktet men motsvarar stora mängder koldioxid.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
caromania Forummoderator
30 december 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Jag vet att ni är några som gillar att lösa alla problem själv. Inget fel i det, tvärtom. Fasen jag är själv en hempulare av rang som byggt baklyktor av ölburkar och chrome bars av duschdtänger. Men en service med påfyllning kostar 6-800 om man letar lite. Säkert inte superkvalle eller top notch men ändå...

Fast den gången du byggde om en Opel Rekord 2.3D till en mjukglassmaskin var väl inte så lyckat? Fanns ju bara en smak: Diesel.

Ssch! Måste du dra upp den där varenda gång. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
30 december 2018 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
Att fylla på ett ac system med en relativt okänd typ av köldmedia har sina risker. Förutom att risken är stor att man överfyller systemet och riskerar att skada så väl kompressor som kondensor och förångare, dessa bör dock vara skyddade av övertrycksventilen men dumt och chansa.
Sen finns risken att det okända köldmediumet reagerar med olja eller andra delar i systemet så som gummi, teflon eller aluminium.
I teorin så skulle man kunna fylla efter tryck under drift på hög och lågtryckssidan. Men då behövs dokumentation om angivna tryck vid precisa temperaturer osv.

Jag hade helt klart satsat på att få systemet tömt och median vägd och sedan utfört en provtryckning av systemet för att kontrollera tätheten.
Visst kan gasen läcka under tid men har man inte haft koll på systemet under några års tid så kan ju rent teoretiskt systemet tappat 5g om året fram tills dess att en större läcka uppkommit och systemet läcker nu en större mängd per år.

Värt att tänka på att gasen i ett ac system inte är bra för miljön. 134a är ej skadligt för ozonskiktet men motsvarar stora mängder koldioxid.

En miljöpåverkan som är 1430 gånger högre än koldioxid för att vara petig wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang