MansAx
25 januari 2019
· 60 Inlägg
Meaganeowner skrev:
Välkommen till en spännande värld..
Har du tänkt ta av ett hjul, så lossar du hjulbulten / hjulmuttrarna något först.
Och se till att du har något att palla upp bilen med, ifall du får för dig att lossa nåt hjul. Pallbockar är bra, med det går med en kubbe, staplade plankbitar o s v.
För en domkraft, origonal mekanisk eller hydraulisk, kan gå sönder, vika sig o s v.
Ligg aldrig under en bil, helt eller delvis utan ordentlig pallning på fast underlag!
Hänt några olyckor i bygden, senaste åren, med dödlig utgång.
Och dra fast ordentigt när bilen står på alla hjulen.
Fantastiskt vad hjälpsamma ni är här. Tack! Det är alltid lite krångligare på vintern, speciellt om man som jag bor i Stockholm utan garage. Jag känner mig lite novis fortfarande men "drömmen" är väl att kunna byta sommardäck/vinterdäck själv
Muckluck skrev:
Om du lyfter med bilens orginal domkraft så lägg i p-broms och något framför/bakom framhjulen, kan räcka med att peta på bilen, för att det ska bära iväg, väldigt instabilt med orginal domkraft!
Tack, lyfte upp den igår utan bromsklossar men den stod sig kvar! Men ett bra tips, verkligen.
jaka54 skrev:
Hej!
Du kan inte dra åt handbromsen om du ska snurra på höger bakhjul!!! Då sitter ju hjulet fast!
Ska du snurra på höger bakhjul hissar du den sidan men ser till att du lägger träklossar under de övriga hjulen så bilen inte kommer i rullning.
Hör du ett skrapande ljud från höger bakhjul så kolla så inte bromsskölden ligger emot skivan! -Kan inte vara enklare!
Tack Jaka! Jag lyfte upp den igår, men hade handbromsen i och kunde inte snurra hjulet. Nybörjarmisstag, självfallet. Sen frös jag så mycket om händerna så jag sänkte ner bilen igen och körde upp den på min parkeringsplats
Så jag ringer verkstaden som fixade mina klossar/skivor och försöker reklamera det pga ljudet så de fixar det.
Meaganeowner skrev:
Ett mycket bra i lägg
Tack för ert engagemang!!