V70 - 01 [Sänka bakaxel för byte av gummislang vid tanken]

RobinJacobsson
19 april 2019 · 88 Inlägg

Det läcker bensin när jag tankar. Jag har precis bytt däck för första gången i mitt liv typ och måste utvidga min expertis vad gäller bilar och DIY.

Så min fråga gäller, klarar jag att sänka bakvagnen själv för att komma åt och byta den där satans gömda gummislang delen som sitter mellan påfyllningsröret och tanken?

Hur går jag tillväga?

zzr94092
19 april 2019 · 4 369 Inlägg

Bakvagnen sitter med fyra skruvar,avgassystemet måste kapas,handbromsvajrar måste demonteras,bromsoken hängas upp i karossen pga,bromsslangarna sitter ju i karossen.fjädrarna kommer att ramla bort.Så inte helt enkelt för en amatör...

RobinJacobsson
19 april 2019 · 88 Inlägg

Okej, jag skruvar gärna för att lära mig men det kanske är för stort projekt för mig då. Har bytt handbromsvajrar och backar tidigare men inget mer. Finns det nån youtube video där dom gör detta så att jag kan se vilket arbete som krävs?

Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 204 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bakvagnen sitter med fyra skruvar,avgassystemet måste kapas,handbromsvajrar måste demonteras,bromsoken hängas upp i karossen pga,bromsslangarna sitter ju i karossen.fjädrarna kommer att ramla bort.Så inte helt enkelt för en amatör...

Avgasröret går väl ändå över bakaxeln på V70N, eller minns jag helt fel nu?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april 2019 · 13 644 Inlägg

Brådhis skrev:

zzr94092 skrev:
Bakvagnen sitter med fyra skruvar,avgassystemet måste kapas,handbromsvajrar måste demonteras,bromsoken hängas upp i karossen pga,bromsslangarna sitter ju i karossen.fjädrarna kommer att ramla bort.Så inte helt enkelt för en amatör...

Avgasröret går väl ändå över bakaxeln på V70N, eller minns jag helt fel nu?

//Brådhis

tror faktist det går under.. men kan minnas fel  har tyvärr ägt en v70n..  en av få bilar jag ångrat att jag ägt..   min Uno jag hade som första bil framstår ju som en väldigt välbyggd och hållbar bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 204 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

zzr94092 skrev:
Bakvagnen sitter med fyra skruvar,avgassystemet måste kapas,handbromsvajrar måste demonteras,bromsoken hängas upp i karossen pga,bromsslangarna sitter ju i karossen.fjädrarna kommer att ramla bort.Så inte helt enkelt för en amatör...

Avgasröret går väl ändå över bakaxeln på V70N, eller minns jag helt fel nu?

//Brådhis

tror faktist det går under.. men kan minnas fel  har tyvärr ägt en v70n..  en av få bilar jag ångrat att jag ägt..   min Uno jag hade som första bil framstår ju som en väldigt välbyggd och hållbar bil smile

Jag kanske blandar ihop det med första V70:in då? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
20 april 2019 · 4 369 Inlägg

Går under på N-karossen.

Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 204 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går under på N-karossen.

Ah... My bad! Okej. smile Blandade ihop modellerna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
20 april 2019 · 4 369 Inlägg

Blir mycket jobb för en amatör,skulle nog avråda till det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang