8327
Sök

Saab 95 bakhjul ligger mot dämparen

12 Inlägg
20 april 2019
Trådstartare
#1
Hej!
Jag fick en saab 95 2001 av min svärfar för ett år sedan och allt fungerar toppen men för ett tag sedan hörde jag ett skrapande ljud från vänster bakhjul och såg att hjulet ligger mot stötdämparen, hjulet lutar innåt. Det är rost ovanför dämparen och nu vill jag inte köra den. Är detta något ni tror att man kan fixa eller är det bara att skrota bilen? Jag vill gärna ha kvar den men med tanke på att det är en gammal bil så vill jag inte lägga för mycket pengar på den. Tack på förhand!

4 583 Inlägg
20 april 2019
#2
Sönderrostad bakaxel ?, iom,att du säger att hjulet lutar..

6 262 Inlägg
20 april 2019
#3
Det är bara att hissa upp bilen, plocka av hjulet och se vad det är som har gett sig. När man vet vad det är som är sönder kan man börja fundera på om det är värt att fixa.

12 Inlägg
20 april 2019
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
Sönderrostad bakaxel ?, iom,att du säger att hjulet lutar..

Om det är sönderrostad bakaxel, borde det inte vara problem med andra sidan också?

12 Inlägg
20 april 2019
Trådstartare
#5
Svarte_Orm skrev:
Det är bara att hissa upp bilen, plocka av hjulet och se vad det är som har gett sig. När man vet vad det är som är sönder kan man börja fundera på om det är värt att fixa.

Det har du rätt i! Tänkte höra här först om någon har varit med om samma problem.

4 583 Inlägg
20 april 2019
#6
Behöver inte vara båda sidor...

12 Inlägg
20 april 2019
Trådstartare
#7
zzr94092 skrev:
Behöver inte vara båda sidor...

Okej, tack!

761 Inlägg
20 april 2019
#8
Är länkarm bak på Saab 9-5 och inte stel axel som många tror...
Det som hänt i detta fall är att stötdämparen/fjäder är slut och då får bilen den karaktären att det blir "camber" och gung uta bara den.
Byt och kör vidare säger jag smile


12 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#9
Snurriis skrev:
Är länkarm bak på Saab 9-5 och inte stel axel som många tror...
Det som hänt i detta fall är att stötdämparen/fjäder är slut och då får bilen den karaktären att det blir "camber" och gung uta bara den.
Byt och kör vidare säger jag smile

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

761 Inlägg
21 april 2019
#10
Oggebjorn skrev:
Snurriis skrev:
Är länkarm bak på Saab 9-5 och inte stel axel som många tror...
Det som hänt i detta fall är att stötdämparen/fjäder är slut och då får bilen den karaktären att det blir "camber" och gung uta bara den.
Byt och kör vidare säger jag smile

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

Klart du kan byta själv om du inte har tummen mitt i handen så att säga ^^


12 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#11
Oggebjorn skrev:
Snurriis skrev:
Är länkarm bak på Saab 9-5 och inte stel axel som många tror...
Det som hänt i detta fall är att stötdämparen/fjäder är slut och då får bilen den karaktären att det blir "camber" och gung uta bara den.
Byt och kör vidare säger jag smile

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

761 Inlägg
21 april 2019
#12
Oggebjorn skrev:
Oggebjorn skrev:
Snurriis skrev:
Är länkarm bak på Saab 9-5 och inte stel axel som många tror...
Det som hänt i detta fall är att stötdämparen/fjäder är slut och då får bilen den karaktären att det blir "camber" och gung uta bara den.
Byt och kör vidare säger jag smile

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Självklart kan det vara så men då har du isf maximal otur om du råkat ut för det å då är det nog inte värt att rädda tyvärr.

Börja med att ta original domkraften och hissa upp bilen, ta bort hjulet och kolla vad som hänt.


12 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#13
Snurriis skrev:
Oggebjorn skrev:
Oggebjorn skrev:

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Självklart kan det vara så men då har du isf maximal otur om du råkat ut för det å då är det nog inte värt att rädda tyvärr.

Börja med att ta original domkraften och hissa upp bilen, ta bort hjulet och kolla vad som hänt.

Okej, då gör jag det och hoppas på det bästa! Tack för hjälpen!

12 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#14
Oggebjorn skrev:
Snurriis skrev:
Oggebjorn skrev:

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Självklart kan det vara så men då har du isf maximal otur om du råkat ut för det å då är det nog inte värt att rädda tyvärr.

Börja med att ta original domkraften och hissa upp bilen, ta bort hjulet och kolla vad som hänt.

Okej, då gör jag det och hoppas på det bästa! Tack för hjälpen!

Jag kom på en till grej. Är inte fästet en "kåpa" som man kan lossa och byta ut också? Eller tänker jag fel?

7 832 Inlägg
21 april 2019
#15
Oggebjorn skrev:
Oggebjorn skrev:
Snurriis skrev:
Är länkarm bak på Saab 9-5 och inte stel axel som många tror...
Det som hänt i detta fall är att stötdämparen/fjäder är slut och då får bilen den karaktären att det blir "camber" och gung uta bara den.
Byt och kör vidare säger jag smile

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Vad menar du med att hjulet lutar "inåt"?
Kobent eller hjulbent = negativ eller positiv hjullutning(cambervinkel)?
Om bilen har positiv hjullutning("smalare nertill än upptill") kan detta vara en mekanisk skada förorsakad av t ex sladd som resulterat i oönskad kontakt med fast föremål - trottoarkant förslagsvis.

6 630 Inlägg
21 april 2019
#16
Hej!
Som sagts tidigare!
Hissa upp bilen och kolla! -Altt går att fixa!!!


12 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#17
torsen skrev:
Oggebjorn skrev:
Oggebjorn skrev:

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Vad menar du med att hjulet lutar "inåt"?
Kobent eller hjulbent = negativ eller positiv hjullutning(cambervinkel)?
Om bilen har positiv hjullutning("smalare nertill än upptill") kan detta vara en mekanisk skada förorsakad av t ex sladd som resulterat i oönskad kontakt med fast föremål - trottoarkant förslagsvis.

Hjulet lutar innåt där uppe, om du förstår vad jag menar? Men jag ska fixa med det nu och kan lägga upp en bild på det.

12 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231687/231687-f02a6ef813769f04c2f9c03ca7a065e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231687/231687-f02a6ef813769f04c2f9c03ca7a065e9.jpg
torsen skrev:
Oggebjorn skrev:
Oggebjorn skrev:

Det låter fantastiskt bra om det är så! Är det svårt att byta själv tror du? Tack så mycket för svaret!

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Vad menar du med att hjulet lutar "inåt"?
Kobent eller hjulbent = negativ eller positiv hjullutning(cambervinkel)?
Om bilen har positiv hjullutning("smalare nertill än upptill") kan detta vara en mekanisk skada förorsakad av t ex sladd som resulterat i oönskad kontakt med fast föremål - trottoarkant förslagsvis.

12 Inlägg
21 april 2019
Trådstartare
#19
Oggebjorn skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231687/231687-f02a6ef813769f04c2f9c03ca7a065e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231687/231687-f02a6ef813769f04c2f9c03ca7a065e9.jpg
torsen skrev:
Oggebjorn skrev:

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Vad menar du med att hjulet lutar "inåt"?
Kobent eller hjulbent = negativ eller positiv hjullutning(cambervinkel)?
Om bilen har positiv hjullutning("smalare nertill än upptill") kan detta vara en mekanisk skada förorsakad av t ex sladd som resulterat i oönskad kontakt med fast föremål - trottoarkant förslagsvis.


Vad tror du om detta? Ser det inte ut som att det är fästet? Går det att byta också?

761 Inlägg
21 april 2019
#20
Oggebjorn skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231687/231687-f02a6ef813769f04c2f9c03ca7a065e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231687/231687-f02a6ef813769f04c2f9c03ca7a065e9.jpg
torsen skrev:
Oggebjorn skrev:

Jag funderar på en annan sak, kan det inte vara fästet som stötdämparen sitter i (upptill) som har rostat sönder? Det är en del rost där. Kan det bli samma fel, att hjulet lutar inåt då?

Vad menar du med att hjulet lutar "inåt"?
Kobent eller hjulbent = negativ eller positiv hjullutning(cambervinkel)?
Om bilen har positiv hjullutning("smalare nertill än upptill") kan detta vara en mekanisk skada förorsakad av t ex sladd som resulterat i oönskad kontakt med fast föremål - trottoarkant förslagsvis.


Detta går att byta, det är fjädertalriken som har brustit. Vanligt fel tyvärr, det lilla jag vet så sitter allt bultat men kanskr någon annan som vet mer.



Sök