Koppla svets till bensin drivet elverk?

DieLuftWaffe
18 maj · 606 Inlägg
#1

Hej. Jag ska kika på ett nytt garage. Som bara ligger i närheten av där jag bor. Problemet är bara att det inte finns någon el där!
Och jag tänkte höra med er om ni själva har provat eller kan komma med tankar och idéer om att koppla svets till ett bensindrivet elverk?

Vill gärna använda min svets och kapmaskin och har börjat kolla efter ett elverk.

Min svets:

Svetsström    max. 200 A /120 A
Kapslingsklass    IP21
Säkring    16 A
Spänning    230 V
Mått    L34xB19xH35 cm
Vikt    16 kg
Trådtyp    Fluss
Nätspänning 230 v / 50 hz
Effekt 3,6kva
Effekt vid 60% 1,5 kva

Det är en liten svets som jag kör med flusstråd. Och som jag faktiskt är väldigt nöjd med. Jag kör inte full styrka med den utan på lägsta.

Någon som vet ett passande elverk till den?

Senast redigerat av DieLuftWaffe (18 maj )

DieLuftWaffe
19 maj · 606 Inlägg
#2

Ingen som har provat?

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
19 maj · 680 Inlägg
#3

Lyssna med någon smed på orten, de brukar ju ha elverk och svetsar så de kan åka ut. De kan säkert rekommendera nåt.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
DieLuftWaffe
19 maj · 606 Inlägg
#4

vw_audi skrev:
Lyssna med någon smed på orten, de brukar ju ha elverk och svetsar så de kan åka ut. De kan säkert rekommendera nåt.

Känner eller vet ingen heller som har provat detta med ett elverk hmm

Meaganeowner
20 maj · 1 877 Inlägg
#5

Köpte nyss ett dieselelverk på DUAB-huset. Kommer närmaste dagarna.

4.5 kw trefas kontinuerlig uttagseffekt.

MDG 5000 CLE, med el och snörstart. 8000 kr inkl frakt.

Ska användas till frysar och djupborrade brunns pump på 1500 VA.

Kopplar även in en enkel, typ byggcentral för att fördela 230 volts belastningar på alla tre faserna, i stället för original en enda. Aggregatet har även ett 12 V-uttag (för batteriladdning) och ett enda 230 uttag. Även jordfelsbrytare.

Diesel är mindre eldfängt och har ca halva bränsleförbrukningen. Mitt kommer att stå inomhus, med avgasslang ut genom vägg.

Ca 0.8 liter diesel i timmen.

Startströmmen är mycket större än under drift av elmotorer
Vid elverk brukar rekommenderas 3 ggr effekten på motorer.
I mitt fall blir det så.

Kommer även att fördela 1-fas förbrukningarna på alla tre faserna med en enkel typ byggcentral kopplad till 3-fas uttaget, i stället för elverket enda.

CDON.com har en sådan för ca 389 kr plus frakt.
Utan säkringar och jordfelsbrytare, med dessa finns redan på elverket.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 maj )

zemet
20 maj · 3 371 Inlägg
#6

Jag har provat svetsa med "mindre" bensindrivna elverk, typ 2.2 kw. Dessa fungerar inte alls att svetsa med. Kan knappt ens punkta med dem innan dem slår ifrån.

Så du får köpa ett dyrt elverk om du skall klara svetsa klokt. Den meganeowner pratade om låter ju som något rimligt alternativ.

Meaganeowner
20 maj · 1 877 Inlägg
#7

Väntar hem verket denna vecka.

Kan testa min Mag för skojs skull.
Återkommer.

viccoA
20 maj · 2 485 Inlägg
#8

Har ett elverk på 2500w och ett på 6500w. Med det på 6500w kan jag svetsa MMA upp till 3-3.5 mm pinne (ca 180-220A), med det mindre går det inget bra ens med 2mm pinne, det spottar och fräser när verket inte orkar med.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 maj · 11 678 Inlägg
#9

Meaganeowner skrev:
Köpte nyss ett dieselelverk på DUAB-huset. Kommer närmaste dagarna.

4.5 kw trefas kontinuerlig uttagseffekt.

MDG 5000 CLE, med el och snörstart. 8000 kr inkl frakt.

Ska användas till frysar och djupborrade brunns pump på 1500 VA.

Kopplar även in en enkel, typ byggcentral för att fördela 230 volts belastningar på alla tre faserna, i stället för original en enda. Aggregatet har även ett 12 V-uttag (för batteriladdning) och ett enda 230 uttag. Även jordfelsbrytare.

Diesel är mindre eldfängt och har ca halva bränsleförbrukningen. Mitt kommer att stå inomhus, med avgasslang ut genom vägg.

Ca 0.8 liter diesel i timmen.

Startströmmen är mycket större än under drift av elmotorer
Vid elverk brukar rekommenderas 3 ggr effekten på motorer.
I mitt fall blir det så.

Kommer även att fördela 1-fas förbrukningarna på alla tre faserna med en enkel typ byggcentral kopplad till 3-fas uttaget, i stället för elverket enda.

CDON.com har en sådan för ca 389 kr plus frakt.
Utan säkringar och jordfelsbrytare, med dessa finns redan på elverket.


.

Kolla upp att det är ett äkta 3-fas. Jag köpte ett liknande för x antal år sedan. Gjorde som dig, använde byggcentral och brände generatorn. Fick turligt nog det åtgärdat på garantin. Man brukar använda ett jordspett också med en jordkabel på 6 kvmm. men har du tur så är det en äkta 3-fas och då är det bara att köra. Jag använder bara uttaget för 230 och det ger c:a 3000 watt. Var noga med att kolla upp detta med generatorn så du inte bränner den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
DieLuftWaffe
20 maj · 606 Inlägg
#10

Jag behöver bara enfas elverk. Svetsar med fluss och inte Gas.

Meaganeowner
20 maj · 1 877 Inlägg
#11

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-15992002a41210973baef13fd1086983.jpg
Testade med min gamla Loke 3-fas svets.
Svetsade med max, 150 A. Vilket jag sällan gör.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 maj )

DieLuftWaffe
20 maj · 606 Inlägg
#12

Meaganeowner skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-15992002a41210973baef13fd1086983.jpg
Testade med min gamla Loke 3-fas svets.
Svetsade med max, 150 A. Vilket jag sällan gör.

Sedär och det Funka bra? smile

Meaganeowner
20 maj · 1 877 Inlägg
#13

Nu blev det bara två sömmar, dock på 150 A.
Men automatsäkringar löste aldrig ut.

Meaganeowner
21 maj · 1 877 Inlägg
#14

Enligt info från DUAB.

Sex lindningar, kopplade parvis i stjärnkopling, med mittpunkt (nolla).

Allt isolerat från chassi, där skyddsjorden
är ansluten.

Skulle gå utmärkt att ansluta typ byggcentral, för att fördela enfas belastningar på alla tre faser.

.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang