Korrosion bromsok - löda eller svetsa?

LAW129
9 juli 2019 · 6 Inlägg

Hej!

Jag håller på att renovera mina brembo-bromsar men har tyvärr upptäckt att ena oket är kraftigt korroderat. korrosionen är främst på ytor som inte borde påverka funktionen men jag skulle ändå vilja göra någonting åt detta.

Min fråga är då om detta är något som kan gå att löda med aluminiumlod eller om det måste svetsas?

Jag tänker annars att jag städar ur det skadade området med borststift på dremeln för att sedan fylla det skadade området med aluminiumlod och sedan slipa allting jämnt och fint.

Vad tror ni?

Tack!
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232486/232486-17d2125b25f38589e8d03f7e472759d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232486/232486-4e31f4a0bc02c57676166b6e194b627b.jpg

Senast redigerat av LAW129 (10 maj 2021)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Man bör väl använda samma ämne när man ska reparera något..
Är det järn som du har så är frågan  bara om du har tig eller mig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
LAW129
9 juli 2019 · 6 Inlägg

insidan skrev:
Man bör väl använda samma ämne när man ska reparera något..
Är det järn som du har så är frågan  bara om du har tig eller mig..

Tack för svar! Oken är aluminium så frågan är om jag kommer undan med aluminiumlod (eller löda med zink?) eller om jag måste lämna på svets.

Senast redigerat av LAW129 (10 maj 2021)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Aluminium fixar man med tig så det blir till att lämna in om du inte kan själv.
Alu smälter vid strax över 600 grader..

Senast redigerat av insidan (26 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

Mjaaaa aluminum är ju ett jävla material, du har absolut förstört dom positiva egenskaperna som en gång varit där men du har ju även en värmeverkan ordinarie från bromsarna, har du löpt helt ur materialet och förstört det så sett så det tror jag inte.

Men ovala hål och cylindrar samt slagen tätyta är som på posten mer eller mindre, är det så stor åverkan att det i slutändan ger ett sämre ok det törs jag faktiskt inte svara på då man inte har det i handen och kan kolla på det.

Bromsar är ju inget man prutar på så vad lyder då mitt råd.

Otroligt PK blir det med att köpa ett nytt som inte finns några orosmoment över och som fungerar.

Senast redigerat av M123 (26 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
LAW129
26 juli 2019 · 6 Inlägg

M123 skrev:
Mjaaaa aluminum är ju ett jävla material, du har absolut förstört dom positiva egenskaperna som en gång varit där men du har ju även en värmeverkan ordinarie från bromsarna, har du löpt helt ur materialet och förstört det så sett så det tror jag inte.

Men ovala hål och cylindrar samt slagen tätyta är som på posten mer eller mindre, är det så stor åverkan att det i slutändan ger ett sämre ok det törs jag faktiskt inte svara på då man inte har det i handen och kan kolla på det.

Bromsar är ju inget man prutar på så vad lyder då mitt råd.

Otroligt PK blir det med att köpa ett nytt som inte finns några orosmoment över och som fungerar.

Tack för svar!

Det var något i den stilen jag befarade, skit också...

Kolvarna känns som att dom passar som förut dock och utöver loppen för just kolvarna så känns det inte som att det finns så många ytor som kan påverkas negativt?
Tror du att det sker någon förändring av materialets karaktär vid ”bara” knappa 400 grader? Det är ju ganska långt ifrån aluminiumets smältpunkt tänker jag?

Tack!

Utmarks-Loke
26 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Aluminium smälter vid 660 grader så du är inte jättelångt ifrån. Jämför med stål som får eller tappar härdning låååångt ifrån sin smältpunkt. Jag vet inte om aluminiumfungerar likadant men topplock slår sig redan en bit över vattens kokpunkt. Sedan vet jag inte om det är ren aluminium i bromsok, är det inte snarare någon legering med magnesium och annat "konstigt"?

Jag skulle tro att de kanske har slagit sig en aning, och att cylinderhålet nu kan vara en liten aning ovalt. De kanske fortfarande fungerar men olja kan passera kolvens tätning när du bromsar hårt. Inte så att det blir trafikfarligt, men det blir kladdigt och äckligt. Men det är bara en gissning.

LAW129
26 juli 2019 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Aluminium smälter vid 660 grader så du är inte jättelångt ifrån. Jämför med stål som får eller tappar härdning låååångt ifrån sin smältpunkt. Jag vet inte om aluminiumfungerar likadant men topplock slår sig redan en bit över vattens kokpunkt. Sedan vet jag inte om det är ren aluminium i bromsok, är det inte snarare någon legering med magnesium och annat "konstigt"?

Jag skulle tro att de kanske har slagit sig en aning, och att cylinderhålet nu kan vara en liten aning ovalt. De kanske fortfarande fungerar men olja kan passera kolvens tätning när du bromsar hårt. Inte så att det blir trafikfarligt, men det blir kladdigt och äckligt. Men det är bara en gissning.

Nej det har du rätt i iofs.

Jag ska leta lite mer info men det är väl ett rimligt antagande att bromsok är gjorda av någon mer värmetålig legering än ren alu, och detta kanske är anledningen till att Alutite inte alls fungerade?

Om det visar sig att det är mer värmetåligt, och om jag mäter upp för att kolla så att kolvhålen är runda, är det något mer än bromsvätskeläckage som man har att oroa sig för tror ni? Det är alltså bara sidorna som håller kolvarna som är alu, mittstyckena med fästöron osv är järn.

Jag funderar på om det är någon risk i att sätta ihop dem och testa för att se om det läcker något, undviker gärna kostnaden av ett nytt ok om det går att undvika, även om jag så klart inte vill chansa med säkerheten!

Senast redigerat av LAW129 (10 maj 2021)

doktorduett
26 juli 2019 · 340 Inlägg

det svarta som är borta är det inte bara färg
för inte fan kan alu bli guldfärgad av lite värme, 400 gr är ju ingenting för bromsar
titta på race bilar då glöder ju skivorna
jag hade putsat till kanten så inte kolven blir repig / fastnar i skadan o satt ihop skiten
o kört glad i hågen
ser inga problem i det

M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

doktorduett skrev:
det svarta som är borta är det inte bara färg
för inte fan kan alu bli guldfärgad av lite värme, 400 gr är ju ingenting för bromsar
titta på race bilar då glöder ju skivorna
jag hade putsat till kanten så inte kolven blir repig / fastnar i skadan o satt ihop skiten
o kört glad i hågen
ser inga problem i det

Läs på säger jag.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
doktorduett
26 juli 2019 · 340 Inlägg

M123 skrev:

doktorduett skrev:
det svarta som är borta är det inte bara färg
för inte fan kan alu bli guldfärgad av lite värme, 400 gr är ju ingenting för bromsar
titta på race bilar då glöder ju skivorna
jag hade putsat till kanten så inte kolven blir repig / fastnar i skadan o satt ihop skiten
o kört glad i hågen
ser inga problem i det

Läs på säger jag.

läs på vad ????????????????????????????????

M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

doktorduett skrev:

M123 skrev:

doktorduett skrev:
det svarta som är borta är det inte bara färg
för inte fan kan alu bli guldfärgad av lite värme, 400 gr är ju ingenting för bromsar
titta på race bilar då glöder ju skivorna
jag hade putsat till kanten så inte kolven blir repig / fastnar i skadan o satt ihop skiten
o kört glad i hågen
ser inga problem i det

Läs på säger jag.

läs på vad ????????????????????????????????

Vilket lagerfett och lager tål dom temperaturen du skriver, vilken bromsvätska kokar inte sönder vid den temperaturen, vilket lim tål den temperaturen i standard bromsar, vilka skivor håller sig raka, vilka belägg blir inte av glas på ytan vid dom temperaturerna, vilket gummi håller ja osv osv osv osv?

Senast redigerat av M123 (26 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
doktorduett
26 juli 2019 · 340 Inlägg

jag har kört racing (roadracing) i hur många år som helst o kör fortfarande aktivt
jag har laborerat mycket med bromsar i min tid.
om du nu tar en ir termometer ( vet du va det är ) annars kan jag länka en bra till dej
ta nu din bil o kör satan o bromsa riktigt mycket o hårt så ska du se vilka tempraturar du får fram.
kör satan minst 20 min
vi pratar ju inte om konstant tempratur men spets temp.
en vanlig skiva vid riktig hård körning kan bli röd av värme
kan även hända om bromserna är kass o ligger an
prova själv lättast på kvällen, ta igen din bil o kör satan o bromsa mycket o hårt så ska du se
stanna o gå ut o titta + mätt igen med ir termometern
ett bromsok liggar runt 100-150 gr på en vanlig bil o normal körning

lås nu på innan du försöker lära en gammal räv att plocka rönnbär

dom oken Anton har är guldeloxerad brembo ok som är målade svarta o färgen försvinner när han värmer upp dom. logiskt som korvspad
inte fan blir dom guldfärgade för att han värmer upp dom.

M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

Haha ja och jag är Svetsare som har utan att ljuga svetsat i aluminium, värmt, bockat, putsat, slipat, skurit, blästrat i tusentals timmar.

Räven får nog gå och äta mer Rönnbär. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
doktorduett
26 juli 2019 · 340 Inlägg

o va fan har det med bromsar att göra ????
nej det så dumt så jag läggar ner, du vill eller kan  ju inte fatta

M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

Nej blir lite som när man var liten och tävlade vem som hade starkaste farsan eller vem som ätit mest pankakor.

Det du skriver bevisar exakt lika lite som vad min ev yrkesroll skulle ha med bromsar att göra.
Men vi säger så iaf.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
LAW129
26 juli 2019 · 6 Inlägg

Hej!

Tack så hemskt mycket för ert engagemang, även om diskussionen kanske inte riktigt når något slut smile

Det känns som en rimlig slutsats att det inte är bra för ett standard-bromssystem att nå 400C under en period då bromsvätska osv. (standard, inte race) nog inte mår bra av det osv. Det som är frågan är ju däremot om man måste byta ut bromsoket på grund av detta eller ej.
Jag kommer så klart att bygga om allt och sätta nya packningar, ny vätska osv. så det ska inte vara något problem.
Om jag som sagt håller tumamrna för att dom håller tätt, är det då någonting annat att oroa sig för kopplat till temperaturhöjningen de varit med om?

/Anton

M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

Nej om man förhåller sig till kokpunkt på en bromsvätska standard DOT 4 ligger den på ca 220-240 grader.
Då vet du ungefär vart diskussionen har haft för nivå.

Nej lägg undan det där oket och ha friska grejer, du kan ha fått mikrosprickor i det berodde på den verkliga temperaturen du värmde det till. Sen händer det ju andra saker med med struktur osv i själva materialet.

Sen lika skulle det vara eloxerat som vissa hävdar så är det vissa aluminium som detta inte går på och då får man ha det också i beaktande att det inte kanske är så hög kvalite på det från början.

Senast redigerat av M123 (26 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang