Hijackers/luft på dubbel a-arm

Failip
10 juli 2019 · 29 Inlägg

Tjenis.

Sitter på ett projekt, en kadett b, som jag i dagarna håller på att bygga om till större drivlina.
Nya framvagnen från modellen med större motor (1.9) har likaden gamla (1.2) framvagnen en dubbel a-arm konstruktion, med dämpare som sitter fäst i nedre armen upp genom över och fästes i tornet på framvagnen, under sitter en tvärgående bladfjäder på denna modellen.

Nu till frågan. Jag har tankar att prova få till luftfjädring på något vis med denna kombo.
Bälgar blir väldigt svårt att få till med tanke på det lilla utrymme man har, både i höjd och omkrets skulle bälgar behöva specialgjorda armar både uppe och nere, och bladfjädern fimpas några av bladen för att behålla stabiliteten.

Vad jag tänkt är dock hijackers/justerbara dämpare med luft i, eftersom jag bara kommer använda "höjdningen" när man ska över extra höga hinder och annars kommer köra lågt med den.
Bak är inga problem, där får man in bälgar utan problem men vill även kunna få upp fronten en aning.

Vad jag läst mig till så förstör hijackers väghållningen, men jag ser inte att det skulle va problem om de är "tömda"/lågt/normalt (0-50%) fyllda under körning och endast pumpas upp för att ta ´sig över farthinder, trotoarer etc, då bör de väl bete sig som vilka dämpare so helst?
Skulle väghållningen fortsätta vara någorlunda bra sålänge man inte kör med dem i för högt läge? Bör ju vara mjukare & lite bättre vid lågt tryck i dämparna.

Skulle hijackers vara mitt bästa alternativ så behåller jag bladfjädern och sänker bilen med distansbrickor så fjäderns fästpunkter sänks ner och därav sänker bilen, och endast använda jackersen att få upp bilen när det behövs.


Gärna vill jag även veta hurvida bra de skulle hjälpa till om man vill ha aningen styvare dämpning när man vill ex. banköra eller liknande, kommer somsagt ENDAST köra den upphöjt när det finns hinder, gissningsvis aldrig mer än ca 50% fyllda vid vanlig användning.

MVH

Senast redigerat av Failip (11 juli 2019)

Subaru Legacy 2.5 BP "Static Poke" (2004)
Subaru Outback 2.5L "MaN SänKEr iNtE eN OuTbAcK" (2005)
Opel Kadett B 1.2 S "Senapsgulingen från -73" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang