Seat Toledo 1,6 -98 reparationsråd sökes!

StefanE89
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

Hej! Jag behöver lite hjälp då de gäller min bils krängningshämmare, då den har gått av på vänster sida fram. Jag har en komplett resevdelsbil med en hel krängningshämmare i fräscht skick. Men de jag undrar är hur man enklast byter denna del själv. Har ni något tips/råd?
Det är bara vänstra sidan som den har gått av. Men kommer ta och byta på båda sidor då mycket är både fräschare och i bättre skick på reservdelsbilen.
Finns inga guider på Youtube, facebook eller google på hur man ska göra. Och jag vill helst undvika att lämna in bilen då jag inte har råd med det.
Tacksam för snabbt svar!

Senast redigerat av StefanE89 (5 oktober 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Det gäller att komma under bilen..
Sen brukar det inte vara några konstigheter med att byta, såvida det inte är REJÄLT rostigt förstås. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
5 oktober 2019 · 5 729 Inlägg

Hej!
Bara att hissa upp bilen och kolla hur krängningshämmaren sitter fast och sedan skruva loss den. Det brukar alltid ge sig!

StefanE89
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

Okej tack för svaren!

zzr9409209
5 oktober 2019 · 716 Inlägg

Menar du inte stabbstaget? Krängningshämmaren består av en del,går inte att byta bit för bit...

StefanE89
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

Stabbstaget går emellan från vänster däck till höger däck. Krängningshämmaren är delen som sitter ihop med länkarmen/spindelleden på Toledon. Där krängningshämmaren är en del och stabilisatorstaget är en annan. Just på min bil så har själva krängningshämmarens nedre del som fästes ihop med länkarmen gått av. De jag undrade mest med att skriva ett inlägg här, är hur jag separerar krängningshämmarens bussning som sitter på stabilisatorstaget. Är dock tacksam för allt ni redan har skrivit. Då det inte finns någon guide, informationsvideor eller bilder att finna online för att kunna byta själv.

zzr9409209
5 oktober 2019 · 716 Inlägg

Du har nog blandat ihop krängningshämmare och stabbstag ,läs vad "Ivel" skriver....

StefanE89
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233421/233421-7e9f07676b26afee858f436a525f1572.jpg
Den delen har gått sönder. Den delen ska jag försöka få loss från reservdelsbilen. Det är den delen jag försöker få information om hur jag lättast tar loss den.

zzr9409209
5 oktober 2019 · 716 Inlägg

Kan vara svårt att få bort från k- hämmaren,är "pressad" på hämmaren, köp en ny istället,,,

StefanE89
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

Ja krängningshämmarstaget har gått av nere vid muttern. Och jag måste få loss den övre delen så jag kan byta till den som är hel, som sitter på reservdelsbilen.

StefanE89
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233421/233421-79c558dcb5e0916b43e72bec7bda8210.jpg
Den markerade delen, med orange färg har gått av.

StefanE89
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233421/233421-d72f9b93d5bc478b8f37b51202ae44eb.jpg
Den markerade delen med grön färg, ska jag försöka få loss från reservdelsbilen. Och jag frågar efter ett sätt som är lätt och helst inte skadar delen. Den ska enbart hålla tills besiktningen är gjord efter det ska jag byta till nya.

caromania Forummoderator
5 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

malus skrev:
Det gäller att komma under bilen..
Sen brukar det inte vara några konstigheter med att byta, såvida det inte är REJÄLT rostigt förstås. .

Fantastiskt bra råd faktiskt. Tydligt och handfast. Haynesboken personifierad.

Ett tips till TS är att när dagen kommer för att ge sig på att lossa eventuellt fastrostade muttrar så segdra inte. Sätt på en ringnyckel, helst 6-kant och klipp till.

Om jag tolkar det rätt sitter denna på själva krängningshämmaren. För att få loss den lär det behövas silikonspray eller såpa så den går att dra loss.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang