Volvo 740/940 Aussie locker guide

zyfx
18 oktober 2019 · 1 Inlägg

Har kört med min aussie locker i ungefär en månad nu så tänkte förklara ungefär hur jag gjorde ifall någon vill ha som referens i framtiden. För er som inte vet vad en aussie locker är, så är det en diffspärr som låser 100% vid gaspådrag, men enhjular annars.

Fördelen med att ha en aussie locker till skillnad från svetsdiff är att det är snällare mot drivaxlarna och att det inte sliter lika mycket däck då bilen kan enhjula när man svänger. Däremot så passar kanske aussie lockern bättre på vinterbilen än på bruksbilen då den 'klickar' när man svänger.

Jag monterade min aussie locker i en 740 men denna guide borde även gå att följa till 940 förutsatt att du har ett gult diffhus.
Här har ni hur jag fick i min.

Hissa upp bilen och ta av hjulen. Plocka bort bromsoken, skivorna, handbromsbackarna och lossa på drivaxlarna.

Töm bakaxeln på olja och av med luckan. Gör rent med brakecleaner och lossa på dom fyra bultarna som håller i överfallen. OBS se till att hålla koll så att överfallen sätts tillbaka likadant.

Dra ut diffhuset ur bakaxeln. Ta av kronhjulet (om det sitter en skyddsplåt ivägen så funkar det att antingen kapa bort den och svetsa tillbaka den, alternativt strunta i skyddplåten). Nu borde det gå att komma åt låsningen som håller i axeln. Slå ut låsningen och axlen och snurra lite på spindeldreven så borde dom lossna ur diffhuset. Håll koll på brickorna som sitter bakom dom stora dreven och se till att dom hamnar på samma ställe senare.

Provmontera lockern med brickorna från spindeldreven, skjut in axeln igen och mät så att toleranserna stämmer. Det borde vara mellan ungefär 0.15-0.50 mm mellan distansen och axeln. Montera sedan dreven och mät toleransen på baksidan samtidigt som trycker isär lite med en tex en skruvmejsel. Där ska det vara ungefär 3.7-4.3 mm.

Om du inte får i mittendreven i diffhuset på grund av att det är för trångt så funkar det att slipa upp lite av diffhuset med en fil.

Om alla toleranser stämmer som de ska så är det bara slå i låssprinten och sätta tillbaka kronhjulet.
Sätt tillbaka diffen i bakaxeln, fyll på med olja och sätt tillbaka bromsar och hjul.

När du kör bilen så ska den bete sig likadant när du svänger åt höger som åt vänster.
Inkörning av lockern görs genast med en burnout smile

torsen
18 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

Vill komplettera med:
Märk alla delar som ska återmonteras - förslagsvis med körnslag.
Kolla spel mellan pinjong och kronhjul med indikatorklocka(med magnetfot).
Gärna dubbla klockor så både axial- och radialspel kan kollas.
Men inte nödvändigt om man inte är petimeter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang