Färdbroms tar långt ner samt väldigt dåligt

Rasmus9494
19 oktober 2019 · 5 Inlägg

Hej
Jag fick en Seat cordoba 1.6 -99 av en kompis som inte orkade byta kylaren samt fjärdern.
Den hade stått i 1 år innan jag hämta den och fixade med den. Dock så stötte jag på problem med bromsarna då de tar väldigt långt ner samt uselt.
Det är som att du gör en normal inbromsning fast du har pedalen i golvet . Parkeringsbromsen var kass med så antog att justeringen var problemet.
Jag justerade bak på den och parkeringsbromsen tar bra men problemet med färdbrom kvarstår.
Luftat systemet utan förbättring, skivor samt belägg ser normala ut samt inga synliga läckage.
Frågan är om det är huvudbromscylindern eller inre läckage i ABS som gör att bromsen tar så dåligt.
Någon som har någon aning?
Hur ska jag felsöka vill gärna slippa lämna in den på verkstad hmm

uppskattar alla svar Tack på förhand!

Jesper328
20 oktober 2019 · 2 326 Inlägg

Det kan mycket väl vara inre läck i huvudbromscylindern, om du nu har luftat ordentligt.
Med motorn avstängd, kan du bygga upp tryck och bibehålla det utan att pedalen sjunker?

Jag skulle ; Kontrollera bromskolvar och glidbultar genom att bryta med en lagom skruvmejsel.
Kontrollera bromsslangar.
Kontrollera o-ringar bromsvätskebehållare mot cylinder.
Lufta.
Ej o.k > byta huvudcylinder.

torsen
20 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

Mitt förslag är att kolla slangen mellan insugsröret och bromsservot.
Eventuellt kan du kanske lyssna dig till ett läckage, när motorn går och du "vickar" på slangen.
Stort läckage på ovan beskriven slang brukar medföra orolig tomgång.
Ändras tomgången när du vickar på slangen har du funnit orsaken till problemet.
Om slangen skulle visa sig vara felfri kan man misstänka membranet i bromsservot.
Vet inte om det finns lösa membran att köpa till VAG-produkter(Seat).
För många år sedan fanns det i alla fall inte till Peugeot, utan där fick hela bromsservot bytas.
Men otroligt ovanligt att membranet pajar - i 99 av 100 fall är det ovan nämnda slang som(torr-)spruckit.
Har råkat ut för det på både Golf och Vento.
Billigast att köpa ett begagnat bromsservo hos någon bilskrot.
Inte svårt att byta, vanliga handverktyg räcker(i alla fall på de flesta bilar).
Min teori.
Lycka till!

zzr9409209
20 oktober 2019 · 716 Inlägg

Kolla först,innan du börjar att byta saker på känn, att klossarna inte sitter fast i okhållaren, och att glidbultarna  inte är fastrostade.Och även att korvarna inte sitter fast i oket...

jaka54
21 oktober 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Eftersom bilen stått ett tag så byt bromsvätska!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2019 · 13 644 Inlägg

vanligt fel är hjulcylindrarna bak som läcker då blir det så. så var tantens Arosa oxå..  fungerar perfekt efter luftning sen tar det ett tag så börjar det bli sämre.. finns på biltema för typ ingenting..  129kr/st typ

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
23 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

Nåå Rasmus9494, har du kollat slangen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang