DSG7 slirar 2a växeln. Superb 2019 4x4

Bowhow
1 januari 2020 · 8 Inlägg

Hej!

Köpte nyss en Skoda Superb 4x4 TDI 190 DSG7.

Upptäckte att den verkar slira på växeln när den går från 1a till 2a växeln. Är alltså när den lagt i 2a växeln som den verkar slira ett tag innan den griper tag ordentligt.

Diskuterade lite på ett annat forum här på garaget som verkade ha samma problem. Någon påstod sig ha pratat med en försäljare och den hade sagt att det ska vara så.

Är det någon som har vetskap om dethär eller upplever samma sak? Så man kan sluta va orolig.

Lådan ska vara DQ381-7A och är mig veterligen problemfri förutom dethär eventuella problemet.
Ej att misstas med gamla DSG7 som va en torrlåda som brann på gamla modeller. Så bespara er att spy galla över den.

Greenhorn
1 januari 2020 · 399 Inlägg

En tuneUp skulle nog fixa till det, så att allt lirade finare.

Bowhow
1 januari 2020 · 8 Inlägg

Greenhorn skrev:
En tuneUp skulle nog fixa till det, så att allt lirade finare.

Typ en mjukvarugrej på garantin?

Greenhorn
1 januari 2020 · 399 Inlägg

Bowhow skrev:

Greenhorn skrev:
En tuneUp skulle nog fixa till det, så att allt lirade finare.

Typ en mjukvarugrej på garantin?

Jo, vet att du har en Garanti på bilen din... men du ska ju inte trimma motorn, utan justera in lådan.
Ta och hör först med ett Tunare, dock kan garatin gå förlorad... valet kanske vore nån form av piggyback box. Ta och snacka in dig med Boris på Facebook Svwat-Eculogic-Tuning och ställ dina frågor till honom.

Lycka till.

-Akerfeldt-
1 januari 2020 · 2 638 Inlägg

Har också nyligen tagit ut en superb 2019 och upplever samma sak som du gör med 7-vxl DSG. Hade tidigare en 2017 superb med 7-vxl DSG och den var inte så slirig mellan vxl 1-2 som den nya är. Vill minnas att jag läst i någon motortidning att man gjort en uppdatering på DSG så att den ska vara så. Men är också nyfiken på om någon har fakta på det smile

Greenhorn
2 januari 2020 · 399 Inlägg

Ta och fråga Boris via FaceBook om han kan göra det bättre på era 7-vxl DSG lådor... det skadar ju inte att fråga.

Cuefa Ain't no place like home...
2 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Dessa bilar är på det här sättet. 2an läggs i mer eller mindre så fort bilen rullar, sen justeras dragläget upp till ca 15-18 km/h då kopplingen är fullt uppsläppt och sliret upphör.
Min Octavia gjorde samma sak och i början var jag orolig för hur lamellen skulle hålla.
10900 mil senare, varav en hel del mil med rätt tungt släp så var slitaget (enligt datorn iaf) knappt märkbart så tydligen verkar det hålla rätt bra.
Så jag är inte orolig för hur min 2020 Superb kommer klara detta.
Däremot kan det vara lite störigt, det kan jag intyga.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bowhow
2 januari 2020 · 8 Inlägg

Cuefa skrev:
Dessa bilar är på det här sättet. 2an läggs i mer eller mindre så fort bilen rullar, sen justeras dragläget upp till ca 15-18 km/h då kopplingen är fullt uppsläppt och sliret upphör.
Min Octavia gjorde samma sak och i början var jag orolig för hur lamellen skulle hålla.
10900 mil senare, varav en hel del mil med rätt tungt släp så var slitaget (enligt datorn iaf) knappt märkbart så tydligen verkar det hålla rätt bra.
Så jag är inte orolig för hur min 2020 Superb kommer klara detta.
Däremot kan det vara lite störigt, det kan jag intyga.

Okej! Har du läst dig till eller frågat någon om dethär eller är det något du kommit fram till själv?

Cuefa Ain't no place like home...
2 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Jag jobbar inom VAG-koncernen så frågor har ställts och informationshäften har pluggats. smile
Har dessutom kört säkert 30 olika bilar med DSG, både DSG6 och DSG7 så det ligger lite erfarenhet bakom det också.
Tanken är att det ska bli mjukt att köra. Att köra på 1an och reglera med kopplingen blir ryckigt både med en DSG och en manuell växellåda så tanken är att 2an ska fungera som ett "gummiband" för komfortens skull på DSG7.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bowhow
2 januari 2020 · 8 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag jobbar inom VAG-koncernen så frågor har ställts och informationshäften har pluggats. smile
Har dessutom kört säkert 30 olika bilar med DSG, både DSG6 och DSG7 så det ligger lite erfarenhet bakom det också.
Tanken är att det ska bli mjukt att köra. Att köra på 1an och reglera med kopplingen blir ryckigt både med en DSG och en manuell växellåda så tanken är att 2an ska fungera som ett "gummiband" för komfortens skull på DSG7.

Okej! Tack så mycket för bra svar! smile

sebbe_j
8 juni 2020 · 195 Inlägg

Greenhorn skrev:
Ta och fråga Boris via FaceBook om han kan göra det bättre på era 7-vxl DSG lådor... det skadar ju inte att fråga.

vem är denna boris?

Seb
simlar
9 juni 2020 · 5 516 Inlägg

Bowhow skrev:

Cuefa skrev:
Jag jobbar inom VAG-koncernen så frågor har ställts och informationshäften har pluggats. smile
Har dessutom kört säkert 30 olika bilar med DSG, både DSG6 och DSG7 så det ligger lite erfarenhet bakom det också.
Tanken är att det ska bli mjukt att köra. Att köra på 1an och reglera med kopplingen blir ryckigt både med en DSG och en manuell växellåda så tanken är att 2an ska fungera som ett "gummiband" för komfortens skull på DSG7.

Okej! Tack så mycket för bra svar! smile

2019 kom även ändrad mjukvara som slirar ännu mer på kopplingen i lägre hastighet för bättre komfort jämfört med äldre våtkopplings-DSG.

Man känner tydlig skillnad mellan en 2018 och en 2019 trots samma växellåda.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Greenhorn
10 juni 2020 · 399 Inlägg

sebbe_j skrev:

Greenhorn skrev:
Ta och fråga Boris via FaceBook om han kan göra det bättre på era 7-vxl DSG lådor... det skadar ju inte att fråga.

vem är denna boris?

Svwat-Eculogic-Tuning

viccoA
10 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Så länge du har garanti och lådan fungerar hade jag inte hängt på eftermarknadsboxar etc.
Verkar lådan krångla kolla med auktoriserad VAG verkstad.

Senast redigerat av viccoA (10 juni 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
11 juni 2020 · 4 628 Inlägg

simlar skrev:

Bowhow skrev:

Cuefa skrev:
Jag jobbar inom VAG-koncernen så frågor har ställts och informationshäften har pluggats. smile
Har dessutom kört säkert 30 olika bilar med DSG, både DSG6 och DSG7 så det ligger lite erfarenhet bakom det också.
Tanken är att det ska bli mjukt att köra. Att köra på 1an och reglera med kopplingen blir ryckigt både med en DSG och en manuell växellåda så tanken är att 2an ska fungera som ett "gummiband" för komfortens skull på DSG7.

Okej! Tack så mycket för bra svar! smile

2019 kom även ändrad mjukvara som slirar ännu mer på kopplingen i lägre hastighet för bättre komfort jämfört med äldre våtkopplings-DSG.

Man känner tydlig skillnad mellan en 2018 och en 2019 trots samma växellåda.

Det kan nog stämma i Superben.
I min 2018 Octavia (som var före Superb med 7-växlad DSG) kändes det exakt som i min 2020 Superb dock.
Jag hade mer än gärna sett mindre slir.
Audi's med motsvarande motor (190/204hk TDI) gör ju inte detta så effekten finns och räcker bevisligen till.
Synd inte Skoda kunde få S-tronic istället ^^

Senast redigerat av Cuefa (11 juni 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Presidento Of World
11 juni 2020 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:

simlar skrev:

Bowhow skrev:

Okej! Tack så mycket för bra svar! smile

2019 kom även ändrad mjukvara som slirar ännu mer på kopplingen i lägre hastighet för bättre komfort jämfört med äldre våtkopplings-DSG.

Man känner tydlig skillnad mellan en 2018 och en 2019 trots samma växellåda.

Det kan nog stämma i Superben.
I min 2018 Octavia (som var före Superb med 7-växlad DSG) kändes det exakt som i min 2020 Superb dock.
Jag hade mer än gärna sett mindre slir.
Audi's med motsvarande motor (190/204hk TDI) gör ju inte detta så effekten finns och räcker bevisligen till.
Synd inte Skoda kunde få S-tronic istället ^^

Vad är skillnaden på dsg och S-tronic? Är väl samma typ fast annat namn?smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
17 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Cuefa skrev:

simlar skrev:

2019 kom även ändrad mjukvara som slirar ännu mer på kopplingen i lägre hastighet för bättre komfort jämfört med äldre våtkopplings-DSG.

Man känner tydlig skillnad mellan en 2018 och en 2019 trots samma växellåda.

Det kan nog stämma i Superben.
I min 2018 Octavia (som var före Superb med 7-växlad DSG) kändes det exakt som i min 2020 Superb dock.
Jag hade mer än gärna sett mindre slir.
Audi's med motsvarande motor (190/204hk TDI) gör ju inte detta så effekten finns och räcker bevisligen till.
Synd inte Skoda kunde få S-tronic istället ^^

Vad är skillnaden på dsg och S-tronic? Är väl samma typ fast annat namn?smile

Det beror på vilken bil de sitter i.
De mindre bilarna med tvärställd motor har samma typ av DSG (om än programmerad annorlunda) som sina VAG-syskon.
De större vagnarna med längsmonterad motor har en helt annan typ av växellåda som, även om principen med dubbla kopplingar är den samma, är helt olika en "vanlig" DSG i sin karaktär.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
granadadr
17 juni 2020 · 7 268 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag jobbar inom VAG-koncernen så frågor har ställts och informationshäften har pluggats. smile
Har dessutom kört säkert 30 olika bilar med DSG, både DSG6 och DSG7 så det ligger lite erfarenhet bakom det också.
Tanken är att det ska bli mjukt att köra. Att köra på 1an och reglera med kopplingen blir ryckigt både med en DSG och en manuell växellåda så tanken är att 2an ska fungera som ett "gummiband" för komfortens skull på DSG7.

aa,, då har jag en fråga till dig wink varför är dsg så innåt h sega å vill vxl ner lite för mkt ?? jag upplever att när jag står i en korsning å när det blir fritt så tar det ca 2-3 sek innan skiten ens rör på sig,, samma gäller om jag ligger på en hög vxl i 50 så trycker jag till tar ett tag innan något händer alls sad  är golf 17 motor vet jag ej men är bensin,  är företagsbilar så därför har jag mindre koll smile

simlar
17 juni 2020 · 5 516 Inlägg

granadadr skrev:

Cuefa skrev:
Jag jobbar inom VAG-koncernen så frågor har ställts och informationshäften har pluggats. smile
Har dessutom kört säkert 30 olika bilar med DSG, både DSG6 och DSG7 så det ligger lite erfarenhet bakom det också.
Tanken är att det ska bli mjukt att köra. Att köra på 1an och reglera med kopplingen blir ryckigt både med en DSG och en manuell växellåda så tanken är att 2an ska fungera som ett "gummiband" för komfortens skull på DSG7.

aa,, då har jag en fråga till dig wink varför är dsg så innåt h sega å vill vxl ner lite för mkt ?? jag upplever att när jag står i en korsning å när det blir fritt så tar det ca 2-3 sek innan skiten ens rör på sig,, samma gäller om jag ligger på en hög vxl i 50 så trycker jag till tar ett tag innan något händer alls sad  är golf 17 motor vet jag ej men är bensin,  är företagsbilar så därför har jag mindre koll smile

Tyvärr så dom är.

Dom försöker förutse nästa växel så om du helt plötsligt trycker på kraftigt så måste den kasta om till att växla ner när den hade förberett med en högre växel på andra kopplingen/delväxellådan då den trodde du skulle öka försiktigt i hastighet.

Start från stillastående är dom seg för att inte vara så ryckig, den måste hinna hitta dragläge innan den tillåter motorn skicka på full effekt.

Allra värst är dom när du bromsar ner inför en korsning och men ser en lucka och går direkt från broms till full gas, då blir växellådan helt förvirrad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
granadadr
17 juni 2020 · 7 268 Inlägg

simlar skrev:

granadadr skrev:

Cuefa skrev:
Jag jobbar inom VAG-koncernen så frågor har ställts och informationshäften har pluggats. smile
Har dessutom kört säkert 30 olika bilar med DSG, både DSG6 och DSG7 så det ligger lite erfarenhet bakom det också.
Tanken är att det ska bli mjukt att köra. Att köra på 1an och reglera med kopplingen blir ryckigt både med en DSG och en manuell växellåda så tanken är att 2an ska fungera som ett "gummiband" för komfortens skull på DSG7.

aa,, då har jag en fråga till dig wink varför är dsg så innåt h sega å vill vxl ner lite för mkt ?? jag upplever att när jag står i en korsning å när det blir fritt så tar det ca 2-3 sek innan skiten ens rör på sig,, samma gäller om jag ligger på en hög vxl i 50 så trycker jag till tar ett tag innan något händer alls sad  är golf 17 motor vet jag ej men är bensin,  är företagsbilar så därför har jag mindre koll smile

Tyvärr så dom är.

Dom försöker förutse nästa växel så om du helt plötsligt trycker på kraftigt så måste den kasta om till att växla ner när den hade förberett med en högre växel på andra kopplingen/delväxellådan då den trodde du skulle öka försiktigt i hastighet.

Start från stillastående är dom seg för att inte vara så ryckig, den måste hinna hitta dragläge innan den tillåter motorn skicka på full effekt.

Allra värst är dom när du bromsar ner inför en korsning och men ser en lucka och går direkt från broms till full gas, då blir växellådan helt förvirrad.

tack jag har märkt det,, därför jag hatar dem wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang