Identifiera baxaxel -75 volvo 240

Skoborste
4 juli · 4 Inlägg
#1

Håller på med att stoppa ner en Saab B234 i en volvo 240 från -75 och för att få den motorn genom besiktningen behöver jag ha 1031 bakaxel. Nu undrar jag hur jag kan ta reda på vilken axel det är jag har. Den lilla mässingsplåten på vänster sida i färdriktning där jag antar att typ skulle stå har fått sitt efter 45 år, så det enda som går att utläsa är "2" vilket kanske föregås av "1/" men det kan vara ett "V" också.
Det enda andra som utmärkande som kanske kan betyda något är att det är kylflänsar under klumpen.

Det andra jag kunnat googla mig till är att det ska vara grov-splines på drivaxlarna eller X antal "tänder" på ringhjulet men vill gärna lite mer exakt veta vad som betyder vad innan jag bryter upp en diff som är bra mycket äldre än vad jag är och luktar därefter.

Tack på förhand.

simlar
4 juli · 4 231 Inlägg
#2

Är det originalaxeln så är det en 1030 med 4,10:1 utväxling.

Enklaste sättet att se om det är en 1030 eller 1031 är på ovansidan av diffhuset.
1031-axeln har en extra knöl, ca 5x5cm och ca 2cm hög ungefär mitt på diffhuset.

https://www.willyclayband.se/fredde/1030vs1031.jpg
Övre 1031
Undre 1030

Utmarks-Loke
4 juli · 3 059 Inlägg
#3

Fast allra helst skall du ha den som har hela huset i aluminium

Skoborste
4 juli · 4 Inlägg
#4

simlar skrev:
Är det originalaxeln så är det en 1030 med 4,10:1 utväxling.

Enklaste sättet att se om det är en 1030 eller 1031 är på ovansidan av diffhuset.
1031-axeln har en extra knöl, ca 5x5cm och ca 2cm hög ungefär mitt på diffhuset.

https://www.willyclayband.se/fredde/1030vs1031.jpg
Övre 1031
Undre 1030

Tack, svinnajs med bild! Får ta en ordentlig titt imorgon och be till övre makter att jag slipper byta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang