Kostnad för att laga repa på hyrbil?

AnnaJe
6 juli 2020 · 2 Inlägg

Hjälp! Min sambo körde in en hyrbil i en brevlåda så att det blev en ganska lång och djup repa framtill, se bilden. Vi hade tyvärr inte tecknat någon tilläggsförsäkring, så alla kostnader upp till 9375kr måste vi betala själva. Hyrbilsföretaget ska återkomma med vad det kostar, men det kommer dröja flera veckor. Är rejält stressad över att detta kommer bli dyrt. Även orolig över att bli blåst då hyrbilsföretaget kanske anlitar en onödigt dyr firma för att fixa repan. Och vi själva kan inte alls sånt här. Är det någon här som har nån idé om vad det kan tänkas kosta? Det är en plastdel och inte plåt som blivit repat.https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236365/236365-7273e96cb61c5dd15c417920d293b747.jpg

KolGruvan
6 juli 2020 · 1 450 Inlägg

Hör med en lack firma vad det kan kosta.
På jobbet brukar vi få in liknande skador och det är vanligt att vi gör såna 'spot repair' eller vad man ska säga. Man fixar repan, målar, sedan dimmar ut klarlacken och sedan polerar ihop ytan med den befintliga klarlacken  på stötfångarn.
Det räcker alltså att lacka bara en bit av stötfångaren.
Kostnad för en sådan skada beror på vart du lämnar in den.
Nu har inte jag hand och prissättningen på jobbet men några tusen kostar det

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
AnnaJe
6 juli 2020 · 2 Inlägg

KolGruvan skrev:
Hör med en lack firma vad det kan kosta.
På jobbet brukar vi få in liknande skador och det är vanligt att vi gör såna 'spot repair' eller vad man ska säga. Man fixar repan, målar, sedan dimmar ut klarlacken och sedan polerar ihop ytan med den befintliga klarlacken  på stötfångarn.
Det räcker alltså att lacka bara en bit av stötfångaren.
Kostnad för en sådan skada beror på vart du lämnar in den.
Nu har inte jag hand och prissättningen på jobbet men några tusen kostar det

Tack för svar!! Då får vi hoppas att de väljer att göra en sån ”spot repair” som du beskriver! Vi kan ju tyvärr inte styra vart hyrbilsfirman lämnar in bilen och vad den verkstaden väljer att göra för åtgärd. Får hålla tummarna för att det blir en rimlig åtgärd och kostnad liksom.

Putteliten
6 juli 2020 · 9 066 Inlägg

Tar man ingen tilläggsförsäkring så blir man blåst tyvärr. Talar av egen erfarenhet, då ett stenskott blev väldigt dyrt för mig. Det är sånt vi tjänar pengar på sa dom bara.
Europcar var det jag hyrde hos...

Presidento Of World
6 juli 2020 · 3 305 Inlägg

Putteliten skrev:
Tar man ingen tilläggsförsäkring så blir man blåst tyvärr. Talar av egen erfarenhet, då ett stenskott blev väldigt dyrt för mig. Det är sånt vi tjänar pengar på sa dom bara.
Europcar var det jag hyrde hos...

Svårt att tjäna pengar på nåt dom tar faktiskt kostnad att laga för? (600-800kr för stenskott.) Men till TS åk och lämna in själv hos nån mindre verkstad som gör det fackmannamässigt. Kan bli billigare.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Slutligen..hyr aldrig en bil..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
6 juli 2020 · 340 Inlägg

axxet skrev:
Slutligen..hyr aldrig en bil..

Hur menar du nu? Finns många situationer där hyrbil är en rimlig lösning.

Putteliten
6 juli 2020 · 9 066 Inlägg

Presidento skrev:

Putteliten skrev:
Tar man ingen tilläggsförsäkring så blir man blåst tyvärr. Talar av egen erfarenhet, då ett stenskott blev väldigt dyrt för mig. Det är sånt vi tjänar pengar på sa dom bara.
Europcar var det jag hyrde hos...

Svårt att tjäna pengar på nåt dom tar faktiskt kostnad att laga för? (600-800kr för stenskott.) Men till TS åk och lämna in själv hos nån mindre verkstad som gör det fackmannamässigt. Kan bli billigare.

Det var ett stenskott på stötfångaren. Fick betala en självrisk till dom på 5000:-, för dom var tvugna att lacka hela stötfångaren, vilket kostade dom 2000:- ungefär.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Slim skrev:

axxet skrev:
Slutligen..hyr aldrig en bil..

Hur menar du nu? Finns många situationer där hyrbil är en rimlig lösning.

Ja du ser ju ny vad 17 det kan kosta när det går illa..
Låna av en kompis istället näst gång så blir det bara 1/3 av dårskapspriset för att laga denna bagatell..
Det har ju gått inflation i hur fräcka hyrbolagen kan vara för lite färgskrap..sad

Senast redigerat av axxet (6 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hamilton
6 juli 2020 · 8 861 Inlägg

Jag blir inte förvånad om den där skadan faktureras 10 000:-

Fotograf på tierpidag.se
Slim
6 juli 2020 · 340 Inlägg

axxet skrev:

Slim skrev:

axxet skrev:
Slutligen..hyr aldrig en bil..

Hur menar du nu? Finns många situationer där hyrbil är en rimlig lösning.

Ja du ser ju ny vad 17 det kan kosta när det går illa..
Låna av en kompis istället näst gång så blir det bara 1/3 av dårskapspriset för att laga denna bagatell..
Det har ju gått inflation i hur fräcka hyrbolagen kan vara för lite färgskrap..sad

Jojo, jag själv har tillgång till bilar men så är det ju inte för alla. Ibland behöver man en skåpbil eller nåt med gavellyft, då blir det hyrbil för många.

Sen kostar självriskelimimering typ nån hundring, så det bör man ta. Och så bör man såklart inte krocka...

torsen
6 juli 2020 · 7 189 Inlägg

Jag är förvånad att det finns dom som INTE lägger till och tar självriskeliminering när man hyr bil eller släp.
Jag skulle ALDRIG underlåta det.

Putteliten
6 juli 2020 · 9 066 Inlägg

torsen skrev:
Jag är förvånad att det finns dom som INTE lägger till och tar självriskeliminering när man hyr bil eller släp.
Jag skulle ALDRIG underlåta det.

Dom informerar ju inte ordentligt vad det handlar om när man frågar va den är till.
Själv kommer jag aldrig mera att hyra en bil...

Utmarks-Loke
6 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Putteliten skrev:
Själv kommer jag aldrig mera att hyra en bil...

Lugn, biluthyrarna går snart i konkurs allihopa. Hertz i USA har redan gjort det. Folk ringer efter en Uber istället.

Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2020 · 26 097 Inlägg

axxet skrev:

Slim skrev:

axxet skrev:
Slutligen..hyr aldrig en bil..

Hur menar du nu? Finns många situationer där hyrbil är en rimlig lösning.

Ja du ser ju ny vad 17 det kan kosta när det går illa..
Låna av en kompis istället näst gång så blir det bara 1/3 av dårskapspriset för att laga denna bagatell..
Det har ju gått inflation i hur fräcka hyrbolagen kan vara för lite färgskrap..sad

Fast, måste det nödvändigtvis gå illa då?
Lånade själv en hyrbil för ett antal år sedan, i en av mellandagarna.
Lämnade tillbaka bilen, utan mig veterligen en skråma, och värre var det inte.

Ibland är det ett nödvändigt ont, men det funkar faktiskt att låna en hyrbil.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Brådhis * Voff voff *
7 juli 2020 · 10 204 Inlägg

Var på resa i Tyskland med några kompisar för ett antal år sedan. Hyrde en bil lokalt i en större tysk stad, noterade en mindre repa på bakre stötfångaren när vi hämtade den, uthyraren sa att bilen var genomgången och klar, att det var "bara att åka". När vi lämnade igen den började 2,5 års(!) bestridande av fakturor för denna repa... Detta var en av dom stora välkända aktörerna. Jag är efter det extremt restriktiv med att hyra bil...

Senast redigerat av Brådhis (7 juli 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nobrando
7 juli 2020 · 214 Inlägg

Brådhis skrev:
Var på resa i Tyskland med några kompisar för ett antal år sedan. Hyrde en bil lokalt i en större tysk stad, noterade en mindre repa på bakre stötfångaren när vi hämtade den, uthyraren sa att bilen var genomgången och klar, att det var "bara att åka". När vi lämnade igen den började 2,5 års(!) bestridande av fakturor för denna repa... Detta var en av dom stora välkända aktörerna. Jag är efter det extremt restriktiv med att hyra bil...

Det gäller verkligen att fotografera hyrbilarna innan man åker iväg.
Jag hyrde en bil i Birmingham och noterade som du två små bucklor samt en repa, jag påpekade och dom sa precis som till dig att dom har noterat det och skrivit upp det, men jag såg till att ta kort.
Mycket riktigt när jag lämnade tillbaka bilen två dagar senare för att byta ut den (ACn slutade fungera) så började dom direkt att anklaga mig för att ha skadat bilen, men när jag kunde visa fotografier med datumstämplar så tystnade dom...

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Brådhis * Voff voff *
7 juli 2020 · 10 204 Inlägg

Nobrando skrev:

Brådhis skrev:
Var på resa i Tyskland med några kompisar för ett antal år sedan. Hyrde en bil lokalt i en större tysk stad, noterade en mindre repa på bakre stötfångaren när vi hämtade den, uthyraren sa att bilen var genomgången och klar, att det var "bara att åka". När vi lämnade igen den började 2,5 års(!) bestridande av fakturor för denna repa... Detta var en av dom stora välkända aktörerna. Jag är efter det extremt restriktiv med att hyra bil...

Det gäller verkligen att fotografera hyrbilarna innan man åker iväg.
Jag hyrde en bil i Birmingham och noterade som du två små bucklor samt en repa, jag påpekade och dom sa precis som till dig att dom har noterat det och skrivit upp det, men jag såg till att ta kort.
Mycket riktigt när jag lämnade tillbaka bilen två dagar senare för att byta ut den (ACn slutade fungera) så började dom direkt att anklaga mig för att ha skadat bilen, men när jag kunde visa fotografier med datumstämplar så tystnade dom...

Så är det ju. Tyvärr trodde vi på uthyraren när han sa att allt var genomgånget och klart. Nu vet vi bättre... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
7 juli 2020 · 4 628 Inlägg

axxet skrev:

Slim skrev:

axxet skrev:
Slutligen..hyr aldrig en bil..

Hur menar du nu? Finns många situationer där hyrbil är en rimlig lösning.

Ja du ser ju ny vad 17 det kan kosta när det går illa..
Låna av en kompis istället näst gång så blir det bara 1/3 av dårskapspriset för att laga denna bagatell..
Det har ju gått inflation i hur fräcka hyrbolagen kan vara för lite färgskrap..sad

Korrekt råd till TS är väl snarare att se till så frun inte kör in i saker?

Det är kanske billigare o låna polarns kärra men jävligt pinsamt att lämna tillbaks den med en sån skada som på bilden. Och lagom patetiskt när man skyller på frun, även om det faktiskt är sant.

Det är en självrisk som betalas, den kostar oftast strax under 10kkr.
Det är också så att det är en direkt ersättning för den självrisk som uthyrningfirman i sin tur betalar till sitt försäkringsbolag för att få skadan åtgärdad.

De flesta större hyrfirmorna gör på detta sätt eftersom det inte är en kostnad som drabbar dem själva utan kunden som hyrt och skadat bilen.

Nästan alla såna här bolag (Hertz, europcar, Avis etc) har en s.k fleet-försäkring med en fast kostnad för att ha sina fordon försäkrade, men också med en fast (väldigt hög) självrisk.

Att hyra bil utan att ta självriskreducering är oftast en dyrköpt läxa.

@TS: Det är nog bara att bita i det sura äpplet, om inte hyrfirman går med på att Du löser detta själv på egen hand.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
7 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Cuefa skrev:
Korrekt råd till TS är väl snarare att se till så frun inte kör in i saker?

Frun? TS heter Anna och det var sambon som körde in i en brevlåda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang