Rostiga delar

SMD_Footprint
7 juli · 14 Inlägg
#1

Håller på att byta koppling på en VW Golf variant och styrleden jag försöker ta bort för att kunna ta bort drivaxeln är rostig som tusan.
Försöker med avdragare och banka underifrån, muttern såklart borttagen smile
Men likaväl sitter den fast, funderar på att banka så sakerna kanske går sönder men finns det något bättre sätt?
Värma med gaslåga?
Fast då förstör jag ju antagligen själva leden när gummit smälter.
Och vad tål metallerna?

Lucif3r
7 juli · 318 Inlägg
#2

Är det hjulspindeln du försöker få ur styrleden ur?
Jag vet inte exakt hur det ser ut på en golf, men är led-splinsen av konisk typ så brukar ett rejält slag i "monteringsriktningen" göra under, dvs motsatt sida som muttern sitter på.
Sen brukar det vara bättre att ha muttern kvar löst skruvad. Dels för att miniera risken att du skrotar gängorna på leden när du hamrar, och dels för att du får en större yta att banka på.

Vanligt stål har en smältpunkt på någonstans runt 1200c har jag för mig. Och börjar bli rött någonstans vid 800c. Och det är väl den röda punkten man vill nå när man värmer metaller i sånna här sammanhang.
Tänk på att, om det är spindeln du försöker få ur leden ur, att det är spindeln du ska värma(expandera) och inte styrleden. Styrleden vill du snarare kyla så den krymper.

mb_pucken
7 juli · 4 497 Inlägg
#3

Tänk på att vara väldigt försiktig när man värmer leder.
Värmen får fettet i leden att koka och kan trycka ut kulan med en jävla smäll följt med en dusch med väldigt hett fett.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
SMD_Footprint
7 juli · 14 Inlägg
#4

Tackar,.

Hjulspindeln ja, den led som svänger hjulet när man vrider på ratten demonterar jag.
Tar och bankar lite mer och hårdare, förmodligen med en plåtbit emellan för att inte förstöra gängor om möjligt.
Funkar inte det så får det bli värme.

Nackdelen är att jag idealt ska ha kvar leden.

Senast redigerat av SMD_Footprint (7 juli )

SMD_Footprint
7 juli · 14 Inlägg
#6

Ja en sådan såg jag några youtubevideor där de använde, pappa kom över med ett par avdragare, bla en egentillverkad.
Ingen av dem klarade jobbet trots meterlångt rör för att vrida skruven med bättre hävstång.
Har fått av den nu med hjälp av hammare och välriktade slag underifrån, tror tricket var att få slagen i rätt vinkel, kändes rätt uppenbart när jag väl fått loss den för när jag ändrat vinkeln kanske 5 grader så lossnade den med 3 slag.
Försökte få slaget att träffa i axelriktningen i förhållande till gängorna.

Nu har jag dock ett nytt problem, vad är "inre polygontand" torox?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=333632

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang