Har jag hydraulisk koppling

garagetgaard
24 augusti 2020 · 4 Inlägg

AUDI A6 (4B, C5) 2.4 1999 165Hk

Jag har denna bil. Hur kan jag se om där är hydraulisk koppling. Har får mig att flesta bilar efter 97 har detta men inte säker.

Utmarks-Loke
24 augusti 2020 · 5 840 Inlägg

Skulle förvåna mig om en audi från 1999 inte hade hydraulisk koppling. Tror de slutade med wire på 80-talet.

Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke har helt rätt, det är hydraulisk koppling på denna bil. Lättast för Dig som ägare till den att se detta är att helt enkelt kolla på kopplingspedalen. Du bör se en kopplingscylinder där istället för en wire.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jompazx
24 augusti 2020 · 291 Inlägg

vad är egentligen poängen med hydraulisk koppling?

simlar
24 augusti 2020 · 5 525 Inlägg

jompazx skrev:
vad är egentligen poängen med hydraulisk koppling?

Det är inte kopplingen som är hydraulisk utan det är kopplingsmanövreringen som är hydraulisk.
Men brukar förkortas till hydraulisk koppling.

Några fördelar är:
Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.

Självjusterade, man slipper spänna en kopplingsvajer allteftersom kopplingslamellen slits (finns dock självjusterande kopplingsvajrar).

Tar mindre utrymme, t.ex så sitter slavcylindern ofta ihop med urtrampningslagret inuti växellådan istället för en hävarm på utsidan av lådan som vajern ansluts mot.

Små hydraulrör tar mindre plats än vajer.

Rör går att böja nästan hur som helst utan att påverka funktionen.
En vajer kan inte böjas för mycket utan att kärva.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jompazx
24 augusti 2020 · 291 Inlägg

simlar skrev:
Det är inte kopplingen som är hydraulisk utan det är kopplingsmanövreringen som är hydraulisk.
Men brukar förkortas till hydraulisk koppling.

fråga Koenigsegg!

simlar skrev:
Några fördelar är:
Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.

vad för magiskt utväxling kan man uppnå med hydraulik och inte med mekanik?

simlar skrev:
Självjusterade, man slipper spänna en kopplingsvajer allteftersom kopplingslamellen slits (finns dock självjusterande kopplingsvajrar).

Juste! tänkte inte på det

simlar skrev:
Tar mindre utrymme, t.ex så sitter slavcylindern ofta ihop med urtrampningslagret inuti växellådan istället för en hävarm på utsidan av lådan som vajern ansluts mot.

dock antagligen dyrare,

simlar skrev:
Rör går att böja nästan hur som helst utan att påverka funktionen.
En vajer kan inte böjas för mycket utan att kärva.

sant!

tack

Senast redigerat av jompazx (24 augusti 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
25 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

jompazx skrev:

simlar skrev:
Några fördelar är:
Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.

vad för magiskt utväxling kan man uppnå med hydraulik och inte med mekanik?

Det krävs betydligt mindre hävarm för att få samma styrka med hydraulik jämfört med mekanik (vajer).
Saker som tar mindre plats men utför samma funktion är alltid populärt när det ska byggas bilar smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang