Hjulinställningsdjungeln..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Håller på att byta länkarmar på en v50 och bävar för att hjulinställningen ska bli rätt..
Har läst på lite om camber och toe och vill gärna ha lite mera kött på mina ben..smile
Läser att framhjulsdrivna bilar ska ha toe out, men blir inte klok på camber fram.
Är det nån som har en KLAR insikt hur det VERKLIGEN ska vara på en v50?
Camber, lite negativ ?
Toe out ?
En liten hint vore inte så dum..
Jag tänker såklart inte lämna in, så DET DYRA alternativet vill jag inte ha på tapeten..

Senast redigerat av axxet (2 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
2 oktober 2020 · 5 087 Inlägg

Tog en koll i våran dator. Bifogar bild på vad den rekommenderar för värden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-9db4ab1b95833df222258034f647ef56.jpg

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Blixnabb
2 oktober 2020 · 245 Inlägg

axxet skrev:
Håller på att byta länkarmar på en v50 och bävar för att hjulinställningen ska bli rätt..
Har läst på lite om camber och toe och vill gärna ha lite mera kött på mina ben..smile
Läser att framhjulsdrivna bilar ska ha toe out, men blir inte klok på camber fram.
Är det nån som har en KLAR insikt hur det VERKLIGEN ska vara på en v50?
Camber, lite negativ ?
Toe out ?
En liten hint vore inte så dum..
Jag tänker såklart inte lämna in, så DET DYRA alternativet vill jag inte ha på tapeten..

Det billiga kan bli det dyra, vad kostar 2 framhjul, sliter du ner dem på 100 mil så är det dyra billigt

torsen
2 oktober 2020 · 7 238 Inlägg

Om du får olika caster på höger och vänster sida?
Vad händer då - vet du det?
Jo försprånget blir olika!
Hur inverkar det - vet du det?

spillolja
2 oktober 2020 · 4 025 Inlägg

V50- 07  1,8F

front wheels

Load positioning Uniaden
Fuel tank - percentage full %: 100

Toe-in (N = negative, toe-out) mm: 0-3

Toe in             deg. 0°-0°24"
Toe in           deg-1/100: 0 -0,40
Camber             deg: 1°18'N -0°6'P
Camber           deg-1/100: 1,30N -0,10P.
Castor             deg: 2°6'-5°6"
Castor           deg-1/100: 2,10 -5,10

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag tackar för alldeles utmärkta svar !
Då stämmer det att man ska ha toe out..
Nu har jag någor att gå på, då jag var villrådig innan !

Senast redigerat av axxet (9 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
2 oktober 2020 · 9 296 Inlägg

axxet skrev:
Jag tackar för alldeles utmärkta svar !
Då stämmer det att man ska ha toe out..
Nu har jag någor att gå på, då jag var villrådig innan !

Du vet säkert redan att en bil med dålig fram- eller fyrhjulsgeometri kan gå som en tunna skit på vägen?

Att vara snål är en riktigt bra egenskap. Men den har gränser. Om bilen blir lite tråkigare vid filbyte på motorvägen så lova att du erkänner ditt misstag för dig själv och lämnar in den. Innan däcken är slut.

Psst. Du behöver inte erkänna det här, bara gör det...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
2 oktober 2020 · 6 571 Inlägg

Att byta komplett länkarm låter mer slös än en hjulinställning, om det ska vara på den nivån

Sen är en förutsättning att bakvagnen står rätt, för framvagnen ska stå rätt.

De/Dem
mb_pucken
2 oktober 2020 · 5 087 Inlägg

Ett tips är att snickra ihop en toe pinne och mäta med. Googlar man lite så går det att få fram bilder på dessa. Det funkar bra som grundinställning om inte annat. Camber går att fixa grovt med lod och tumstock.
Dock föredrar jag att ställa med snören. Dvs att jag ställer en pallbock bakom bilen som ett snöre fästs i. Sedan dras snöret utmed hjulens centrum i bilens färdriktning. Snöret ska precis nudda bakre delen av hjulen. Då ser man tydligt vilken vinkel hjulen har.
Ca 1mm per sida brukar vara en bra grundinställning för toe in på dom flesta bilar.
Justerade nyligen en bekants bil efter byte av en styrled och vid hjulinställning så behövdes endast minimala justeringar.
Cambern justerades lika på båda sidor bara :-)
Men inget klår en riktig hjulinställning :-)

Senast redigerat av mb_pucken (2 oktober 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
spillolja
2 oktober 2020 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
2 oktober 2020 · 7 238 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ett tips är att snickra ihop en toe pinne och mäta med. Googlar man lite så går det att få fram bilder på dessa. Det funkar bra som grundinställning om inte annat. Camber går att fixa grovt med lod och tumstock.
Dock föredrar jag att ställa med snören. Dvs att jag ställer en pallbock bakom bilen som ett snöre fästs i. Sedan dras snöret utmed hjulens centrum i bilens färdriktning. Snöret ska precis nudda bakre delen av hjulen. Då ser man tydligt vilken vinkel hjulen har.
Ca 1mm per sida brukar vara en bra grundinställning för toe in på dom flesta bilar.
Justerade nyligen en bekants bil efter byte av en styrled och vid hjulinställning så behövdes endast minimala justeringar.
Cambern justerades lika på båda sidor bara :-)
Men inget klår en riktig hjulinställning :-)

Jag brukar också använda snörmetoden för att kolla och eventuellt justera hjulskränkningen på 4x4-bilar med stela axlar.
På dessa fordon är det endast hjulskränkningen som kan justeras.
Camber och Caster är inte möjliga att justera.
På bilar med "skiftnycklar" finns möjlighet att ändra caster medelst excentriska bussningar.

Min snörkontroll går till på följande sätt:
Man fäster ett murarsnöre, t ex, i bilens främre högra sida.
Drar snöret till vänstra framhjulet.
På utsidan av vänstra framhjulet till vänstra bakhjulets utsida.
Över till högra bakhjulet och dess utsida samt vidare till högra framhjulets utsida, för att fästas i bilens vänstra framsida.
Snöret ska gå i höjd med fälgens centrum.
Går inte det, p g a "bula" på fälgen eller frihjulsanordning, får man placera snöret strax under.
Innan mätningen bör man kolla så att fälgarna inte är skeva eller att däcket inte har någon bula eller är skevt monterat på fälgen.
Det sista man gör innan man spänner snöret är att rulla bilen 1 - 2 hjulvarv framåt så att alla spel(glapp) styrning och hjulupphängningar "nollas".
När man mäter hjulskränkningen brukar jag ha borrar som "passbitar".
Annars är en tändsticka 2 mm.
När man har snöret uppspänt kan man passa på att kolla hjulskränkningen bak.
Måste vara samma på båda sidor, annars "springer bilen som en hund".
Finner man olika hjulskränkning på bakhjulen bör man mäta axelavståndet på båda sidor.
Ska naturligtvis vara lika på båda sidor.

Ett tips, om bilen har stänkskydd fram, är att fästa upp dem, så att det inte hindrar snöret, medelst en startkabel som man gör en svinögla på, för att avpassa längden.

Snöret är lätt att ha med sig för att kolla hjulskränkningen om man misstänker att något styrstag blivit deformerat av eventuell stubbe eller sten.

Lucif3r
2 oktober 2020 · 2 215 Inlägg

Uh... en hjulinställning kostar ju typ 800 spänn hos volvo själva? Är det så mycket att snåla på?

husseman
2 oktober 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, nja- har man en kärring bakom ratten(vilket då även kan vara en man) huu- där slipper ja meetoo va? -som alltid ska parkera i trånga parkeringar o alltid kör fälgen i trottoarkanten hårt o brutalt... så blir ju 800:- gången rätt dyrt i längden..?
Fast 800:- lät billigt hos Volvo..  säker på att det inte va priset för att kolla lufttrycket i däcken?

mvh/husse

Lucif3r
2 oktober 2020 · 2 215 Inlägg

husseman skrev:
Fast 800:- lät billigt hos Volvo..  säker på att det inte va priset för att kolla lufttrycket i däcken?

mvh/husse

Det är vad jag gett för 4-hjulsinställning på min V70 iaf.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag måste säga att jag har fått så bra respons på detta!
Tack för en rejäl inblick i hur man gör med inställningen av kärran !
Och slutligen..jag vet, jag är inte snål,men djävulusiskt ekonomisk..smile
Jag undrar bara var gränsen för detta går egentligen..roll

Senast redigerat av axxet (2 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
2 oktober 2020 · 1 590 Inlägg

Hupp, ja gött då. Beror väl på att alla bilverkstäder numer har nån form av hjulinställningsapparat, de varken kan eller förstår.. men kan få ut en utskrift som ser trovärdig ut. Ja hade fortsatt hos Volvo om ja va du.

mvh/husse

husseman
2 oktober 2020 · 1 590 Inlägg

axxet skrev:
Jag måste säga att jag har fått så bra respons på detta!
Tack för en rejäl inblick i hur man gör med inställningen av kärran !
Och slutligen..jag vet, jag är inte snål,men djävulusiskt ekonomisk..smile
Jag undrar bara var gränsen för detta går egentligen..roll

Hmm, gränsen har passerats när man köper kamremssats hos Biltema.- Då e´man så snål att allt vett e´borta. Finns nog fler exempel..men kommer inte på nåt mera nu.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2020 · 13 744 Inlägg

axxet skrev:
Jag måste säga att jag har fått så bra respons på detta!
Tack för en rejäl inblick i hur man gör med inställningen av kärran !
Och slutligen..jag vet, jag är inte snål,men djävulusiskt ekonomisk..smile
Jag undrar bara var gränsen för detta går egentligen..roll

när snålheten kosar mer än man sparade pga man måste köpa nya däck pga man kört runt med dåligt installda hjul.. och man dessutom inte förstår att däcken slitets så man kör punka mitt i natten mitt i ingenstans så man får vänta 8timmar på en bärgningsbil som dessutom bara den kostar mer än dubbelt mot vad en framvagnsinställing kostade från första början smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Growe skrev:
när snålheten kostar mer än man sparade pga man måste köpa nya däck pga man kört runt med dåligt installda hjul.

Öh, det är bara till min EGEN kärra som jag köper BILLIGA ÅRETRUNTDÄCK /vinterdäck, men detta är inte min så jag behöver inte snåla med den, bara spara in lite..smile
Och efter att ha provkört denna v50, dels släppt ratten och även bromsat, så är jag nöjd med jobbet som jag inte ville bekosta..
Och anledningen till byte av bärarmar var anmärkning från besiktningen och även att bromspedalen och ratten vibrerade vid inbromsning.
Detta blev fixat i o m bytet.
Och jag tror att jag nog kan klara av att ställa in vinklarna nu på kärran efter dessa eminenta tips enligt ovan. smile

Senast redigerat av axxet (3 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang