Volvo v50 byte bärarmar

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, detta skulle jag som gammal gubbe ge mig på eftersom jag var VÄLDIGT ovillig att betala 1000 skr för detta tillsynes enkla jobb..tongue

Av med hjulet och hissade upp bilen med pallbock under.
Varje bärarm sitter ju BARA med 4 skruv och med en knackis är det väl en baggis..eller..
2 st 15 mm och 1 st 18 mm under chassiet  och 1 st 21mm vid hjulet.
Bytte utan större kunskap på vänster sida som gick på 2 timmar och kollade såklart FÖRST camber på alla hjulen med en lång lodstock och ritade ner det på ett papper, eftersom minnet är väldigt bra, men kort..
Sen var det dags för höger bärarm 2 dagar senare..
Den långa skruven på höger sida tog i röret som låg 4 cm därifrån, så detta fick böjas ner lite för att komma förbi.
Plastskyddet för motorn togs av.

Då kom nästa problem, när man kunde se gängorna på skruven, för den gick inte att få ut, eftersom skyddet under  kompressorn satte stopp. Lossade på detta som hade 4 st 10 mm skruv  och kunde med nöd o näppe få ut den ca 15 cm långa , skruven. Resten var lätt..
Nu började problemen, nämligen att få dit den nya..
Jag synade den innan och den såg lite skum ut redan i sin stora plastpåse..
Påsen var tejpad på 2 ställen ,men den på vänster sida var inte det..
Jag reagerade  på att det var lite fett vid konan, för det hade det inte varit på den vänstra.
Tyckte den såg lite använd ut..sad
Men man ska kanske inte gnälla när man får dom för 500 kr /st..
Fick dit den långa skruven i bussningen med svårighet och sen var det dags för 15mm skruvarna..
Av dessa fick jag med svårighet i en  och den andra var horribel att få i..
Fick hjälp av en stark snubbe, men han gav upp efter ca 10 min slit.., ja, han var ung, bara 40..
Jag tryckte i en metallpinne och bände i hålet så skruven skulle passa lättare, men fick ändå tji..
Fick slutligen en ide att banka i den med en handslägga och det fungerade, eftersom toppen på skruven inte har gängor , utan den är lite konad.
Sen var det dags för konan vid hjulet och där gick jag på en mina eftersom muttern inte gick helt ner i botten, och detta beror nog på en felkonstruering..gängningen var alldeles för lång och man såg att det var något galet  med passningen i botten.
Så därför var jag tvungen att sätta dit 3 brickor för att muttern skulle ta..sad
Hela detta jobb tog 4 timmar p gr av allt strul som beskrivits ovan.
Jag har läst på andra ställen att dom gjort lite annorlunda och tagit av onödiga saker, men man kan göra det som jag beskrivit ovan..
Så verktyg som måste till är 10, 15 , 18, 21 och 22 mm nycklar och sen beror det på  vad man har för några i motorplastskyddets undersida..
Kollade camber som låg rätt och ska kolla toe senare..
https://www1.garaget.org/gallery/images … da4_tn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … 63e_tn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … a7d_tn.jpg

Senast redigerat av axxet (7 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2020 · 14 008 Inlägg

axxet skrev:
Ja, detta skulle jag som gammal gubbe ge mig på eftersom jag var VÄLDIGT ovillig att betala 1000 skr för detta tillsynes enkla jobb..

Av med hjulet och hissade upp bilen med pallbock under.
Varje bärarm sitter ju BARA med 4 skruv och med en knackis är det väl en baggis..eller..
2 st 15 mm och 1 st 18 mm under chassiet  och 1 st 21mm vid hjulet.
Bytte utan större kunskap på vänster sida som gick på 2 timmar och kollade såklart FÖRST camber på alla hjulen med en lång lodstock och ritade ner det på ett papper, eftersom minnet är väldigt bra, men kort..
Sen var det dags för höger bärarm 2 dagar senare..
Den långa skruven på höger sida tog i röret som låg 4 cm därifrån, så detta fick böjas ner lite för att komma förbi.
Plastskyddet för motorn togs av.

Då kom nästa problem, när man kunde se gängorna på skruven, för den gick inte att få ut, eftersom skyddet under  kompressorn satte stopp. Lossade på detta som hade 4 st 10 mm skruv  och kunde med nöd o näppe få ut den ca 15 cm långa , skruven. Resten var lätt..
Nu började problemen, nämligen att få dit den nya..
Jag synade den innan och den såg lite skum ut redan i sin stora plastpåse..
Påsen var tejpad på 2 ställen ,men den på vänster sida var inte det..
Jag reagerade  på att det var lite fett vid konan, för det hade det inte varit på den vänstra.
Tyckte den såg lite använd ut..sad
Fick dit den långa skruven i bussningen med svårighet och sen var det dags för 15mm skruvarna..
Av dessa fick jag med svårighet i en  och den andra var horribel att få i..
Fick hjälp av en stark snubbe, men han gav upp efter ca 10 min slit..
Jag tryckte i en metallpinne och bände i hålet så skruven skulle passa lättare, men fick ändå tji..
Fick slutligen en ide att banka i den med en handslägga och det fungerade, eftersom toppen på skruven inte har gängor , utan det är lite konad.
Sen var det dags för konan vid hjulet och där gick jag på en mina eftersom muttern inte gick helt ner i botten, och detta beror nog på en felkonstruering..gängningen var alldeles för lång och man såg att det var något galet  med passningen i botten.
Så därför var jag tvungen att sätta dit 3 brickor för att muttern skulle ta..sad
Hela detta jobb tog 4 timmar p gr av allt strul som beskrivits ovan.
Jag har läst på andra ställen att dom gjort lite annorlunda och tagit av onödiga saker, men man kan göra det som jag beskrivit ovan..
Så verktyg som måste till är 15 , 18, 21 mm nycklar
Kollade camber som låg rätt och ska kolla toe senare..

Gamla gubbar ska inte byte såna där. Mig själv inräknad som gammal! Haha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2020 · 10 245 Inlägg

axxet skrev:
Fick slutligen en ide att banka i den med en handslägga och det fungerade, eftersom toppen på skruven inte har gängor , utan det är lite konad.
Sen var det dags för konan vid hjulet och där gick jag på en mina eftersom muttern inte gick helt ner i botten, och detta beror nog på en felkonstruering..gängningen var alldeles för lång och man såg att det var något galet  med passningen i botten.
Så därför var jag tvungen att sätta dit 3 brickor för att muttern skulle ta..sad

Banka i med handslägga? Nog för att bulten inte är gängad i änden, men hur mår gängorna där den ska gängas in av detta?

Brickor i framvagnen...? yikes

Du milda öde...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Brådhis skrev:
Banka i med handslägga? Nog för att bulten inte är gängad i änden, men hur mår gängorna där den ska gängas in av detta?

Brickor i framvagnen...? yikes

Du milda öde...

Ja, vad 17 skulle jag göra ? Jag kunde inte komma därifrån annars..
Vi får väl se vad besiktningen säger..tongue
Efter ibankningen med släggan, så gick det lätt..

Senast redigerat av axxet (3 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MickeEng
3 oktober 2020 · 475 Inlägg

Hallå,

Har bytt bärarmar fram på 2st V50 inget större jobb men kommer i håg att den ena gick dit utan problem i alla fästen medan den andra var ett himla jobb innan man fick alla skruvar att ta gäng var så på båda bilar utav någon konstig anledning. och som sagt lite pill att få ut bulten på kompressorsidan fick lossa lite fästen till rören där.
Brickorna låter inte bra det finns tre olika konor på som sitter i spindelleden kan det var så att du har fått bärarmar med för lite kona så den inte bottnar i tappen på spindel, Har för mig att det är 15mm, 18mm och 21mm.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Den nya dragmuttern var en 22mm och det ska var 21mm kona till denna v50.
Och som jag skrev i starten, så verkade denna vara använd..
Och jag var DEFINITIVT INTE glad när jag upptäckte falseriet..sad
För nu satt jag ju  där grannt i skten..och den gamla ville jag inte sätta dit igen eftersom den var betydligt sämre..

Senast redigerat av axxet (3 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
3 oktober 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm. så en lusentapp va för dyrt för att byta 2 länkarmar på en sur v50?
Ja då kan du ha dina problem..kollade du va Volvo tog för detta jobb?
Med lite tur kan dina brickor fixa så den tar sig genom bilprovningen.. men ibland kan snålheten bedra visheten o då får man ta smällen.
mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Nej, jag tänker faktiskt byta till rätt dimension eftersom jag insett felaktigheten och därför beställt en ny..
Men arbetsmomentet förändras inte bara för detta.
Men det kan vara ett  OBSERVANDUM  för nästa tjomme som försöker sig på detta "simpla"jobb..roll

Senast redigerat av axxet (4 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Idag bytte jag bärarm höger fram på 1,5 timme och det blev bra med cambern jämfört med den förra dåligt passande bärarmen..
Men dedär 2st  15 mm skruvarna fick jag lik förbaskat slå i med handslägga eftersom det verkade vara något ivägen i hålen uppåt.
När jag väl klippte till med släggan så gick det finfint att dra åt de 2 skruvarna hårt..
Konan på hjulet slapp sina 3 brickor och nu är det bara toe som ska fixas..
Men det gör jag om någon dag när jag kört några mil, för det är ju inte min kärra..
Jag vet ju hur hjulen stod innan bytet så det har jag på pränt, och jag är van att jobba med SMÅ decimaler sen jag jobbade med att svetsa i rostfritt för en massa år sedan..roll

Senast redigerat av axxet (7 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang