Hur mycket håller en m47 för?

Volvo760GLETurbo
24 oktober · 122 Inlägg
#1

Hejsan! Nu är det såhär att ja har funderat på att kasta ner min b230fk som bara står i min 745a, det sitter en m47 i den å undrar om de. Kommer hålla eller  om jag måste skaffa en m90?
Motorn kommer ha 531 topp å laddar typ 0,8 så skulle tro att den kommer ha runt 200 häst smile
Kommer m47an hålla elller måste jag förstärka eller ah köpa en m90 då som sagt?

simlar
24 oktober · 4 405 Inlägg
#2

Beror helt på hur du kör med bilen.

Jag har kört närmare 300hk med original Volvo 360 drivlina och den är inte känd som en stadig drivlina.
Men gjorde då inga kopplingssparkar eller rivstarter utan enbart hård acceleration med bil i rullning.

Volvo760GLETurbo
24 oktober · 122 Inlägg
#3

simlar skrev:
Beror helt på hur du kör med bilen.

Jag har kört närmare 300hk med original Volvo 360 drivlina och den är inte känd som en stadig drivlina.
Men gjorde då inga kopplingssparkar eller rivstarter utan enbart hård acceleration med bil i rullning.

Ja jo de spelar ju in endel haha
Men man kanske vill lägga någon lakrits rem nån gång oxå
Måste även köpa en ny koppling till den, vilken skulle ni rekommendera för bygget? big_smile

simlar
24 oktober · 4 405 Inlägg
#4

Volvo760GLETurbo skrev:

simlar skrev:
Beror helt på hur du kör med bilen.

Jag har kört närmare 300hk med original Volvo 360 drivlina och den är inte känd som en stadig drivlina.
Men gjorde då inga kopplingssparkar eller rivstarter utan enbart hård acceleration med bil i rullning.

Ja jo de spelar ju in endel haha
Men man kanske vill lägga någon lakrits rem nån gång oxå
Måste även köpa en ny koppling till den, vilken skulle ni rekommendera för bygget? big_smile

För 200hk räcker en original-lamell och en turbotryckplatta smile

Lucif3r
24 oktober · 545 Inlägg
#5

M47 satt ju aldrig på B230FT-modellerna, så volvo själva ansåg ju att den var för svag för ynka 165hk.
Kör man med lite vett kan man dock få det mesta att hålla. Kör man inte med vett är det inga som helst problem att skrota en M47 med en trött B230F/FD.

Utmarks-Loke
24 oktober · 3 561 Inlägg
#6

Lucif3r skrev:
M47 satt ju aldrig på B230FT-modellerna, så volvo själva ansåg ju att den var för svag för ynka 165hk.
Kör man med lite vett kan man dock få det mesta att hålla. Kör man inte med vett är det inga som helst problem att skrota en M47 med en trött B230F/FD.

Nu skulle det ju läggas larkritsremmar så något vett verkar inte vara att räkna med. Så minst M90 kommer väl krävas, helst en omsvetsad BMW diesellåda

Lucif3r
24 oktober · 545 Inlägg
#7

Det är sant, men det är ju främst 5an som är svag på M47, och nå lakrisremmar på 5an är det knappast tal om med så lite effekt som TS kommer ha tongue
Då är det nog större risk att han skrotar lådan om han försöker pressa den på låga varv på 5an. Fast samtidigt så om han gör så så blir nog inte motorn så glad i längden heller.
Jag vill väl nästan påstå att M90 är ett sämre val pga. dess svaga 3a. Det känns mer troligt att TS karate-växlar till 3an än pressar bilen över sin gräns på 5an.

Men visst, varken M46 eller M47 är skottsäkra, långt ifrån. Det finns herrejösses mycket bättre växellådor än dom.

Volvo760GLETurbo
24 oktober · 122 Inlägg
#8

Lucif3r skrev:
Det är sant, men det är ju främst 5an som är svag på M47, och nå lakrisremmar på 5an är det knappast tal om med så lite effekt som TS kommer ha tongue
Då är det nog större risk att han skrotar lådan om han försöker pressa den på låga varv på 5an. Fast samtidigt så om han gör så så blir nog inte motorn så glad i längden heller.
Jag vill väl nästan påstå att M90 är ett sämre val pga. dess svaga 3a. Det känns mer troligt att TS karate-växlar till 3an än pressar bilen över sin gräns på 5an.

Men visst, varken M46 eller M47 är skottsäkra, långt ifrån. Det finns herrejösses mycket bättre växellådor än dom.

Hahhaha jo jae rätt snäll med växlingarna å jae inte ungdomen som pressar skiten ur grejerna så det är lungt men ja får väll se hur länge m47an håller XD

oberg109
24 oktober · 10 Inlägg
#9

Volvo760GLETurbo skrev:
Hejsan! Nu är det såhär att ja har funderat på att kasta ner min b230fk som bara står i min 745a, det sitter en m47 i den å undrar om de. Kommer hålla eller  om jag måste skaffa en m90?
Motorn kommer ha 531 topp å laddar typ 0,8 så skulle tro att den kommer ha runt 200 häst smile
Kommer m47an hålla elller måste jag förstärka eller ah köpa en m90 då som sagt?

Ska nog hålla med en bra m47 brukar vara hållbara kolla så den inte är så sliten ska det nog gå fint.

Volvo760GLETurbo
25 oktober · 122 Inlägg
#10

oberg109 skrev:

Volvo760GLETurbo skrev:
Hejsan! Nu är det såhär att ja har funderat på att kasta ner min b230fk som bara står i min 745a, det sitter en m47 i den å undrar om de. Kommer hålla eller  om jag måste skaffa en m90?
Motorn kommer ha 531 topp å laddar typ 0,8 så skulle tro att den kommer ha runt 200 häst smile
Kommer m47an hålla elller måste jag förstärka eller ah köpa en m90 då som sagt?

Ska nog hålla med en bra m47 brukar vara hållbara kolla så den inte är så sliten ska det nog gå fint.

Lite sliten är den ju allt det är ju 40k mil på den men med lite ny olja i så kan de väll gå bra
Hur kollar men annars? Slitna kuggar?
Är det 280mm kopplingen man ska ha till den?

Volvo760GLETurbo
25 oktober · 122 Inlägg
#11

Volvo760GLETurbo skrev:

oberg109 skrev:

Volvo760GLETurbo skrev:
Hejsan! Nu är det såhär att ja har funderat på att kasta ner min b230fk som bara står i min 745a, det sitter en m47 i den å undrar om de. Kommer hålla eller  om jag måste skaffa en m90?
Motorn kommer ha 531 topp å laddar typ 0,8 så skulle tro att den kommer ha runt 200 häst smile
Kommer m47an hålla elller måste jag förstärka eller ah köpa en m90 då som sagt?

Ska nog hålla med en bra m47 brukar vara hållbara kolla så den inte är så sliten ska det nog gå fint.

Lite sliten är den ju allt det är ju 40k mil på den men med lite ny olja i så kan de väll gå bra
Hur kollar men annars? Slitna kuggar?
Är det 280mm kopplingen man ska ha till den?

228 menar jag

oberg109
25 oktober · 10 Inlägg
#12

Volvo760GLETurbo skrev:

Volvo760GLETurbo skrev:

oberg109 skrev:

Ska nog hålla med en bra m47 brukar vara hållbara kolla så den inte är så sliten ska det nog gå fint.

Lite sliten är den ju allt det är ju 40k mil på den men med lite ny olja i så kan de väll gå bra
Hur kollar men annars? Slitna kuggar?
Är det 280mm kopplingen man ska ha till den?

228 menar jag

Orginal kör man 228 passar både m46 å m47
kolla om de är slitna kuggar och om du ser nå metallflisor i lådan annars ny olja så äre bara och köra ska de gå bra.

Volvo760GLETurbo
25 oktober · 122 Inlägg
#13

oberg109 skrev:

Volvo760GLETurbo skrev:

Volvo760GLETurbo skrev:

Lite sliten är den ju allt det är ju 40k mil på den men med lite ny olja i så kan de väll gå bra
Hur kollar men annars? Slitna kuggar?
Är det 280mm kopplingen man ska ha till den?

228 menar jag

Orginal kör man 228 passar både m46 å m47
kolla om de är slitna kuggar och om du ser nå metallflisor i lådan annars ny olja så äre bara och köra ska de gå bra.

Yes vilken olja skulle ni rekommendera?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang