BMW E39 525i extrem oljeförbrukning

E39Servofel
25 oktober 2020 · 12 Inlägg

Hej, min BMW E39 525i 2003 har en väldigt hög oljeförbrukning. Det är en M54B25, den förbränner nog 1L / 45mil vet ej exakt. Har hört talas om att vevhusventilationen kan bli kass på dessa motorer och att det då blir täppt. Men har inga andra symptom på detta annat än hög oljeförbrukning och att den ryker en hel del ibland.  Någon som är medveten om vad annat som kan vara fel?

Utmarks-Loke
25 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Prova även att göra ett kompressionstest

panda666
25 oktober 2020 · 4 228 Inlägg

Hej! det lät mycket faktiskt. skulle börja kolla på vevhus som du sa förr och annars stor service med rätt olja, alt komptest för o se att allt är ok me motorn. stift osv är fräscha. Nästan alla mina bmw har dragit/bränt olja men inte så där mycket.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag sätter MINST en 5:a på att ringarna är slut..
För jag tänker på min gamle evighetsmaskin, klippo,  som jag tänker byta till större ringar på  och den är lika sugen på olja..

Senast redigerat av axxet (25 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
25 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Inte säkert det är ringarna, det kan vara ventiltätningarna också. Men med den oljeförbrukningen kan katalysatorn vara utbränd också nu.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Det är ju en gammal häck..
Och BMW körs väl inte snällt..
Iallafall inte så snällt som en gammal corolla..tongue

Senast redigerat av axxet (25 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
E39Servofel
25 oktober 2020 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Prova även att göra ett kompressionstest

Bilen går ju som ett skott, känns inte som dålig kraft eller något sådant. Så jag tror att kompressionen är bra men inte säkert. Ska ta o göra ett komptest.

Utmarks-Loke
26 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Läckande ventiltätningar påverkar inte motorns kraft, och inte dåliga oljeringar heller, tror jag? Å andra sidan syns det väl kanske inte på ett kompressionstest heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang