Volvo S80 Handbromsen tar dåligt, Varför ?

Danne_1977
30 oktober 2020 · 3 292 Inlägg

Jag har en Volvo S80 av 1999 års modell, jag har bytt allt i bromsväg både fram och bak, även handbromsbackarna, det verkar som att det inte går att få handbromsen att ta riktigt bra tycker jag, den låser inte fast bilen helt.. Det är nya skivor, vajrar, klossar, handbromsbackar osv... jag har aldrig riktigt haft detta problemet vad jag minns.

Nån som har nån aning om vad jag kan göra för att få handbromsen att ta lite bättre.. ?

Tacksam för svar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Steff240
30 oktober 2020 · 1 016 Inlägg

Var har du köpt grejerna? Vissa billigare versioner av handbromsbackar tar dåligt oavsett hur man justerar och spänner enligt min erfarenhet av äldre Volvos.

Mossan1
30 oktober 2020 · 2 796 Inlägg

Eftersom det saknas justerskruvar ute vid hjulen orginal ska både skiva och back stämma bra överens i diam. Det är ofta det inte är fallet.

Därför finns justerskruvar att köpa som eftetmarknad.
Dom ersätter solida staget mellan backarna på motsatt sida expandern.

Med justerskruvarna monterade kan du justera emot backarna och släppa något. Därefter spänner du inne i bilen.

Precis som på en släpvagn, eller tidigare volvomodeller.

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

Biltemas handbromsbackar? Det har aldrig gått att få till handbromsen på V70N/S60/S80 med deras backar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
31 oktober 2020 · 3 292 Inlägg

Köpte allt på Autodoc...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
31 oktober 2020 · 3 292 Inlägg

Jag tror att jag ska köpa nya handbromsbackar, dom bästa på Mekonomen borde vara bra, misstänker att jag inte kommer få till dessa nämligen, jobbigt att hålla på ta lös och sätta dit hela tiden för att laborera..  är nog rätt vanligt att handbromsen inte tar som den ska med billiga handbromsbackar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
uhlin
31 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Köp Volvo original istället.

Dyrare men då funkar det också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang