Era erfarenheter: Bästa bilmärke för sänkning?

FabianTsi
31 oktober · 178 Inlägg
#1

Vilket bilmärke eller modell har gett er minst krångel och dyligt, vid sänkning. Vilken vil har låtit er sänka mest utan att däcken tar i, osv. Berätta om era upplevelser?!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kan kort berätta om mina:

Man ser Volvos med kapade eller ryckta fjädrar bak, som stutsar förbi titt som tätt. Har aldrig provat själv, men det ser ju inte skönt ut...

Själv har jag kämpat i ett år nu med min Skoda, får den inte så låg som jag vill, hjulhuset verkar inte låta mig! Även bredden på däcken verkar bilen lite överkänslig på... (Funderar på att byta bil helt enkelt. Men då till en bil som jag trivs med utseendet på bilen utan att behöva sänka den, en som är relativt låg i orginal. Så det är inte köpråd tråden handlar om, bara erfarenheter från en som gillar sänkning till en annan.)

Har bara sänkt denna och min tidigare Ford Mondeo Kombi Mk2. Den bilen hade andra problem, men upplevde att jag kunde sänka den till önskad höjd, utan att något skrapade i, kunde också ha relativt breda däck.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
31 oktober · 4 658 Inlägg
#2

Nu tror jag vi har vida skilda åsikter om hur en bil ska se ut - men...….
En bil med stela axlar är alltid lättast att höja respektive sänka i fjädringen.
Nästan inga problem med att hjulvinklar ändras - förutom castervinkeln och, i förekommande fall, längd på panhardstag.
Nu är det väl inte just lätt-/enkelheten att förändra vagnshöjden som är prioriterad av dig.

Men oavsett vad du väljer för bil så är den i alla fall inte fulare än en Fabia Kombi!!!!!!

FabianTsi
31 oktober · 178 Inlägg
#3

torsen skrev:
Nu tror jag vi har vida skilda åsikter om hur en bil ska se ut - men...….
En bil med stela axlar är alltid lättast att höja respektive sänka i fjädringen.
Nästan inga problem med att hjulvinklar ändras - förutom castervinkeln och, i förekommande fall, längd på panhardstag.
Nu är det väl inte just lätt-/enkelheten att förändra vagnshöjden som är prioriterad av dig.

Men oavsett vad du väljer för bil så är den i alla fall inte fulare än en Fabia Kombi!!!!!!

Haha, där har vi skilda åsikter dock, tycker Skådan är asfin! 😂

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Lucif3r
31 oktober · 525 Inlägg
#4

Stela axlar är som sagt alltid enklast att ändra höjd på, eftersom bl.a. diffklumpen "flyttar sig" med axeln, därav ändras inte den markfria gången just i det avseendet.
Delade axlar är svårare, då man måste ta hänsyn till länkarmar, ev. diffklumpar, osv osv. Plus att hela axelgeometrin ändras(speciellt fram!).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober · 13 327 Inlägg
#5

Har en sänkt Hyundai Sonata 3.3
Aldrig varit problem med något. Tog en dag bara och lära sig att vägbulorna i kvarteret blev betydligt elakare mot underredet. Fast denna är inte tonårssänkt utan "lagom".

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
FabianTsi
31 oktober · 178 Inlägg
#6

Lucif3r skrev:
Stela axlar är som sagt alltid enklast att ändra höjd på, eftersom bl.a. diffklumpen "flyttar sig" med axeln, därav ändras inte den markfria gången just i det avseendet.
Delade axlar är svårare, då man måste ta hänsyn till länkarmar, ev. diffklumpar, osv osv. Plus att hela axelgeometrin ändras(speciellt fram!).

Borde ju vara enklare att sänka en bakjulsdriven bil med delade framaxlar då än fram?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
mb_pucken
31 oktober · 4 595 Inlägg
#7

Mercedes w202, w210,w124,w 201 har alla samma typ av fram och bakvagn går i princip att ställa på marken om man vill. Dock krävs andra stag i bakvagen för att kompensera för hjulvinklar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
mb_pucken
31 oktober · 4 595 Inlägg
#8

mb_pucken skrev:
Mercedes w202, w210,w124,w 201 har alla samma typ av fram och bakvagn går i princip att ställa på marken om man vill. Dock krävs andra stag i bakvagen för att kompensera för hjulvinklar.

Lättaste jag vet är nyare Mercedes med airmatic. Där går det att byta stag till nivågivaren och få dom i den höjd man vill :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
FabianTsi
31 oktober · 178 Inlägg
#9

mb_pucken skrev:

mb_pucken skrev:
Mercedes w202, w210,w124,w 201 har alla samma typ av fram och bakvagn går i princip att ställa på marken om man vill. Dock krävs andra stag i bakvagen för att kompensera för hjulvinklar.

Lättaste jag vet är nyare Mercedes med airmatic. Där går det att byta stag till nivågivaren och få dom i den höjd man vill :-)

Spännande, vad mer exakt heter denna utrustning? Försöker söka på blocket, och på vilken årsmodell och framåt?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang