Hur byter man koppling på en Citroen Berlingo?

noviic_
29 mars 2021 · 1 Inlägg

Tjena!

Jag har länge tänkt på att börja mecka så har pratat med föräldrarna och de gick med på att köpa en bil som jag fick börja lära mig att mecka med.

Bilen i fråga är en Citroen Berlingo. Problemet med den är att kopplingen är trasig och behöver bytas min fråga är om någon vet hur man gör? Är ny till detta och vill lära mig så undrar om det finns någon som rent av vet och eller kan rekommendera en video eller har lite goda råd om hur man ska gå till väga?

Tackar i förväg!

// noviic_

Utmarks-Loke
29 mars 2021 · 5 813 Inlägg

Byta koppling är ingen enkel sak att börja med. Först måste plocka ur växellådan.

Steff240
29 mars 2021 · 1 005 Inlägg

Försök leta upp tex en haynes reparationshandbok, där finns mycket hjälp att få.

Är du säker på att kopplingen är kass? Det kan ju även vara fel på kopplingscylinder/slavcylinder om den inte frikopplar ordentligt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2021 · 17 380 Inlägg

Hm.

Men intressant att gå all in och börja med en koppling. Någon form av billyft känns relevant...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
30 mars 2021 · 7 198 Inlägg

Gå in på citroenakuten.
Kostar inget = gratis!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2021 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm.

Men intressant att gå all in och börja med en koppling. Någon form av billyft känns relevant...

Ja det är verkligen all in.  Som ovan mekare är det istort sätt det värsta jobbet man kan göra.   Har man lyft bra verktyg och kunskaper är det ju inte ett skitsvårt jobb men det kan få en vuxen man att bryta ihop utan tvekan ..   det är ju dessutom svårt att ge råd hur man ska göra då det skiljer frultansvärt mycket mellan olika märken och modeller.  Pallbockar tålamod och  ren styrka är ju bra att ha om man ligger på uppfarten hemma .

Senast redigerat av Growe (30 mars 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang