Lucif3r skrev:
Hurvida man får problem eller inte beror, bortsett från design-/typfel, på hur bilen har sköts under sitt liv, och sitt fortsatta liv också för den delen. En tumregel är ju att köpa en så sen årsmodell av en platform som möjligt, då brukar dom flesta barnsjukdomar vara åtgärdade.
Min 945a har rullat strax under 43k, alltid servad/lagad på verkstad(innan jag tog över den) och har dokumentation från när den hade rullat 12k(eller från att den var 5 år gammal) och fram tills jag tog över den. Den har haft 4 rena fel i sitt liv, samtliga vill jag påstå är slitage-saker eller typ-fel. Strålkastare, bakfjädrar, rostiga trösklar och rostig batterihylla. That's it. Det fel den har idag är en spricka i vindrutan(synfält) som måste åtgärdas innan nästa bes.
Och bara för att påvisa att jag inte menar att 940 är någon superbil som aldrig går sönder - min förra 945a gjorde inte annat än att bråka, 3 växellådor gick åt(m47), den käkade lampor till frukost, säkringshållaren smällte, bakdämparna gav upp 2 gånger, servon var mysko på den osv osv.... Och då hade den bilen bara gått 21k, dvs inte ens hälften så mycket som min nuvarande 945a. Jag la ner oförskämt mycket pengar på den innan den blev driftsäker...
Min V70 är nog den driftsäkraste bil jag varit med om dock... På 9 år har jag bytt en styrled, ett hjullager, höger motorfäste och strålkastare.. Resten är bara ren service(kamremsbyte, olja, bromsar, vevhusvent, osv), samt saker jag VILLE byta till nytt/bättre(bl.a. polybussningar).
Just det, LMM gick på den också för några år sedan, men det tror jag mest var mitt eget fel(bristfällig fastsättning av filtret...).
Den har idagsläge rullat 25.5k, och jag har ingen tvivel att den kan gå lika långt till om det är så.