Vinklar i kardanaxeln

rost_ja_tack
3 juni 2021 · 3 Inlägg

Jag har lyft in en 5-växlad låda i min Ford Granada Mk1 (I princip samma låda som den 4-växlade), men jag har en del vibrationer i kardan. Som mest vid ca 50km/h. Knutkorsen verkar vara OK, ev skulle axeln kunna vara obalanserad. Dock vill jag försäkra mig om att kardan sitter rätt innan jag felsöker vidare (Då jag monterat egentillverkad crossmember).

Min kardanaxel är tvådelad med en knut i mitten, och vad jag förstår ska främre delen av kardanaxeln ha samma vinkel som ingående axel i differentialen. Den främre knuten ska ha 0-1,5 graders vinkel.

Problemet jag har är att skillnaden mellan utgående axel i växellåda och ingående i differentialen är 3-4 grader. Enligt reglerna ovan måste jag därför minska denna vinkel med ca 2 grader. Dock kan jag inte höja växellådan mer, då den redan sitter 1 cm från golvet. Alternativet är att sänka differentialen i bakkant, med risk för att den då ligger emot dragkroksinfästningen. Jag kan också sänka växellådan, vilket skulle ge rätt vinkel mellan främre delen av kardan och differentialen, men närmare 5 graders vinkel på det främre knutkorset.

Jag vet inte hur jag ska göra. Det är ju i princip samma växellåda som jag tagit ur och satt in igen, hur kan det vara så att det saknas plats att få till rätt vinklar? Är reglerna jag går efter korrekta? Hur noga är det med dessa vinklar?

simlar
4 juni 2021 · 5 536 Inlägg

På min Volvo 240 där jag bytt till helt annan motor och låda än original så har jag bara legat under bilen och ögonmåttat så främre kardan ser ut att gå rakt jämfört med utgående axel på lådan.
Original-kardan används så från stödlagret och bak vet jag är rätt.

Jag har dock hardyskiva mot växellådan istället för knutkors.

Detta har fungerat riktigt bra för min del.
Vibrationer uppstår endast vid kraftigt gaspådrag på 1ans och 2ans växel, men är nog inte så konstigt med lite över 200hk/400Nm i motorn.

Senast redigerat av simlar (4 juni 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang