Vart säljer folk sina bilar idag?

Senilsson
24 juni 2021 · 16 Inlägg

Hej!

Har bott i USA senaste åren med sneglar på flytt hemåt inom en snar framtid.
Jag hade flera 200sx, WRX STi osv när jag bodde i Sverige och skulle gärna köpa en liknande (helst japansk) sportbil från 90 eller 00-talet men det finns ju knappt någonting ute på Blocket?
Jag tror inte att alla bilar är skrotade så vart håller alla bilar hus, håller verkligen folk på dem så hårt eller har det kommit någon ny sajt där folk säljer sina bilar?

Nissan 200sx S13 "Type X" (1991)
Mossan1
24 juni 2021 · 2 805 Inlägg

Det är nog en effekt av Covid19, tror jag.

Man har kul med det man har hemma istället för att blåsa runt jordklotet.

Därför färre sommarsaker till salu.

En Covid-effekt jag hoppas håller i sig.

Senast redigerat av Mossan1 (24 juni 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2021 · 17 466 Inlägg

Nej, blocket gäller. Men marketplace på Facebook har tagit lite. I synnerhet ungdomar med just den typen av bil säljer nog där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senilsson
24 juni 2021 · 16 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är nog en effekt av Covid19.

Man har kul med det man har hemma istället för att blåsa runt jordklotet.

En effekt jag hoppas håller i sig.

Ok, jag hoppas på tvärtom då. smile

Hybrid_ skrev:
Nej, blocket gäller. Men marketplace på Facebook har tagit lite. I synnerhet ungdomar med just den typen av bil säljer nog där.

Ok, är inget större fan av Facebook marketplace men ska kika där. Tack!

Nissan 200sx S13 "Type X" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
24 juni 2021 · 26 136 Inlägg

Personligen skulle jag gissa på Facebook, av flera anledningar.
En av dessa är att det där ofta finns massor av underavdelningar, mer inriktade sådana, på märken och modeller.
Men också för att Facebook når en så stor grupp. Och det utan någon vidare kostnad dessutom.

Edit: Var lite sent ute men..poängen går fram.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Marcus_89 Biltokig elektriker
25 juni 2021 · 3 352 Inlägg

På facebook marketplace är det inte fel att slänga ut en köpes-annons om det är någon bil man är sugen på att köpa. Många som sitter och tittar där och kanske funderar på att sälja det de har. Är det någon speciell modell man är sugen på så kan man gå med i en specifik grupp för det, där finns det en del annonser med.

Köpte själv en båt i början av året till bra pris tack vare en köpesannons jag la ut på facebook. Hade den lagts ut på annons hade den gått för mycket mer. Så det var lyckat.

Annars funkar blocket bra med smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2021 · 13 736 Inlägg

varför ska du köpa bil i sverige för?  du har ju ett utmärkt tillfälle att mportera en usa bil till sverige..som flytt gods.. vad kan bli bättre inga krav alls från myndigheterna i sverige.. 

dessutom slippa alla överprisade mustanger corvetter och andra usa bilar.. 
utan få dom billigt köra med dom flera år och endå få igen pengarna.. just pga intaget som flytt gods som ökar värdet är i sverige rejält

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
25 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Jag har också märkt att det inte finns så mycket kul till salu numera, och det som finns är svindyrt

Senilsson
25 juni 2021 · 16 Inlägg

Marcus_89 skrev:
På facebook marketplace är det inte fel att slänga ut en köpes-annons om det är någon bil man är sugen på att köpa. Många som sitter och tittar där och kanske funderar på att sälja det de har. Är det någon speciell modell man är sugen på så kan man gå med i en specifik grupp för det, där finns det en del annonser med.

Köpte själv en båt i början av året till bra pris tack vare en köpesannons jag la ut på facebook. Hade den lagts ut på annons hade den gått för mycket mer. Så det var lyckat.

Annars funkar blocket bra med smile

Ok, ska ha FB i åtanke när det kommer till kritan. Har kollat på några grupper men det är inget som är superaktivt. När jag höll på som mest för några år sedan så var det flera forum (nogs.se, jdmclub, garaget osv) men det verkar relativt dött idag.

Growe skrev:
varför ska du köpa bil i sverige för?  du har ju ett utmärkt tillfälle att mportera en usa bil till sverige..som flytt gods.. vad kan bli bättre inga krav alls från myndigheterna i sverige.. 

dessutom slippa alla överprisade mustanger corvetter och andra usa bilar.. 
utan få dom billigt köra med dom flera år och endå få igen pengarna.. just pga intaget som flytt gods som ökar värdet är i sverige rejält

Jag är inte så intresserad av amerikanska bilar, men kanske ska kika närmare på typ Corvette, Hellcat eller liknande. Hade inte koll på att det var slappare regler kring flyttgods, ska kolla närmare på det! Tack!

Utmarks-Loke skrev:
Jag har också märkt att det inte finns så mycket kul till salu numera, och det som finns är svindyrt

Exakt!

Nissan 200sx S13 "Type X" (1991)
Sonderlin
7 september 2021 · 3 Inlägg

Jag har sålt två bilar på Blocket med utsatt telefonnummer och synlig nummerskylt, utan att erfara några problem alls. Möjligen att en del har andra sömnvanor än jag. Prutare förekommer naturligtvis FlyttstädFabriken, där jag är en av dem. Det är en del av försäljningsprocessen att säljaren och köparen värderar varan olika. I min värld finns inte "skambud", så därför har jag inget att reta upp mig på. Som exempel på det obegripliga modeordet "skambud", var en generator till salu på Blocket för 1200kr.

Senast redigerat av Sonderlin (9 september 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2021 · 13 736 Inlägg

Senilsson skrev:

Marcus_89 skrev:
På facebook marketplace är det inte fel att slänga ut en köpes-annons om det är någon bil man är sugen på att köpa. Många som sitter och tittar där och kanske funderar på att sälja det de har. Är det någon speciell modell man är sugen på så kan man gå med i en specifik grupp för det, där finns det en del annonser med.

Köpte själv en båt i början av året till bra pris tack vare en köpesannons jag la ut på facebook. Hade den lagts ut på annons hade den gått för mycket mer. Så det var lyckat.

Annars funkar blocket bra med smile

Ok, ska ha FB i åtanke när det kommer till kritan. Har kollat på några grupper men det är inget som är superaktivt. När jag höll på som mest för några år sedan så var det flera forum (nogs.se, jdmclub, garaget osv) men det verkar relativt dött idag.

Growe skrev:
varför ska du köpa bil i sverige för?  du har ju ett utmärkt tillfälle att mportera en usa bil till sverige..som flytt gods.. vad kan bli bättre inga krav alls från myndigheterna i sverige.. 

dessutom slippa alla överprisade mustanger corvetter och andra usa bilar.. 
utan få dom billigt köra med dom flera år och endå få igen pengarna.. just pga intaget som flytt gods som ökar värdet är i sverige rejält

Jag är inte så intresserad av amerikanska bilar, men kanske ska kika närmare på typ Corvette, Hellcat eller liknande. Hade inte koll på att det var slappare regler kring flyttgods, ska kolla närmare på det! Tack!

Utmarks-Loke skrev:
Jag har också märkt att det inte finns så mycket kul till salu numera, och det som finns är svindyrt

Exakt!

Trackhawk ;-)
ser ut som en äklig seg v6 jeep men med 707hk orginal så åker man både bekvämt och snabbt (1000hk bulton finns)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Janneutanb
8 september 2021 · 7 271 Inlägg

Har du råd och möjlighet ska du absolut ta med bil/bilar till Sverige.
Vet inte kraven för flyttgods men du har definitivt en möjlighet att tjäna pengar bara genom att sälja bilen/arna I Sverige.

torsen
8 september 2021 · 7 234 Inlägg

Sonderlin skrev:
Jag har sålt två bilar på Blocket med utsatt telefonnummer och synlig nummerskylt, utan att erfara några problem alls. Möjligen att en del har andra sömnvanor än jag. Prutare förekommer naturligtvis, där jag är en av dem. Det är en del av försäljningsprocessen att säljaren och köparen värderar varan olika. I min värld finns inte "skambud", så därför har jag inget att reta upp mig på. Som exempel på det obegripliga modeordet "skambud", var en generator till salu på Blocket för 1200kr.

Ursäkta o t men appopå skambud.
En annons där en person efterfrågar en generator av viss typ/model/fabrikat.
Jag svara på annonsen och han kommer hem till mig.
Generatorn är praktiskt taget ny om än några år på hyllan i mitt garage.
Nypriset på generatorn var DÅ 3.500:-.
Jag begär 250:-.
Han bjuder 100:-.
Blir ingen affär och han åker hem närmare 9 mil enkel resa.
Här är epitet skambud på sin plats.
Ursäkta o t än en gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang