Köpråd / Bmw 335i vs dodge magnum

Tobzter
6 juli 2021 · 3 145 Inlägg

Jahopp då har fått upp suget på en lite roligare bil igen .Kör pickup just nu och stormtrivs med den .. Men saknar knuffen i ryggen med en "snabbare" bil

Har fått upp suget för en Dodge
magnum 5.7 V8 eller 300c Helst SRT men finnes enbart 2 st på blocket och tycker är lite väl högt prissatta.
Men sedan på något sett ramla ja in på
BMW 335i verkar va än jäkla rolig bil .Med sjuk potential i motorn va ja förstår de som..

Men båda är gamla bilar med hyffsat höga mil.

Har ca 150k .

Tex Magnum/300c:

Chrysler 300C Touring Hemi 5.7 V8 Automat https://www.blocket.se/vi/97076136.htm

Dodge Magnum 6.1 V8 HEMI Automat https://www.blocket.se/vi/96788619.htm

Bmw 335i:

BMW 335 i Touring M-Sport / Manuell / Navigation / E91 306hk https://www.blocket.se/vi/95132378.htm

BMW 335 i Automat M Sport https://www.blocket.se/vi/97156000.htm

BMW 335 i Touring M Sport SKINN NY KOPPLING 306hk https://www.blocket.se/vi/97245882.htm

Båda modellerna är ca 14 år gamla och närmar sig 20000 mil.

Va säger panelen?

Bilen kommer används som familjebil året runt.

Är de några stora kommande utgifter man ska kika på dessa modeller?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senilsson
6 juli 2021 · 16 Inlägg

Kan ej så mycket om Chrysler/Dodge men vet att inredningen är i sämsta laget. Testa och provkör innan du bestämmer dig är mitt bästa tips, dessa bilar upplevs väldigt olika.

Jag har dock jobbat på BMW i 6 år och kan säga att 335i E90 är en brutalt dålig bil när det kommer till hållbarhet, det är så mycket i drivlinan som kan orsaka problem så jag kan inte med gott samvete rekommendera den till någon. Speciellt inte när de närmar sig 15 år / 20,000 mil. Det kommer rulla tusenlappar på verkstaden och så är det bara.

Det finns inte jättemånga pålitliga och på riktigt snabba/roliga bilar för under 150k som även går att använda året runt, du får nog kompromissa på antingen hållbarhet, inköpspris eller hästkrafter.

Nissan 200sx S13 "Type X" (1991)
panda666
6 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Hoy hoy,

Kan låta Mr Hybrid ta hand om v8orna som du länkade då jag tror han kan dom ganska bra, tror att han har eller hade en 300c så väntar tills han svarar.

Däremot kan jag bmw väldigt bra. dom motorerna du kollar på i 335i är alltså antingen tidigare n54 med dubbla turbo eller senare n55 med singel turbo. Båda har typ liknande problem fast det sägs att den nyare varianten ska hålla bättre med singel turbo. Men versionen med dubbla turbos är mycket mer trimvänlig och därför eftertraktad.

Vanligt förekommande fel på båda motorerna.
turbos/turbo som behöver bytas
Vanos solenoider
Vattenpump(elektrisk och dyr)
Högtryckspump
Spridare
Tändspolar
Oljeläckage motor


Förekommer även andra småfel och elfel såsom givare hit o dit samt vanligt förekommande att att Disa mojenget behöver rensas som gör att bilen går ojämt. Samt dessa motorer kör ju med direktinsprut som gör att ifall man inte kör hårt ibland så samlas det massa oförbränd sot och skit som kan göra att motorn går skit.

En sista ifall du tänkte köra med automat skulle jag avråda starkt då bmw inte lyckats bygga superbra automatlådor vad jag tycker och många andra då dom kan gå och rasa lite när dom vill. Bättre med manuell på dessa starkare motorer.

Lite info då om dessa bilar, hoppas du fått lite kött på benen nu.

Tobzter
6 juli 2021 · 3 145 Inlägg

Kan tänka mig att ha som enbart sommarbil. Och manuell är inga problem egentligen.
N54 motor verkar de vara på de årsmodeller ja kollar på.

Men när de kommer till kritan vilka bilar har inte problem i denna ålder ?
Men kanske lite dyrare problem på dessa "kraftpaket"

Men va fasiken ska man köpa då ? smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2021 · 17 478 Inlägg

Jodå, jag köpte en fabriksny 300C (2010) och skötte om den bilen nitiskt enligt boken och var väldigt rädd om den. Körde lugnt förutom 1-2 veckor varje år då den fick mata mil på Autobahn. I maj månad 2018 parkerade jag utanför vår lokala ICA-butik och bilen ville inte starta när jag kom ut? Drygt 8000 mil hade den gått. Den bärgades till Hedin bil där maskin dömdes ut och försäkringsbolags ville inte hinka i en ny motor. Det blev inte så för maskinen kostade mer än vad bilen var värd. Den löstes in av försäkringsbolaget. Fast jaja, fick bra betalt.

Två kollegor har prövat lyckan med äldre 300C och bägge har sålt av bilarna med förlust då de krånglade hela tiden. (Min var inne på garantijobb 2-3 gånger).

Rekommenderas inte alltså. Finns en orsak till att de är billiga i inköp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobzter
6 juli 2021 · 3 145 Inlägg

Och detta va med v8 motorn ?
Tycker den verkar pålitlig när man läser om dom ?
Även n54 motorn.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
panda666
6 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jodå, jag köpte en fabriksny 300C (2010) och skötte om den bilen nitiskt enligt boken och var väldigt rädd om den. Körde lugnt förutom 1-2 veckor varje år då den fick mata mil på Autobahn. I maj månad 2018 parkerade jag utanför vår lokala ICA-butik och bilen ville inte starta när jag kom ut? Drygt 8000 mil hade den gått. Den bärgades till Hedin bil där maskin dömdes ut och försäkringsbolags ville inte hinka i en ny motor. Det blev inte så för maskinen kostade mer än vad bilen var värd. Den löstes in av försäkringsbolaget. Fast jaja, fick bra betalt.

Två kollegor har prövat lyckan med äldre 300C och bägge har sålt av bilarna med förlust då de krånglade hela tiden. (Min var inne på garantijobb 2-3 gånger).

Rekommenderas inte alltså. Finns en orsak till att de är billiga i inköp...

Vad tråkigt, men det är som det är va. skönt att du fick pengar iaf.

Tobzter skrev:
Och detta va med v8 motorn ?
Tycker den verkar pålitlig när man läser om dom ?
Även n54 motorn.

menar du n54 och n55? det är 6or hos dom båda, bara första har 2 turbo och andra har 1.
Jo pålitliga och pålitliga..dom är ingen lexus direkt eller toyota och dom körs hårt som fan. Saker o ting kommer börja paja så lika bra ha en budget och även fixa grejer i förebyggande syfte. Det är så med bilar med mycket hk och speciellt tyskar tex. En kollega på jobbet har just en 135i coupe alltså 2 dörrars och han har trimmat den upp till 450-500hk, just nu åkte han på högtrycks pumpen och han ska även byta spridare eftersom bilen går som en påse shiet. Tur för han för han gillar att jobba iaf för det kommer han att behöva. Det är så dom kostar att äga. Varför inte en 330i? finns antingen med 231hk, 258, 273. Dom har också sina bekymmer men mindre problem än en 35i.

Tobzter
6 juli 2021 · 3 145 Inlägg

V8 syftade ja på dodgen.

Skruva har ja inga problem med på så sett .. Kommer bli en hobbybil/sommarbil som de ser ut ny

E väl de här med 400hk i bmw som lockar väldigt mycket. E väldigt enkelt att nå dessa siffror..

Annars får man väl köpa saab igen å trimma smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
panda666
6 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Tobzter skrev:
V8 syftade ja på dodgen.

Skruva har ja inga problem med på så sett .. Kommer bli en hobbybil/sommarbil som de ser ut ny

E väl de här med 400hk i bmw som lockar väldigt mycket. E väldigt enkelt att nå dessa siffror..

Annars får man väl köpa saab igen å trimma smile

kan du skruva så är det inga problem, bara o köra påwink går att nå 500hk med dom motorerna. har sett vissa som når till 700+wink
jävligt roligt måste det vara, men jag säger kör på iaf du kan mecka;)

Tobzter
6 juli 2021 · 3 145 Inlägg

Vet du även vad kopplingen pallar i dessa ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
panda666
6 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Tobzter skrev:
Vet du även vad kopplingen pallar i dessa ?

Dom tål en hel del men eftersom folk slaktar dom ofta så ifall kopplingen är sliten satsa på en fetare nästa gång typ sachs eller grövre. Minns inte vad kollegan hade men han hade en kraftig koppling. Minns att hans kopplings pedal var ashård och dragläget var känslig.

Tobzter
8 juli 2021 · 3 145 Inlägg

Va säger vi om 335d ?
Diesel med 380hk verkar va enkelt fixat på dessa,

Men diesel som sommarbil är något nytt kanske ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
panda666
8 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Tobzter skrev:
Va säger vi om 335d ?
Diesel med 380hk verkar va enkelt fixat på dessa,

Men diesel som sommarbil är något nytt kanske ?

Där får du istället problem som att du måste köra längre sträckor pga dieselbilar kräver det annars mår dom inge bra. speciellt med dpf och sånt skit. om du är van med att skruva och kan försöka hitta ett exemplar som blivit servad i tid och omhändertagen typ bytt massa slitdelar då lika bra köpa 335i bensinaren. Mycket roligare bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juli 2021 · 17 478 Inlägg

panda666 skrev:

Tobzter skrev:
Va säger vi om 335d ?
Diesel med 380hk verkar va enkelt fixat på dessa,

Men diesel som sommarbil är något nytt kanske ?

Där får du istället problem som att du måste köra längre sträckor pga dieselbilar kräver det annars mår dom inge bra. speciellt med dpf och sånt skit. om du är van med att skruva och kan försöka hitta ett exemplar som blivit servad i tid och omhändertagen typ bytt massa slitdelar då lika bra köpa 335i bensinaren. Mycket roligare bil.

Hm. Känner en som köpte en 535d med automat. Den är mappad och har numera rensat och bortprogrammerat partikelfilter. Trots protester från den som mappade bilen är den boostad rejält. Cirka 400Hk. Och hur går bilen? Herre min jävla skapare, jag har kört den... Då kör jag alltså Dodge Ram TRX till vardags...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobzter
8 juli 2021 · 3 145 Inlägg

panda666 skrev:

Tobzter skrev:
Va säger vi om 335d ?
Diesel med 380hk verkar va enkelt fixat på dessa,

Men diesel som sommarbil är något nytt kanske ?

Där får du istället problem som att du måste köra längre sträckor pga dieselbilar kräver det annars mår dom inge bra. speciellt med dpf och sånt skit. om du är van med att skruva och kan försöka hitta ett exemplar som blivit servad i tid och omhändertagen typ bytt massa slitdelar då lika bra köpa 335i bensinaren. Mycket roligare bil.

Ja de får nog bli så.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
8 juli 2021 · 3 145 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Tobzter skrev:
Va säger vi om 335d ?
Diesel med 380hk verkar va enkelt fixat på dessa,

Men diesel som sommarbil är något nytt kanske ?

Där får du istället problem som att du måste köra längre sträckor pga dieselbilar kräver det annars mår dom inge bra. speciellt med dpf och sånt skit. om du är van med att skruva och kan försöka hitta ett exemplar som blivit servad i tid och omhändertagen typ bytt massa slitdelar då lika bra köpa 335i bensinaren. Mycket roligare bil.

Hm. Känner en som köpte en 535d med automat. Den är mappad och har numera rensat och bortprogrammerat partikelfilter. Trots protester från den som mappade bilen är den boostad rejält. Cirka 400Hk. Och hur går bilen? Herre min jävla skapare, jag har kört den... Då kör jag alltså Dodge Ram TRX till vardags...

Jo jag har sett några 335d som de något sjukt drag i. Men även 335i som verkar gå som ett rent helvete med dom rätta sakerna smile

Senast redigerat av Tobzter (8 juli 2021)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
panda666
8 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Fan blir också sugen nu på mer hk nu me allt snack om trimma hit o dit;))
ska också kolla lite på 335/335d lol

amazinjoey
8 juli 2021 · 1 139 Inlägg

Eller så skaffar en Saab 9-3 v6 XWD å trimmar till 400hk wink

Trimmad 335i och 335D är nice men fan va de äter drivaxlar vid steg 2+.

Senast redigerat av amazinjoey (8 juli 2021)

Stream Statstjänsteman
8 juli 2021 · 125 Inlägg

Om en sommarbil ska används för långa resor på kontinenten är väl 335d att rekommendera men om det ska köras för att  köpa en glass på sommaren skulle jag välja 335i.
BMW:n är ganska lite jämfört med jänkaren?
En annan sak att kolla upp på en långmilare är att bristerna som har räknats upp här är åtgärdade
Lycka till

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang