Handbromsproblem BMW e91

Smejer
23 juli 2021 · 29 Inlägg

Tjena, har en BMW e91 från 2006 som jag fick nedslag på handbromsen på, så justerade ut backarna men blev inte jätte bra då så bytte följande delar..

Bromsskivorna bak, bromsbackarna och monteringssats. Men efter att jag justerade ut backarna så tar den fortfarande inte tillräckligt bra så känns som jag hade behövt spänna vajern så att den tar tidigare men hittar inget ställe som man kan justera den på??

Någon som vet hur man ska göra?

Tack på förhand

Utmarks-Loke
23 juli 2021 · 5 814 Inlägg

Vajern skall inte justeras, det gör man med skruven som sitter inne vid bromsbackarna. Men var köpte du grejerna, på biltema eller original? Biltemas handbromsbackar fick jag ge upp med till en annan bmw nyligen, de fungerade helt enkelt inte

Xebers76
25 juli 2021 · 2 250 Inlägg

När du justerat ut backarna så slår du till skivan med en hammare, då kommer du kunna justera lite till. Detta får man göra några gånger tills det inte hjälper att slå till trumman med en hammare.

Detta är standard när man jobbar med trumbromsar, vibrationerna centrerar backarna.

Har själv gjort detta på många bilar bland annat en E91 bara senaste månaden tongue

Smejer
25 juli 2021 · 29 Inlägg

Har justerat där så gott de går men handbromsen tar inte ”tidigare” för de
det är original delar då jag också haft problem med Biltemas grejer innan..

Ska testa att banka på trumman o se om de hjälper!

Senast redigerat av Smejer (25 juli 2021)

Utmarks-Loke
25 juli 2021 · 5 814 Inlägg

Om inget annat hjälper, plocka lös trummorna och backarna igen och lägg backarna inne i trummorna. Passar de perfekt i rundningen eller är de lite för små så inte hela ytan ligger emot?

sollu
25 juli 2021 · 413 Inlägg

min gissning är att problemet ligger på bromswire?

Smejer
25 juli 2021 · 29 Inlägg

Bromsvajern löper enkelt o fint

sollu
25 juli 2021 · 413 Inlägg

Smejer skrev:
Bromsvajern löper enkelt o fint

Okej märkligt montera av och kolla ordentligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang