Handbroms Nissan X-trail T30 2004

Janne99
2 augusti 2021 · 6 Inlägg

Hej, behöver hjälp avseende handbromsen på min X-trail. Jag har precis bytt skivor, bromsklossar samt även bromsbeläggen till handbromsen bak och något har blivit fel. Eller kanske varit fel tidigare och jag inte lyckats identifierar det. Bytet av bromsskivor och bromsklossar gick bra och de fungerar bra. Jag upplevde också att det gick bra att byta beläggen till handbromsen, inte speciellt komplicerar, men något är fortfarande fel. Jag har justerat, enligt rephandbok, direkt vid respektive axel (ej justerat handbromsvajern) till dess bromsarna nästan nyper. När jag sedan drar i handbromsen känns det bra, bromsarna börjar aktiveras efter 1-2 snäpp. Värre blir det när jag börjar köra. Helt plötsligt blir känslan ”svampig” och handbromsen går att bra betydligt längre utan att den tar. När jag stannar återkommer den mer distinkta känslan och handbromsen tar direkt.

Vad kan detta bero på?

Mvh Jan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2021 · 17 378 Inlägg

Handbromsen kanske ligger på ytterst lite så beläggen blir varma efter körning? Känn med handen, ta det vackert bara, hjulet kan vara mycket varmare än man tror. Provat den saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janne99
2 augusti 2021 · 6 Inlägg

Svampigheten, och att jag kan dra handbromsen längre inträffar direkt efter jag börjar rulla, så jag tror inte det beror på värmeutveckling.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2021 · 17 378 Inlägg

Lufta igen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
2 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Handbromsen är en bromstrumma innuti bromsskivan, eller hur?

Handbromsbelägg har speciell ytbehandling för att snabbare slitas in i trummans ojämnheter.
Man brukar få justera till det ligger an något när allt är nytt. Kan (ska) bli lite varmt första milen eller så för att sedan gå fritt. Då är det inslitet.
Med allt inslitet kam man i vissa fall få eftetjustera lite i bromstrummorna för att få den stum och fin. Viss justering av viren brukar krävas, men huvudjusteringen sker vid hjulen.

Janne99
2 augusti 2021 · 6 Inlägg

Ja, det är en bromstrumma i bromsskivan. Låter rimligt det du skriver Mossan1. Det jag är förvånad över är att svampigheten kommer direkt när jag rullar, och sedan blir handbromsen distinkt igen när jag stannar, osv.

Mossan1
2 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Jag tror beläggen behöver slitas in, ovh justeras ut mer vid hjulen.

Är dom inte ute tillräckligt får man inte full anliggningsyta på backarna, samt att backarna vrider sig med lite, vilket kan ställa till det för expandern.

Men, en handbromstrumma är inte så stark. Dock, bör du kunna få båda bakhjulen att hasa på grusvväg i låg fart.

Janne99
2 augusti 2021 · 6 Inlägg

Ok, bra tips. Ska börja med att efterjustera. Kan man påskynda inslitning av beläggen eller är det överkurs?

Mossan1
3 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Janne99 skrev:
Kan man påskynda inslitning av beläggen eller är det överkurs?

Överhetta inte bromsen.
Det är bara negativt.

Lite varmt (för varmt för fingret) kan det bli först, men ska inte vara HETT så det knäpper i stålet och ryker om ev färg.

Janne99
8 augusti 2021 · 6 Inlägg

Uppdatering;
Nu har jag tagit loss trummorna och kontrollerat att allt löper som det ska där - och det verkar det göra. Jag har efterjusterat i navet (endast 1-2 snäpp) och återmonterat allt. Jag har stillsamt försökt slita in beläggen enligt ovan förslag.
Felsymtomen kvarstår dock - dvs när jag står stilla och drar handbromsen känns det bra, bromsarna tar direkt eller efter något enstaka snäpp. När bilen börjar rulla blir känslan som tidigare ”svampig” och handbromsen tar nästan ingenting. Jag testade att stanna, dra åt handbromsen (medel) och försökte sedan börja köra. Helt klar nyper handbromsen ganska bra men när jag driver på över en nivå är det precis som om bromsverkan släpper, utan att jag rört spaken till handbromsen. Krångligt fel detta!

Mossan1
8 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

En gång fick jag (fler) gråa hår av våran husvagn. Ojämn broms trots att allt var helt juste. Jag begrep INTE. t.o.m bytte sidor på backarna och trummor. Felet kvar på samma sida.
Visade sig bara viren som trots att den löpte finfint obelastad låste sig när sen fick motstånd.  Hängde den vågrätt så olja fick krypa igenom. Sedan bromsade den sidan bättre än andra, så jag fick smörja den också.

Lös på bänken gick viren hur fint som helst även före smörjan.

svenstorhaga
19 september 2021 · 1 Inlägg

hej har exakt samma fel/ fenomen det oxå på en -04  kom du på vad problemet / felet var nån gång?  har aldrig vart med om nåt liknande mvh sven

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang