3485
Sök

Hur mycket luft drar en bil?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Hur mycket luft drar en bil?
Alltså om man kör 402m hur mycket luft går åt?

Det inte 100% tillförlitliga svaret jag hitills fått är att för lambda 1 går det år 14xx luft per liter bensin,stämmer detta och är det isåfall 14liter eller 14kg? Det var han osäker på.

Ifall det stämmer i runda slängar hur mycket bensin gör en motor med säg 3liters cylinder volym och 400hk av med?

Anledningen att jag funderar på det är att jag kommit på den dumma ideén att smocka på en "dyk tub" med luft med en regulator som ställer in önskat tryck,(allt från 300bar och nedåt) då vore turbolagg ett minne blott.. I min nuvarande tub ryms 3000liter luft (10 liter och 300bar)

Någon som kan teorin bakom hur snabbt man kan tömma en sådan tub? Minns nämligen från i sommras när en kran hängde sig att det tog några minuter att få ut allt..

Under tiden jag skrev detta kom jag att tänka på lustgas! Är det en utfyllnad till luften eller ersätter den luften under en tid?

Svara gärna med bådee konkreta svar eller teorier, men är du osäker skriv gärna det så du inte innbillar mig eller något annat något falskt smile

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
1 februari 2007
vid lamda 1 så är blandningen 14,7Kg luft till 1Kg bensin... det är lika med 10 000liter luft och 1liter bensin.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
1 februari 2007
klipper och klistrar från www.enems.se hemsida.

Nedan visas en generell metod att bestämma kompressorstorlek och laddtryck:

• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.

• Vi bygger en lite vassare motor på 3,2 liter och önskar 1,2 Bars tryck.
Motorn skall varva 7800 varv/min.
• 3,2/2 = 1,6
• 7800 * 1,6 = 12480, motorns luftbehov som sugmotor.
• Önskat laddtryck 1,2 Bar.
• 1 + 1,2 = 2,2
• 2,2 x 12480 = 27456 liter/minut. Vi lägger på 10% för förluster och hamnar på ca 30200 liter/minut.
• En 2300 ger 29900 liter/minut och räcker precis, ett litet övervarv på ca 10% är okay under kortare perioder.
• För att få kompressorvarvtalet dividerar vi 30200 med 2,3 och får 13130 varv/minut.
13130/7800 = 1,69:1
• Med det höga trycket bör du gå upp i bredd på drivremmen, helst 8-9 ribbor om det får plats.
• Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,69 = 83 mm.
• Att välja för stor kompressor resulterar i sämre laddtryck på låga varv, maxvarvtalet blir ju lägre och kompressorns inre läckage övervinns inte lika effektivt som när varvtalet är högre.

Diesel is the blood of satan.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
jinxs skrev:

Nedan visas en generell metod att bestämma kompressorstorlek och laddtryck:

• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.

• Vi bygger en lite vassare motor på 3,2 liter och önskar 1,2 Bars tryck.
Motorn skall varva 7800 varv/min.
• 3,2/2 = 1,6
• 7800 * 1,6 = 12480, motorns luftbehov som sugmotor.
• Önskat laddtryck 1,2 Bar.
• 1 + 1,2 = 2,2
• 2,2 x 12480 = 27456 liter/minut. Vi lägger på 10% för förluster och hamnar på ca 30200 liter/minut.
• En 2300 ger 29900 liter/minut och räcker precis, ett litet övervarv på ca 10% är okay under kortare perioder.
• För att få kompressorvarvtalet dividerar vi 30200 med 2,3 och får 13130 varv/minut.
13130/7800 = 1,69:1
• Med det höga trycket bör du gå upp i bredd på drivremmen, helst 8-9 ribbor om det får plats.
• Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,69 = 83 mm.
• Att välja för stor kompressor resulterar i sämre laddtryck på låga varv, maxvarvtalet blir ju lägre och kompressorns inre läckage övervinns inte lika effektivt som när varvtalet är högre.

Innebär alltså att för 15 sekunder krävs det runt 8000liter luft med en 3,2l motor och 8000 varv?
Så 10000L luft borde räcka med lite marginal? (2st 15l flaskor med 300bar ger 9000liter..)
Någon mer som tror på iden?
Borde gå att göra ganska enkelt mot något laddtrycksrelä och lite teknik?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
jinxs skrev:

Jag tänkte igenom det där lite mer och det måste skilja från bil till bil? Eftersom två bilar med samma cylindervolym och varvtal kan ge väldigt olika effekt?
Senast redigerat av ludde__mannen (1 februari 2007)

10 287 Inlägg
2 februari 2007
Formeln är generell men inte exakt. Även VE kommer in i bilden. Har du 100% fyllnadsgrad (100% VE) så får du in vad formeln visar. Har du 80% VE så suger motorn i sig 80% etc.

Även en massa andra parametrar spelar roll.

/Göran

ludde__mannen skrev:
jinxs skrev:

Jag tänkte igenom det där lite mer och det måste skilja från bil till bil? Eftersom två bilar med samma cylindervolym och varvtal kan ge väldigt olika effekt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 893 Inlägg
2 februari 2007
ludde__mannen skrev:
Innebär alltså att för 15 sekunder krävs det runt 8000liter luft med en 3,2l motor och 8000 varv?
Så 10000L luft borde räcka med lite marginal? (2st 15l flaskor med 300bar ger 9000liter..)

Låter som ett fruktansvärt dyrt sätt att överladda. wink Två flaskor skulle i exemplet ovan räcka i ca 16 sek. sedan är det dags att fylla på. Vad kostar det att fylla flaskorna? Sedan krävs det ändå en del lösningar (Som knappast är gratis.) för att implementera detta i bilen.
När du gjort det, så måste du, för att kunna överladda motorn, ändå sänka kompressionen inne i motorn. 1.2bar i en orörd motor, blir en väldigt kort livad motor.
Så du skulle köra runt med en 3.2 liters motor med kompresion på 1:7-1:8. Det låga kompet skulle medföra en bränsle törst av oanade propotioner, i kompination med ganska moderata prestanda. (Förutom de 16 sek. du öppnar kranarna då.)

Idén låter kul. Och det finns ett vettigare alternativ, som används flitigt världen runt. Kallas "lustgas" man tillför rent syre istället. (Det är bara ca 21% syre i luften i dina flaskor, resten är barlast.) Högre syre halt i maskin innebär att man kan mata på mera bränsle. Effekten blir den samma, fast en liten flaska räcker mycket längre.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Man borde alltså få lägre luftförbrukning än den beräknade?
Torde gå att styras på liknande sätt som turbon?

Sharky skrev:
Formeln är generell men inte exakt. Även VE kommer in i bilden. Har du 100% fyllnadsgrad (100% VE) så får du in vad formeln visar. Har du 80% VE så suger motorn i sig 80% etc.

/Göran

ludde__mannen skrev:
jinxs skrev:

Kristian_V skrev:
ludde__mannen skrev:

Låter som ett fruktansvärt dyrt sätt att överladda. wink Två flaskor skulle i exemplet ovan räcka i ca 16 sek. sedan är det dags att fylla på. Vad kostar det att fylla flaskorna? Sedan krävs det ändå en del lösningar (Som knappast är gratis.) för att implementera detta i bilen.
När du gjort det, så måste du, för att kunna överladda motorn, ändå sänka kompressionen inne i motorn. 1.2bar i en orörd motor, blir en väldigt kort livad motor.
Så du skulle köra runt med en 3.2 liters motor med kompresion på 1:7-1:8. Det låga kompet skulle medföra en bränsle törst av oanade propotioner, i kompination med ganska moderata prestanda. (Förutom de 16 sek. du öppnar kranarna då.)

Idén låter kul. Och det finns ett vettigare alternativ, som används flitigt världen runt. Kallas "lustgas" man tillför rent syre istället. (Det är bara ca 21% syre i luften i dina flaskor, resten är barlast.) Högre syre halt i maskin innebär att man kan mata på mera bränsle. Effekten blir den samma, fast en liten flaska räcker mycket längre.

Tanken var att köra enbart på 402m då räcker 16sekunder långt wink
Jag betalar 10kr per flaska för fyllning på "min lokala dykklubb" smile
Jag sa aldrig att det skulle vara enkelt! Men det är inte enkelt att turbomata en sugmotor heller.. Jag ser inte att det borde vara med komplicerat att slänga i en tub med "färdig överladdad luft" än att överladda på plats wink
Fick ett bra svar på en av frågorna: Hur lustgas fungerar smile Jag visste inte om det var tillförsel eller utbyte.

Tack för svaren! Fortsätt gärna diskussionen för jag tycker fortfarande att jag har nått wink

1 893 Inlägg
2 februari 2007
Jag missade (Ifall du skrev det?) att det var för strippen... Då faller ju alla nackdelar i glömska, för som du säger, 402m går fort. big_smile

10 287 Inlägg
2 februari 2007
Jepp. Här har vi liksom ett litet problem. Du har en flödesbegränsning i en regulator. Man har lite annan approach med lustgas. Där tillför man mera syre än vad som finns i luft och dessutom så kyler NOX rejält.

Nu vet jag att kugghjulen börjar snurra och tankar kommer på flytande syre och vätesuperoxid etc men......glöm det. Skitball , jag vet och håller med. Men man har liiiite problem att lösa på vägen.

PANG!!!!!

Göran

ludde__mannen skrev:
Minns nämligen från i sommras när en kran hängde sig att det tog några minuter att få ut allt..

(Groucho Marx).

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 februari 2007
Kan ju tillägga då att VE är Volymetrisk Effekt (fyllnadsgrad alternativt en turbos verkningsgrad vid en viss belastning) Högt VE är alltså porr (effekt) för oss som gillar sån tongue

Sharky skrev:

/Göran

draminbil.nu
1 382 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Som sagt(eller iaf tänkt wink) ligger detta verkligen bara i tankarna och jag har inte gjort några efterforskningar alls, Men Hur stort flöde finns det realistisk chans att få genom en regulator? Är det där man skulle få störst problem att lösa det hela?
Jag trodde inte att det skulle bli lätt, men hur kul vore det att bestiga K2 med helikopter? tongue

Sharky skrev:
Jepp. Här har vi liksom ett litet problem. Du har en flödesbegränsning i en regulator. Man har lite annan approach med lustgas. Där tillför man mera syre än vad som finns i luft och dessutom så kyler NOX rejält.

Nu vet jag att kugghjulen börjar snurra och tankar kommer på flytande syre och vätesuperoxid etc men......glöm det. Skitball , jag vet och håller med. Men man har liiiite problem att lösa på vägen.

PANG!!!!!

Göran

ludde__mannen skrev:
Minns nämligen från i sommras när en kran hängde sig att det tog några minuter att få ut allt..

Det skrev jag säkert inte, i mina tankar var det så självklart att jag nog glömde att föra det vidare till papper wink
Kristian_V skrev:
Jag missade (Ifall du skrev det?) att det var för strippen... Då faller ju alla nackdelar i glömska, för som du säger, 402m går fort. big_smile

10 287 Inlägg
3 februari 2007
Räkna lite själv....

Du skall mosa 600liter luft genom regulatorn per sekund si så där.
Hur stort är hålet?
Vad får du för strömningshastighet?

Och det blev....?

OK. Ett räkneexempel. Antag att regulatornshål är 1 kvadratcentimeter. Jag har svårt att tänka mig att tryckregulatorer för lufttuber har större hål än så.

Då skall du allstå mosa 600000 kubikcentimeter luft per sekund genom 1 kvadratcentimeter hål. Det ger en lufthastighet genom regulatorn på 600000 cm/sek = 600 meter/sekund dvs runt dubbla ljudhastigheten.

Notera att det är en överslagsräkning. Sådana brukar duga.

Visst är det kul att tycka att saker är balla - men försök tänka lite realistiskt själva.

/Göran

ludde__mannen skrev:
Men Hur stort flöde finns det realistisk chans att få genom en regulator?D

(Groucho Marx).

draminbil.nu
1 382 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Tackar för beräkningarna..
Känns lite surt att min grymma idé stupade på att få luften ur flaskan bara sad

Sharky skrev:
Räkna lite själv....

Du skall mosa 600liter luft genom regulatorn per sekund si så där.
Hur stort är hålet?
Vad får du för strömningshastighet?

Och det blev....?

OK. Ett räkneexempel. Antag att regulatornshål är 1 kvadratcentimeter. Jag har svårt att tänka mig att tryckregulatorer för lufttuber har större hål än så.

Då skall du allstå mosa 600000 kubikcentimeter luft per sekund genom 1 kvadratcentimeter hål. Det ger en lufthastighet genom regulatorn på 600000 cm/sek = 600 meter/sekund dvs runt dubbla ljudhastigheten.

Notera att det är en överslagsräkning. Sådana brukar duga.

Visst är det kul att tycka att saker är balla - men försök tänka lite realistiskt själva.

/Göran

ludde__mannen skrev:
Men Hur stort flöde finns det realistisk chans att få genom en regulator?D

Sök