Subaru Forester nivåskillnad efter byte stötdämpare

faceliftSG
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

Hejsan!

Kanske någon här kan hjälpa mig med ett problem jag fått efter byte av (bakre) dämpare på min Forester SG “facelift”.

Efter att en av mina dämpare pajade köpte jag – efter att noggrant försäkrat mig om att de passade – två nya och lämnade in för installation på välkänd auktoriserad verkstad. Och visst passade de. Problemet är bara att bakre delen av bilen nu blivit visuellt dubbelt (ca:4cm däck till skärm bak 8cm fram) lägre än fram, så pass att jag även får problem med att min  släpvagn nu tar i vägbulor.

Jag pratade med verkstaden och enligt dem skall det inte ha att göra med själva installationen utan med delen. Saken är dock den att jag både kollade på företagets hemsida och ringde supporten för att få korrekt del. Samt även jämförde på tillverkarens hemsida.

Min undran är då, vad är det sannolika felet här. Fel del och reklamation, fel montering eller något annat? Inte skall man väl behöva acceptera sådan drastisk förändring både till utseendet och till funktion?

Tacksam om någon kunnig medlem kanske kunde hjälpa mig få klarhet hur jag skall gå vidare.

Mvh J

Senast redigerat av faceliftSG (17 oktober 2021)

uhlin
17 oktober 2021 · 2 829 Inlägg

Alldeles för mjuka fjädrar? Vart köpte du dem? Några billiga fjädrar?

faceliftSG
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

uhlin skrev:
Alldeles för mjuka fjädrar? Vart köpte du dem? Några billiga fjädrar?

Bytte inte fjädrarna bara dämparna. Kanske borde jag gjort det samtidigt? Borde väl meken påtalat om de var så pass slitna?

F.ö så vet jag att vissa Forester modeller har någon slags nivårrglering av dämparna, men enligt vad jag förstått så har min bil det inte. Är dock inte helt hundra.

uhlin
17 oktober 2021 · 2 829 Inlägg

Aha, trodde du bytte fjädrar samtidigt.

Stötdämparna har ju inget med höjden på bilen att göra i den bemärkelsen, såvida du inte har nivåreglering på den.

Men det borde ju verkstaden sett isåfall. Skulle ju kunna tänka mig de satt i dämpare utan nivåreglering och du hade det från början, men stämmer inte det heller då de ovillkorligen skulle sett det.

Senast redigerat av uhlin (17 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

Eftersom stötdämpare endast reglerar höjden om dom är av modellen med nivåreglering så är ju svaret uppenbart, dvs att du hade nivåreglering innan och nu pga nya dämparna inte har det längre...

Du har då två val, antingen byta till normala fjädrar som hör ihop med dina nya dämpare, eller byta byta dämpare igen till några med nivåreglering.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
faceliftSG
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

uhlin skrev:
Aha, trodde du bytte fjädrar samtidigt.

Stötdämparna har ju inget med höjden på bilen att göra i den bemärkelsen, såvida du inte har nivåreglering på den.

Men det borde ju verkstaden sett isåfall. Skulle ju kunna tänka mig de satt i dämpare utan nivåreglering och du hade det från början, men stämmer inte det heller då de ovillkorligen skulle sett det.

Varför skulle flertalet kända butiker sälja dämpare utan nivårrglering om jag nu ändå mot förmodan skulle ha det. Om varken säljare eller mek håller reda på vad som behövs monteras hur skall en enskild privatperson kunna?

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

faceliftSG skrev:

uhlin skrev:
Aha, trodde du bytte fjädrar samtidigt.

Stötdämparna har ju inget med höjden på bilen att göra i den bemärkelsen, såvida du inte har nivåreglering på den.

Men det borde ju verkstaden sett isåfall. Skulle ju kunna tänka mig de satt i dämpare utan nivåreglering och du hade det från början, men stämmer inte det heller då de ovillkorligen skulle sett det.

Varför skulle flertalet kända butiker sälja dämpare utan nivårrglering om jag nu ändå mot förmodan skulle ha det. Om varken säljare eller mek håller reda på vad som behövs monteras hur skall en enskild privatperson kunna?

För att en annan enskild privatperson som ägt bilen innan dig låtit eftermontera det...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
faceliftSG
17 oktober 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Eftersom stötdämpare endast reglerar höjden om dom är av modellen med nivåreglering så är ju svaret uppenbart, dvs att du hade nivåreglering innan och nu pga nya dämparna inte har det längre...

Du har då två val, antingen byta till normala fjädrar som hör ihop med dina nya dämpare, eller byta byta dämpare igen till några med nivåreglering.

Jag har kollat flera säljare som Autodoc, Mekonomen, Skruvat, alla säger "för bilar utan nivårrglering" när jag söker på mitt reg nr. Om det stämmer borde ju felet vara något annat än dämparna, eller?

Frågan är också vad/vem som bär ansvaret för det uppkomna felet. Känns inte speciellt roligt att punga ut för nya delar och ny montering innan jag vet vad felet är. Är dämparna fel blir det ju ett reklamationsärende både för delar och montering.

Dåligt om man inte upplyses varken från säljare eller verkstad att man måste ha speciella fjädrar till speciella dämpare. Måste vara ett vanligt förekommande problem isf kan man tycka?

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:
Eftersom stötdämpare endast reglerar höjden om dom är av modellen med nivåreglering så är ju svaret uppenbart, dvs att du hade nivåreglering innan och nu pga nya dämparna inte har det längre...

Du har då två val, antingen byta till normala fjädrar som hör ihop med dina nya dämpare, eller byta byta dämpare igen till några med nivåreglering.

Jag har kollat flera säljare som Autodoc, Mekonomen, Skruvat, alla säger "för bilar utan nivårrglering" när jag söker på mitt reg nr. Om det stämmer borde ju felet vara något annat än dämparna, eller?

Frågan är också vad/vem som bär ansvaret för det uppkomna felet. Känns inte speciellt roligt att punga ut för nya delar och ny montering innan jag vet vad felet är. Är dämparna fel blir det ju ett reklamationsärende både för delar och montering.

Dåligt om man inte upplyses varken från säljare eller verkstad att man måste ha speciella fjädrar till speciella dämpare. Måste vara ett vanligt förekommande problem isf kan man tycka?

Som sagt, din bil kan ha utrustats med nivåreglering efter att den lämnade fabriken. Tex om en tidigare ägare behövt dra mycket släp eller lasta tungt. Inget konstigt i det.

Det är inte reservdelsförsäljarens fel. Inte heller är det egentligen verkstadens fel när du kommer med egna delar och ber dom montera dom (här skulle dom haft en större del i det om du bett dom ta hem delarna). I slutänden är det tyvärr nog bara ditt eget fel som inte dubbelkollat innan att det verkligen är rätt delar (eller bett verkstaden göra det).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
faceliftSG
18 oktober 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

uhlin skrev:
Aha, trodde du bytte fjädrar samtidigt.

Stötdämparna har ju inget med höjden på bilen att göra i den bemärkelsen, såvida du inte har nivåreglering på den.

Men det borde ju verkstaden sett isåfall. Skulle ju kunna tänka mig de satt i dämpare utan nivåreglering och du hade det från början, men stämmer inte det heller då de ovillkorligen skulle sett det.

Varför skulle flertalet kända butiker sälja dämpare utan nivårrglering om jag nu ändå mot förmodan skulle ha det. Om varken säljare eller mek håller reda på vad som behövs monteras hur skall en enskild privatperson kunna?

För att en annan enskild privatperson som ägt bilen innan dig låtit eftermontera det...?

Då borde ju framdämparna var med nivårrglering också?

Även om så skulle vara fallet har inte en bil som Forester så låg nivåskillnad varför felet sannolikt är något annat.

faceliftSG
18 oktober 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:
Eftersom stötdämpare endast reglerar höjden om dom är av modellen med nivåreglering så är ju svaret uppenbart, dvs att du hade nivåreglering innan och nu pga nya dämparna inte har det längre...

Du har då två val, antingen byta till normala fjädrar som hör ihop med dina nya dämpare, eller byta byta dämpare igen till några med nivåreglering.

Jag har kollat flera säljare som Autodoc, Mekonomen, Skruvat, alla säger "för bilar utan nivårrglering" när jag söker på mitt reg nr. Om det stämmer borde ju felet vara något annat än dämparna, eller?

Frågan är också vad/vem som bär ansvaret för det uppkomna felet. Känns inte speciellt roligt att punga ut för nya delar och ny montering innan jag vet vad felet är. Är dämparna fel blir det ju ett reklamationsärende både för delar och montering.

Dåligt om man inte upplyses varken från säljare eller verkstad att man måste ha speciella fjädrar till speciella dämpare. Måste vara ett vanligt förekommande problem isf kan man tycka?

Som sagt, din bil kan ha utrustats med nivåreglering efter att den lämnade fabriken. Tex om en tidigare ägare behövt dra mycket släp eller lasta tungt. Inget konstigt i det.

Det är inte reservdelsförsäljarens fel. Inte heller är det egentligen verkstadens fel när du kommer med egna delar och ber dom montera dom (här skulle dom haft en större del i det om du bett dom ta hem delarna). I slutänden är det tyvärr nog bara ditt eget fel som inte dubbelkollat innan att det verkligen är rätt delar (eller bett verkstaden göra det).

Så skulle det kanske kunna vara om det inte vore för att alla bilar av min modell har samma höjd som min hade innan bytet av dämpare. Ingen Forester av min modell har så låg nivå. Vilket sannolikt betyder att detta inte har med nivårrglering att göra. Frågan kvarstår då vad felet är? Har jag köpt rätt enligt säljares information och det ändå är fel delar är det ju rimligt att säljaren tar ansvar.

Senast redigerat av faceliftSG (18 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Jag har kollat flera säljare som Autodoc, Mekonomen, Skruvat, alla säger "för bilar utan nivårrglering" när jag söker på mitt reg nr. Om det stämmer borde ju felet vara något annat än dämparna, eller?

Frågan är också vad/vem som bär ansvaret för det uppkomna felet. Känns inte speciellt roligt att punga ut för nya delar och ny montering innan jag vet vad felet är. Är dämparna fel blir det ju ett reklamationsärende både för delar och montering.

Dåligt om man inte upplyses varken från säljare eller verkstad att man måste ha speciella fjädrar till speciella dämpare. Måste vara ett vanligt förekommande problem isf kan man tycka?

Som sagt, din bil kan ha utrustats med nivåreglering efter att den lämnade fabriken. Tex om en tidigare ägare behövt dra mycket släp eller lasta tungt. Inget konstigt i det.

Det är inte reservdelsförsäljarens fel. Inte heller är det egentligen verkstadens fel när du kommer med egna delar och ber dom montera dom (här skulle dom haft en större del i det om du bett dom ta hem delarna). I slutänden är det tyvärr nog bara ditt eget fel som inte dubbelkollat innan att det verkligen är rätt delar (eller bett verkstaden göra det).

Så skulle det kanske kunna vara om det inte vore för att alla bilar av min modell har samma höjd som min hade innan bytet av dämpare. Ingen Forester av min modell har så låg nivå. Vilket sannolikt betyder att detta inte har med nivårrglering att göra. Frågan kvarstår då vad felet är.

Du har nog inte riktigt förstått hur dom funkar:

Utan nivåreglering: Endast fjädrarna bär upp bilens vikt, stötdämpare agerar bara just stötdämpare.
Med nivåreglering: Fjädrarna är svagare då stötdämparna bär upp en del av vikten.

Så monterar du vanliga stötdämpare ihop med fjädrar för nivåreglering blir bilen rejält mycket lägre eftersom då endast (dom svaga) fjädrarna håller upp bilen. Detta är vad som sannolikt skett i ditt fall.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Varför skulle flertalet kända butiker sälja dämpare utan nivårrglering om jag nu ändå mot förmodan skulle ha det. Om varken säljare eller mek håller reda på vad som behövs monteras hur skall en enskild privatperson kunna?

För att en annan enskild privatperson som ägt bilen innan dig låtit eftermontera det...?

Då borde ju framdämparna var med nivårrglering också?

Även om så skulle vara fallet har inte en bil som Forester så låg nivåskillnad varför felet sannolikt är något annat.

Framdämpare har aldrig nivåreglering eftersom vikten är i det närmaste konstant där. Dragkrok och bagageutrymme påverkar i princip bara bakaxeln.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
faceliftSG
18 oktober 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:
Som sagt, din bil kan ha utrustats med nivåreglering efter att den lämnade fabriken. Tex om en tidigare ägare behövt dra mycket släp eller lasta tungt. Inget konstigt i det.

Det är inte reservdelsförsäljarens fel. Inte heller är det egentligen verkstadens fel när du kommer med egna delar och ber dom montera dom (här skulle dom haft en större del i det om du bett dom ta hem delarna). I slutänden är det tyvärr nog bara ditt eget fel som inte dubbelkollat innan att det verkligen är rätt delar (eller bett verkstaden göra det).

Så skulle det kanske kunna vara om det inte vore för att alla bilar av min modell har samma höjd som min hade innan bytet av dämpare. Ingen Forester av min modell har så låg nivå. Vilket sannolikt betyder att detta inte har med nivårrglering att göra. Frågan kvarstår då vad felet är.

Du har nog inte riktigt förstått hur dom funkar:

Utan nivåreglering: Endast fjädrarna bär upp bilens vikt, stötdämpare agerar bara just stötdämpare.
Med nivåreglering: Fjädrarna är svagare då stötdämparna bär upp en del av vikten.

Så monterar du vanliga stötdämpare ihop med fjädrar för nivåreglering blir bilen rejält mycket lägre eftersom då endast (dom svaga) fjädrarna håller upp bilen. Detta är vad som sannolikt skett i ditt fall.

Om du menar att det är för svaga fjädrar installerade tillsammans med de nya dämparna utan nivårrglering så bör rimligtvis de gamla dämparna varit med nivårrglering, ja.

Men eftersom bilen har ett fåtal ägare inklusive mig själv och jag vet att förre ägare varken gjort byte av dämpare eller fjädrar måste jag haft en väldans otur att någon bytte fjädrar när bilen endast gått 2-3 tusen mil, eller hur. Vilket i princip aldrig sker med en sådan ny bil. Återigen, bilen har aldrig varit högre än normalt, bara som alla Forester är från fabrik.

Jag kan såklart kolla med meken om de kan se vilken typ av fjädrar som är installerade och få svaret där. Är de normala fjädrar talar det för att något annat är orsaken. Min modell är en "facelift" kanske påverkar det?

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:
För att en annan enskild privatperson som ägt bilen innan dig låtit eftermontera det...?

Då borde ju framdämparna var med nivårrglering också?

Även om så skulle vara fallet har inte en bil som Forester så låg nivåskillnad varför felet sannolikt är något annat.

Framdämpare har aldrig nivåreglering eftersom vikten är i det närmaste konstant där. Dragkrok och bagageutrymme påverkar i princip bara bakaxeln.

Ok.

F.ö visste jag inte att man kunde montera dämpare med nivårrglering på bilar där dämpare passar de med utan?

Senast redigerat av faceliftSG (18 oktober 2021)

Niklas_J
18 oktober 2021 · 152 Inlägg

faceliftSG skrev:
Jag har kollat flera säljare som Autodoc, Mekonomen, Skruvat, alla säger "för bilar utan nivårrglering" när jag söker på mitt reg nr. Om det stämmer borde ju felet vara något annat än dämparna,

Jag har en forester med nivåreglering. Söker jag på mitt reg-nummer så kommer dämpare för bilar utan nivåreglering upp.

Så jag gissar på att det är på info om dämparna det står "för bilar utan nivårrglering" inte på info om din bil.

Det som hänt dig här hänt flera innan. Det köps fel dämpare och sen är bilen låg bak.

Det är väldigt osannolikt att någon  eftermonterat  nivåreglering bak med tanke på vilken extra kostnad det är.

uhlin
18 oktober 2021 · 2 829 Inlägg

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Så skulle det kanske kunna vara om det inte vore för att alla bilar av min modell har samma höjd som min hade innan bytet av dämpare. Ingen Forester av min modell har så låg nivå. Vilket sannolikt betyder att detta inte har med nivårrglering att göra. Frågan kvarstår då vad felet är.

Du har nog inte riktigt förstått hur dom funkar:

Utan nivåreglering: Endast fjädrarna bär upp bilens vikt, stötdämpare agerar bara just stötdämpare.
Med nivåreglering: Fjädrarna är svagare då stötdämparna bär upp en del av vikten.

Så monterar du vanliga stötdämpare ihop med fjädrar för nivåreglering blir bilen rejält mycket lägre eftersom då endast (dom svaga) fjädrarna håller upp bilen. Detta är vad som sannolikt skett i ditt fall.

Om du menar att det är för svaga fjädrar installerade tillsammans med de nya dämparna utan nivårrglering så bör rimligtvis de gamla dämparna varit med nivårrglering, ja.

Men eftersom bilen har ett fåtal ägare inklusive mig själv och jag vet att förre ägare varken gjort byte av dämpare eller fjädrar måste jag haft en väldans otur att någon bytte fjädrar när bilen endast gått 2-3 tusen mil, eller hur. Vilket i princip aldrig sker med en sådan ny bil. Återigen, bilen har aldrig varit högre än normalt, bara som alla Forester är från fabrik.

Jag kan såklart kolla med meken om de kan se vilken typ av fjädrar som är installerade och få svaret där. Är de normala fjädrar talar det för att något annat är orsaken. Min modell är en "facelift" kanske påverkar det?

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:
Då borde ju framdämparna var med nivårrglering också?

Även om så skulle vara fallet har inte en bil som Forester så låg nivåskillnad varför felet sannolikt är något annat.

Framdämpare har aldrig nivåreglering eftersom vikten är i det närmaste konstant där. Dragkrok och bagageutrymme påverkar i princip bara bakaxeln.

Ok.

F.ö visste jag inte att man kunde montera dämpare med nivårrglering på bilar där dämpare passar de med utan?

Går utmärkt och montera stötdämpare där det varit nivåreglering till utan nivåreglering.

Det är säkert som tidigare har skrivit, du har haft med dämpare och verkstaden har satt i dem, det kan du inte skylla verkstaden för, inte heller där du beställt dem.

Gäller och va 100 % säker på vad man har på bilen. Hade du lämnat in bilen och verkstaden beställt delarna och det blivit så hade allt kommit i ett annat ljus.

Finns inget annat alternativ än du haft nivåreglering innan och de satt på det nästan direkt bilen var ny då.

Senast redigerat av uhlin (18 oktober 2021)

faceliftSG
18 oktober 2021 · 15 Inlägg

Niklas_J skrev:

faceliftSG skrev:
Jag har kollat flera säljare som Autodoc, Mekonomen, Skruvat, alla säger "för bilar utan nivårrglering" när jag söker på mitt reg nr. Om det stämmer borde ju felet vara något annat än dämparna,

Jag har en forester med nivåreglering. Söker jag på mitt reg-nummer så kommer dämpare för bilar utan nivåreglering upp.

Så jag gissar på att det är på info om dämparna det står "för bilar utan nivårrglering" inte på info om din bil.

Det som hänt dig här hänt flera innan. Det köps fel dämpare och sen är bilen låg bak.

Det är väldigt osannolikt att någon  eftermonterat  nivåreglering bak med tanke på vilken extra kostnad det är.

Jo precis. Jag formulerade mig lite fel. Men enligt all info jag kunde få tag på skulle de passa. Säljaren kollade själv och konstaterade att min bil var tillverkad i rätt land för att den inte skulle ha nivåreglering. Som jag förstod det skulle samma modell tillverkad i annat land ha nivåreglering. Har för mig det var Japan respektive Frankrike.

Jag kan absolut förstå om jag själv inte kollat noga och valt fel del, eller om bilen var moddad på något vis som säljaren inte kan veta. Det är ju lite detta jag försöker reda ut smile

Verkstaden har väl heller ingen direkt skyldighet att påpeka en förändring. Är väl dock lämpligt att man få reda på stora förändringar så man iaf har valet att inte utföra monteringen.

Senast redigerat av faceliftSG (18 oktober 2021)

faceliftSG
18 oktober 2021 · 15 Inlägg

uhlin skrev:

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:
Så skulle det kanske kunna vara om det inte vore för att alla bilar av min modell har samma höjd som min hade innan bytet av dämpare. Ingen Forester av min modell har så låg nivå. Vilket sannolikt betyder att detta inte har med nivårrglering att göra. Frågan kvarstår då vad felet är.

Du har nog inte riktigt förstått hur dom funkar:

Utan nivåreglering: Endast fjädrarna bär upp bilens vikt, stötdämpare agerar bara just stötdämpare.
Med nivåreglering: Fjädrarna är svagare då stötdämparna bär upp en del av vikten.

Så monterar du vanliga stötdämpare ihop med fjädrar för nivåreglering blir bilen rejält mycket lägre eftersom då endast (dom svaga) fjädrarna håller upp bilen. Detta är vad som sannolikt skett i ditt fall.

Om du menar att det är för svaga fjädrar installerade tillsammans med de nya dämparna utan nivårrglering så bör rimligtvis de gamla dämparna varit med nivårrglering, ja.

Men eftersom bilen har ett fåtal ägare inklusive mig själv och jag vet att förre ägare varken gjort byte av dämpare eller fjädrar måste jag haft en väldans otur att någon bytte fjädrar när bilen endast gått 2-3 tusen mil, eller hur. Vilket i princip aldrig sker med en sådan ny bil. Återigen, bilen har aldrig varit högre än normalt, bara som alla Forester är från fabrik.

Jag kan såklart kolla med meken om de kan se vilken typ av fjädrar som är installerade och få svaret där. Är de normala fjädrar talar det för att något annat är orsaken. Min modell är en "facelift" kanske påverkar det?

Brådhis skrev:

Framdämpare har aldrig nivåreglering eftersom vikten är i det närmaste konstant där. Dragkrok och bagageutrymme påverkar i princip bara bakaxeln.

Ok.

F.ö visste jag inte att man kunde montera dämpare med nivårrglering på bilar där dämpare passar de med utan?

Går utmärkt och montera stötdämpare där det varit nivåreglering till utan nivåreglering.

Det är säkert som tidigare har skrivit, du har haft med dämpare och verkstaden har satt i dem, det kan du inte skylla verkstaden för, inte heller där du beställt dem.

Gäller och va 100 % säker på vad man har på bilen. Hade du lämnat in bilen och verkstaden beställt delarna och det blivit så hade allt kommit i ett annat ljus.

Finns inget annat alternativ än du haft nivåreglering innan och de satt på det nästan direkt bilen var ny då.

Mitt fel även om säljaren själv kollat i sitt interna system att jag inte har nivåreglering?

uhlin
18 oktober 2021 · 2 829 Inlägg

faceliftSG skrev:

uhlin skrev:

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:
Så skulle det kanske kunna vara om det inte vore för att alla bilar av min modell har samma höjd som min hade innan bytet av dämpare. Ingen Forester av min modell har så låg nivå. Vilket sannolikt betyder att detta inte har med nivårrglering att göra. Frågan kvarstår då vad felet är.

Du har nog inte riktigt förstått hur dom funkar:

Utan nivåreglering: Endast fjädrarna bär upp bilens vikt, stötdämpare agerar bara just stötdämpare.
Med nivåreglering: Fjädrarna är svagare då stötdämparna bär upp en del av vikten.

Så monterar du vanliga stötdämpare ihop med fjädrar för nivåreglering blir bilen rejält mycket lägre eftersom då endast (dom svaga) fjädrarna håller upp bilen. Detta är vad som sannolikt skett i ditt fall.

Om du menar att det är för svaga fjädrar installerade tillsammans med de nya dämparna utan nivårrglering så bör rimligtvis de gamla dämparna varit med nivårrglering, ja.

Men eftersom bilen har ett fåtal ägare inklusive mig själv och jag vet att förre ägare varken gjort byte av dämpare eller fjädrar måste jag haft en väldans otur att någon bytte fjädrar när bilen endast gått 2-3 tusen mil, eller hur. Vilket i princip aldrig sker med en sådan ny bil. Återigen, bilen har aldrig varit högre än normalt, bara som alla Forester är från fabrik.

Jag kan såklart kolla med meken om de kan se vilken typ av fjädrar som är installerade och få svaret där. Är de normala fjädrar talar det för att något annat är orsaken. Min modell är en "facelift" kanske påverkar det?


Ok.

F.ö visste jag inte att man kunde montera dämpare med nivårrglering på bilar där dämpare passar de med utan?

Går utmärkt och montera stötdämpare där det varit nivåreglering till utan nivåreglering.

Det är säkert som tidigare har skrivit, du har haft med dämpare och verkstaden har satt i dem, det kan du inte skylla verkstaden för, inte heller där du beställt dem.

Gäller och va 100 % säker på vad man har på bilen. Hade du lämnat in bilen och verkstaden beställt delarna och det blivit så hade allt kommit i ett annat ljus.

Finns inget annat alternativ än du haft nivåreglering innan och de satt på det nästan direkt bilen var ny då.

Mitt fel även om säljaren själv kollat i sitt interna system att jag inte har nivåreglering?

Jo.... Tyvärr..... Eftersom du beställt delarna. Hade du låtit verkstaden beställa hade det varit annat.

Sen kan man väl tycka verkstaden kunde sagt nåt.... Men de har ingen skyldighet till det.

faceliftSG
18 oktober 2021 · 15 Inlägg

uhlin skrev:

faceliftSG skrev:

uhlin skrev:
Går utmärkt och montera stötdämpare där det varit nivåreglering till utan nivåreglering.

Det är säkert som tidigare har skrivit, du har haft med dämpare och verkstaden har satt i dem, det kan du inte skylla verkstaden för, inte heller där du beställt dem.

Gäller och va 100 % säker på vad man har på bilen. Hade du lämnat in bilen och verkstaden beställt delarna och det blivit så hade allt kommit i ett annat ljus.

Finns inget annat alternativ än du haft nivåreglering innan och de satt på det nästan direkt bilen var ny då.

Mitt fel även om säljaren själv kollat i sitt interna system att jag inte har nivåreglering?

Jo.... Tyvärr..... Eftersom du beställt delarna. Hade du låtit verkstaden beställa hade det varit annat.

Sen kan man väl tycka verkstaden kunde sagt nåt.... Men de har ingen skyldighet till det.

Vilket i princip avskriver allt ansvar för alla välkända nätbutiker och den info de garanterar skall gälla.

Poängen med tråden är inte att slippa mitt eget ansvar utan att få reda på exakt vad som orsakat situationen. Speciellt eftersom jag ännu inte vet med säkerhet att jag haft SLS monterat.

Senast redigerat av faceliftSG (18 oktober 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang