Tänkte lämna in bilen för att få mitt bromsok fixat(renoverat) men priset var inte lockande. Är billigare att köpa nytt. Då det inte är panik så tänkte jag köpa från Tyskland.
Kolla på autodoc, trodo, skruvat, mekster etc etc, ta typ nått brembo eller nått eller bosch eller nått original. Köper du nått billigt skit kommer den bara börja kärvar igen snart. Kör du bilen med dålig bromsok riskerar du att förstöra bromsar och skivor osv och i värsta fall börjar det brinna;)
Jag har alltid köpt Bosch, ATE och TRW. Det som första hand kan skilja på olika märken är kvalitet på gummit. Kan tillägga att jag har Biltema ok på en bil som jag bytte för 15 år sedan och är som nya än idag så billiga kan vara bra med.
Tänkte lämna in bilen för att få mitt bromsok fixat(renoverat) men priset var inte lockande. Är billigare att köpa nytt. Då det inte är panik så tänkte jag köpa från Tyskland.
Vilket märke är bäst att köpa för bäst livslängd?
Bilen jag har är en sharan-08(Volkswagen)
Lite info om KAMOKA ok, bytte bägge fram på min Octava Scout 2020. De var så pass billiga (444 kr) att jag blev sugen att prova dem. Nu 3 år senare och 4000 mil senare fungerar de tillsammans med ATE skivorna/beläggen perfekt. Finns inget negativt att säga om dem. Orginaloken från ATE höll i 9 år innan den vänstra började kärva. Normalt sett håller jag mej till ATE, TRW.
Körde Biltemas i 10k mil och ca 5år. Bilen avyttrades till bekant och körs nu 7år och okänt antal mer mer med samma ok. Det var en Volvo V70N
Köpte Brembo som läckte bromsvätska efter ca 3år. En Rav4 -02 Köpte i stället nått billigt märke jag inte minns på Skruvat och kördes problemfritt ca 2år innan den avyttrades till främmande människa.