Klonk/dunk när man backar

Presidento Of World
21 maj · 3 137 Inlägg

Enkelt beskrivet; det smäller/dunkar under bilen när man backar och svänger oavsett höger/vänster. Händer även när man kör framåt men inte alltid dock varjegång man backar.

Känns som att bilen ibland drar/ålar sig till vänster för att sen rulla normalt när man "rättat" till den.

Nyss besiktigad (början på maj) utan anmärkningar.

Däck är nya och alla hjul är åtdragna med 2.5 bar lufttryck.

Ser inget uppenbart som ser dåligt ut under bilen.

Tips och idéer mottages! Skall lägga en beställning på hjullager bak så tänkte passa på ev beställa detta som orsakar eländet.

Kanske bra att veta; hjullager höger fram nybytt strax efter besiktning (inget bes sa något till om dock)

Bilen det gäller är en citroen C3 picasso 2011 1.6 HDI med 20 000mil

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
uhlin
22 maj · 2 349 Inlägg

Skulle kunna va yttre drivknut, men borde va samma om du kör framåt.

Är det bara när du svänger det låter så är det till 95% drivknuten.

Presidento Of World
22 maj · 3 137 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle kunna va yttre drivknut, men borde va samma om du kör framåt.

Är det bara när du svänger det låter så är det till 95% drivknuten.

Det är bara vid sväng bakåt 99% av fallen, men drivknut skulle det ju kunna vara. Skall undersöka vidare idag!

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
Mossan1
22 maj · 1 229 Inlägg

Drivknut med så kraftiga missljud har nästan alltid brusten skyddsbälg, och det borde ha påpekats av bilprovningen.
Omöjligt med hel bälg = nej, men sannolikheten minskar.
Referens:
Dålig drivknut klapprar som kastanjetter. Ca 6st"klack" per hjulvarv.

Frågan är om det inte är något brustet motorfäste som sitter skymt eller inte syns utan att demontera plastsköld.

Kanske får motorn att röra sig och får tex avgasrör att ta i något. Det låter ofta dunkande/knackande

Kanske bussning till subframe'en också.  Kan nog missas av bilprovningen.

Länkarmsbussning är egentligen första gissningen med beskrivna symptomen, men så pass dålig sådan BORDE ha påttäffats av Bilprovningen.  Men....

Senast redigerat av Mossan1 (22 maj )

Presidento Of World
22 maj · 3 137 Inlägg

Mossan1 skrev:
Drivknut med så kraftiga missljud har nästan alltid brusten skyddsbälg, och det borde ha påpekats av bilprovningen.
Omöjligt med hel bälg = nej, men sannolikheten minskar.
Referens:
Dålig drivknut klapprar som kastanjetter. Ca 6st"klack" per hjulvarv.

Frågan är om det inte är något brustet motorfäste som sitter skymt eller inte syns utan att demontera plastsköld.

Kanske får motorn att röra sig och får tex avgasrör att ta i något. Det låter ofta dunkande/knackande

Kanske bussning till subframe'en också.  Kan nog missas av bilprovningen.

Länkarmsbussning är egentligen första gissningen med beskrivna symptomen, men så pass dålig sådan BORDE ha påttäffats av Bilprovningen.  Men....

Jag skall kika på ovan nämnda grejer. Märkte förut efter test att vid fullt rattutslag åt vänster så dunkar det även framåt. Dock inte varjegång..

Påminner om fjäderbrott men fjäder är hel och även fjäderbenslagret verkar vara helt. Skulle ju kunna vara länkarmsbussning iofs men det brukar väl bete sig annorlunda?

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang