KÖPRÅD: Är dessa 740s något att ha?

Steff240
28 oktober 2022 · 1 017 Inlägg

Bakaxeln var svetsdiffad på bilen i annonsen va? Det kommer också ge nerslag på besiktningen, åtminstone om de märker det roll

dwadw
28 oktober 2022 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att motorn inte är i orginalutförande smile Det inkluderar katalysatorn, en universalskatt duger inte.

Men är den det så "ska" det vara lugnt.

Jadu tror jag skippar den där bilen. Känns inge bra när den inte är regbessad.

Annars finns ju den här tic:en https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /104426899

Ser ju ut som den gör. Jag skrev med han för ett tag sedan och plåtbredden är svetsad, mattsvart bakskärmar, totalt sprucken baklykta och en sjukt ful stötfångare bak.

Men det är ju en tic iaf, b230et så 182 hästar. Vet inte hur mycket trim den där motorn tål heller. Har läst ungefär 220 hästar.

Men 60k för den vet jag inte om det är värt, borde man ju iaf få en hel baklykts kan man ju tycka..

SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2022 · 7 229 Inlägg

Om det står mellan en gammal volvo och en civic så kan inte valet bli enklare. Civic alla dagar i veckan, väghållningen går inte jämföra och när det kommer till driftsäkerhet så är Hondan överlägsen. Volvon har väl bättre rostskydd, vilket också är anledningen till att de gamla hondorna börjar bli ovanliga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dwadw
30 oktober 2022 · 292 Inlägg

SportPilot skrev:
Om det står mellan en gammal volvo och en civic så kan inte valet bli enklare. Civic alla dagar i veckan, väghållningen går inte jämföra och när det kommer till driftsäkerhet så är Hondan överlägsen. Volvon har väl bättre rostskydd, vilket också är anledningen till att de gamla hondorna börjar bli ovanliga

Kanske det men dom civics jag är ute efter verkar vara sällsynta. Vill ju ha en 90-tals sedan, helst med vtec eller turbo.

Var ju och kollade på en honda civic sedan 1.6 från 1992 som var lite jdm stylad när jag skulle köpa första bilen, ångrar än idag att jag inte köpte den då. b16a2 satt i den.

Tror det var en EG, är inte så haj på hondas. Men är det civic vägen så är det väl 90-tals eg sedan jag vill ha.

Jag är rätt kräsen när det gäller bilar och vill ha något jag tycker om.

Senast redigerat av dwadw (30 oktober 2022)

SportPilot Ubåtsingenjör
1 november 2022 · 7 229 Inlägg

dwadw skrev:

SportPilot skrev:
Om det står mellan en gammal volvo och en civic så kan inte valet bli enklare. Civic alla dagar i veckan, väghållningen går inte jämföra och när det kommer till driftsäkerhet så är Hondan överlägsen. Volvon har väl bättre rostskydd, vilket också är anledningen till att de gamla hondorna börjar bli ovanliga

Kanske det men dom civics jag är ute efter verkar vara sällsynta. Vill ju ha en 90-tals sedan, helst med vtec eller turbo.

Var ju och kollade på en honda civic sedan 1.6 från 1992 som var lite jdm stylad när jag skulle köpa första bilen, ångrar än idag att jag inte köpte den då. b16a2 satt i den.

Tror det var en EG, är inte så haj på hondas. Men är det civic vägen så är det väl 90-tals eg sedan jag vill ha.

Jag är rätt kräsen när det gäller bilar och vill ha något jag tycker om.

Ja de börjar bli ovanliga smile Någon turbomodell fanns aldrig, och ombyggda ex hade jag aktat mig för. Eg är tidigt 90tal sen i mitten/slutet kom ek. Båda modeller är bra bilar.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dwadw
14 november 2022 · 292 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/gavleborg … /105121145

Denna kom nu upp. Borde man slå till? Dom där småbucklorna av haglet oroar mig, vill ha en fin o rak 740. Men helst något annat än en vanlig b230f.

Finns annars en fin svart 744 gl bytt till d24tic från en 944 -94 som jag blev sugen på. Har dock ingen koll om d24or är pålitliga eller bra motorer överhuvudtaget.

EDIT: Givetvis förstår jag ju att äldre bilar kommer med skavanker och småfix om man inte pröjsar skjortan för någon utställningsbil.

Senast redigerat av dwadw (14 november 2022)

Brådhis * Voff voff *
15 november 2022 · 10 278 Inlägg

dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/volvo_740_glt_16v/105121145

Denna kom nu upp. Borde man slå till? Dom där småbucklorna av haglet oroar mig, vill ha en fin o rak 740. Men helst något annat än en vanlig b230f.

Finns annars en fin svart 744 gl bytt till d24tic från en 944 -94 som jag blev sugen på. Har dock ingen koll om d24or är pålitliga eller bra motorer överhuvudtaget.

EDIT: Givetvis förstår jag ju att äldre bilar kommer med skavanker och småfix om man inte pröjsar skjortan för någon utställningsbil.

D24 är ett bedrövligt bojsänke! Törstiga och slöa och inte särskilt hållbara. Helt obegripligt ur ett "maskinellt" perspektiv hur man kan byta till det skräpet, men den har av någon anledning blivit kultförklarad bland småpojkarna/flickorna som kör A-traktor eftersom man enkelt kan få den att ryka svart (vilket säger en del) och på den vägen är det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dwadw
15 november 2022 · 292 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/volvo_740_glt_16v/105121145

Denna kom nu upp. Borde man slå till? Dom där småbucklorna av haglet oroar mig, vill ha en fin o rak 740. Men helst något annat än en vanlig b230f.

Finns annars en fin svart 744 gl bytt till d24tic från en 944 -94 som jag blev sugen på. Har dock ingen koll om d24or är pålitliga eller bra motorer överhuvudtaget.

EDIT: Givetvis förstår jag ju att äldre bilar kommer med skavanker och småfix om man inte pröjsar skjortan för någon utställningsbil.

D24 är ett bedrövligt bojsänke! Törstiga och slöa och inte särskilt hållbara. Helt obegripligt ur ett "maskinellt" perspektiv hur man kan byta till det skräpet, men den har av någon anledning blivit kultförklarad bland småpojkarna/flickorna som kör A-traktor eftersom man enkelt kan få den att ryka svart (vilket säger en del) och på den vägen är det.

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … /105103556

Vad sägs om denna da?

Merca med Om602 turbo,  STT grenrör och insug med en t3/t4 turbo. Går det att få ut mer effekt med den motorn? Kan inte heller så mkt om mercedes diesel motorer men jag är sugen på att testa någon slags turbodiesel. Gärna med lite effekt också haha.

zemet
15 november 2022 · 4 038 Inlägg

Där har du ett bra recept på ett svart hål.
35K mil, hemmabygge trimm som inte är regggad.
Potentialen för haverier och andra problem kan knappast bli större:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
dwadw
15 november 2022 · 292 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/volvo_740_glt_16v/105121145

Denna kom nu upp. Borde man slå till? Dom där småbucklorna av haglet oroar mig, vill ha en fin o rak 740. Men helst något annat än en vanlig b230f.

Finns annars en fin svart 744 gl bytt till d24tic från en 944 -94 som jag blev sugen på. Har dock ingen koll om d24or är pålitliga eller bra motorer överhuvudtaget.

EDIT: Givetvis förstår jag ju att äldre bilar kommer med skavanker och småfix om man inte pröjsar skjortan för någon utställningsbil.

D24 är ett bedrövligt bojsänke! Törstiga och slöa och inte särskilt hållbara. Helt obegripligt ur ett "maskinellt" perspektiv hur man kan byta till det skräpet, men den har av någon anledning blivit kultförklarad bland småpojkarna/flickorna som kör A-traktor eftersom man enkelt kan få den att ryka svart (vilket säger en del) och på den vägen är det.

Ja vissa säger det och vissa säger annat så man vet inte vad man ska tro.

SportPilot Ubåtsingenjör
15 november 2022 · 7 229 Inlägg

Det är tungt och törstigt skräp... Sen att vissa tycker att det är coolt att de ryker svart är en annan sak

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lucif3r
16 november 2022 · 2 211 Inlägg

Ska man prompt ha en "volvo" diesel så är det någon variant av D5orna som gäller. Men dom är väl inte så super-upphettsande dom heller, men fortfarande 1000 gånger bättre än D24...
Ta bara den enklaste och tidigaste D5an som exempel - D5252T som satt i 850 TDI. 138hk/290nm. Jämnför det med den starkaste D24an med sina 127hk/250nm.. Och då har D5an en hel cylinder mindre...

Den starkaste D24an, D24TDIC, är f.ö. tämligen ovanlig. Det brukar vara just D24TIC folk byter till, och då sjunker effekten plötsligt till antingen 114hk/235nm eller 121hk/235nm beroende på årsmodell...

Brådhis * Voff voff *
16 november 2022 · 10 278 Inlägg

dwadw skrev:

Brådhis skrev:

dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/volvo_740_glt_16v/105121145

Denna kom nu upp. Borde man slå till? Dom där småbucklorna av haglet oroar mig, vill ha en fin o rak 740. Men helst något annat än en vanlig b230f.

Finns annars en fin svart 744 gl bytt till d24tic från en 944 -94 som jag blev sugen på. Har dock ingen koll om d24or är pålitliga eller bra motorer överhuvudtaget.

EDIT: Givetvis förstår jag ju att äldre bilar kommer med skavanker och småfix om man inte pröjsar skjortan för någon utställningsbil.

D24 är ett bedrövligt bojsänke! Törstiga och slöa och inte särskilt hållbara. Helt obegripligt ur ett "maskinellt" perspektiv hur man kan byta till det skräpet, men den har av någon anledning blivit kultförklarad bland småpojkarna/flickorna som kör A-traktor eftersom man enkelt kan få den att ryka svart (vilket säger en del) och på den vägen är det.

Ja vissa säger det och vissa säger annat så man vet inte vad man ska tro.

Jag vågar nog påstå att dom som påstår något annat inte vet vad dom pratar om. D24 har aldrig varit en bra motor sett till förbrukning, effekt och hållbarhet. Tre ganska grundläggande saker för en motor...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dwadw
19 november 2022 · 292 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/vastmanla … /105243974

Vad sägs om denna da? 15 ägare får mig att bli tveksam, samt att den såldes för 10k och 15k för några år sedan.

zemet
19 november 2022 · 4 038 Inlägg

dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/volvo_744/105243974

Vad sägs om denna da? 15 ägare får mig att bli tveksam, samt att den såldes för 10k och 15k för några år sedan.

Den är ju skattefri nu, då går priset upp.

Samt att alla 7/940 har ökat i pris ganska kraftigt dom senaste åren(i varje fall procentuellt).

30K för den verkar ju inte orimligt.

Den ser ju fin ut på bilderna och verkar relativt orörd och orginal. Blå lampor i instrumentpanelen och eftermarknadsstereon tyder väll på att det är en och annan ungdom som sladdat runt med den men det tål dem ju:)

Senast redigerat av zemet (19 november 2022)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
dwadw
19 november 2022 · 292 Inlägg

zemet skrev:

dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/volvo_744/105243974

Vad sägs om denna da? 15 ägare får mig att bli tveksam, samt att den såldes för 10k och 15k för några år sedan.

Den är ju skattefri nu, då går priset upp.

Samt att alla 7/940 har ökat i pris ganska kraftigt dom senaste åren(i varje fall procentuellt).

30K för den verkar ju inte orimligt.

Den ser ju fin ut på bilderna och verkar relativt orörd och orginal. Blå lampor i instrumentpanelen och eftermarknadsstereon tyder väll på att det är en och annan ungdom som sladdat runt med den men det tål dem ju:)

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … /105135768

Skrev lite med honom och han kunde tänka sig släppa denna för 40k. 12000 mil, ingen rost och rak i plåten enligt ägaren. Vet inte exakt vad dessa bilar är värda egentligen. Han skrev att han kunde gå ned i mycket pris pga att han behöver en mer pendlarvänlig bil.

Vore det smartare att köra med denna ifall den är i det skicket han anser vara? Dessutom färre ägare.

Senast redigerat av dwadw (19 november 2022)

zemet
19 november 2022 · 4 038 Inlägg

dwadw skrev:

zemet skrev:

dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/volvo_744/105243974

Vad sägs om denna da? 15 ägare får mig att bli tveksam, samt att den såldes för 10k och 15k för några år sedan.

Den är ju skattefri nu, då går priset upp.

Samt att alla 7/940 har ökat i pris ganska kraftigt dom senaste åren(i varje fall procentuellt).

30K för den verkar ju inte orimligt.

Den ser ju fin ut på bilderna och verkar relativt orörd och orginal. Blå lampor i instrumentpanelen och eftermarknadsstereon tyder väll på att det är en och annan ungdom som sladdat runt med den men det tål dem ju:)

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … /105135768

Skrev lite med honom och han kunde tänka sig släppa denna för 40k. 12000 mil, ingen rost och rak i plåten enligt ägaren. Vet inte exakt vad dessa bilar är värda egentligen. Han skrev att han kunde gå ned i mycket pris pga att han behöver en mer pendlarvänlig bil.

Vore det smartare att köra med denna ifall den är i det skicket han anser vara? Dessutom färre ägare.

Svårt att säga, vill du ha en pålitlig orginalbil hade jag köpt den första.
Den andra med coils å grejer är ju uppebart skruvad ganska mycket med.

Kanske är seriöst gjort, men troligen inte...

Den annonserades i augusti i år för 40K.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
dwadw
20 november 2022 · 292 Inlägg

zemet skrev:

dwadw skrev:

zemet skrev:

Den är ju skattefri nu, då går priset upp.

Samt att alla 7/940 har ökat i pris ganska kraftigt dom senaste åren(i varje fall procentuellt).

30K för den verkar ju inte orimligt.

Den ser ju fin ut på bilderna och verkar relativt orörd och orginal. Blå lampor i instrumentpanelen och eftermarknadsstereon tyder väll på att det är en och annan ungdom som sladdat runt med den men det tål dem ju:)

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … /105135768

Skrev lite med honom och han kunde tänka sig släppa denna för 40k. 12000 mil, ingen rost och rak i plåten enligt ägaren. Vet inte exakt vad dessa bilar är värda egentligen. Han skrev att han kunde gå ned i mycket pris pga att han behöver en mer pendlarvänlig bil.

Vore det smartare att köra med denna ifall den är i det skicket han anser vara? Dessutom färre ägare.

Svårt att säga, vill du ha en pålitlig orginalbil hade jag köpt den första.
Den andra med coils å grejer är ju uppebart skruvad ganska mycket med.

Kanske är seriöst gjort, men troligen inte...

Den annonserades i augusti i år för 40K.

Jovisst vill jag ha en pålitlig bil som inte krånglar något men sänka bilen kommer jag troligen också göra när jag köper en.

Så vitt jag vet så är det bara coils, ratt och ljudkablar han har gjort med bilen. Men men.

Behöver väl inte betyda att man har skruvat mycket med bilen för det sitter coils på. Men kanske bara jag som tänker så.

Lucif3r
20 november 2022 · 2 211 Inlägg

Givetvis behöver det inte betyda att det skruvats mycket på den........ Men det kan likagärna, snarare mer troligt än inte, betyda ATT det skruvats mycket på den.

Det finns rent krasst 3 kategorier av skruvade bilar:
Dom som bara vill ha bilen bruklig och/eller inte vet vad dom sysslar med ("tattarlösningar" här och där, men brukbar bil utan uppenbara problem)
Dom som bryr sig om bilen och gör allt dom kan för att hålla den så fin och felfri det går.(kan antingen vara orginal eller "förfinad" och "påkostad", och då menar jag inte feta fälgar..)
Och dom som inte gillar orginal och är på och pillar på allt utan vettig anledning, oftast ungdomsägda(där precis vad som helst kan gömma sig under ytan). Inget direkt fel i det, det är så man lär sig, men som potentiell köpare av en sådan bil är det inte alltid speciellt kul...

En 4e kategori existerar, men är sällsynt... Dom som frångår orginal och faktiskt vet vad dom sysslar med och gör bilen bättre smile Sådana exemplar är sällan till salu dock, och är dom det har dom helt andra prislappar.

Realistiskt bör man försöka hitta en bil från kategori 2. Det kan vara svårt dock, bilarna blir ju inte direkt nyare och får färre ägare(med ökad risk för lustiga lösningar) ju äldre dom blir :p
Heck, jag har stött på lustiga lösningar i min nuvarande 945a som är "helt orginal", så inte ens dom är ju någon garanti direkt smile Fast den vill jag nog argumentera mer tillhör kategori 1 tongue


När det gäller coils på speciellt 7/900-serien så brukar sånt monteras för att sänka bilen mer än vad en vanlig sänksats gör, inte för att dom ger bättre väghållning. Bra coils som faktiskt förbättrar väghållningen är dyyyyrt...
Och motsatt till vad man tror, så har 7/900-serien rätt låg markfri gång även orginal, så sänkning mer än standard sänksatser kommer garanterat orsaka skrap lite då och då ute på vägarna... Och finns det något mer pinsamt än att det låter f-n vid minsta lilla fartgupp, eller behöva ta dom på snedden, bara för att man sänkt bilen? För att inte tala om skadorna som blir av skrapet.. Det är ingen lyxig sportbil vi talar om, utan en gammal 740... Kan lova att inte en jävel i trafiken är imponerad av en skrapande 740 big_smile


I slutändan är gamla bilar ALLTID ett grisen i säcken köp... Ibland har man tur och får en bil som aldrig krånglar, ibland har man otur och får en som inte gör annat än att krångla...

dwadw
20 november 2022 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
Givetvis behöver det inte betyda att det skruvats mycket på den........ Men det kan likagärna, snarare mer troligt än inte, betyda ATT det skruvats mycket på den.

Det finns rent krasst 3 kategorier av skruvade bilar:
Dom som bara vill ha bilen bruklig och/eller inte vet vad dom sysslar med ("tattarlösningar" här och där, men brukbar bil utan uppenbara problem)
Dom som bryr sig om bilen och gör allt dom kan för att hålla den så fin och felfri det går.(kan antingen vara orginal eller "förfinad" och "påkostad", och då menar jag inte feta fälgar..)
Och dom som inte gillar orginal och är på och pillar på allt utan vettig anledning, oftast ungdomsägda(där precis vad som helst kan gömma sig under ytan). Inget direkt fel i det, det är så man lär sig, men som potentiell köpare av en sådan bil är det inte alltid speciellt kul...

En 4e kategori existerar, men är sällsynt... Dom som frångår orginal och faktiskt vet vad dom sysslar med och gör bilen bättre smile Sådana exemplar är sällan till salu dock, och är dom det har dom helt andra prislappar.

Realistiskt bör man försöka hitta en bil från kategori 2. Det kan vara svårt dock, bilarna blir ju inte direkt nyare och får färre ägare(med ökad risk för lustiga lösningar) ju äldre dom blir :p
Heck, jag har stött på lustiga lösningar i min nuvarande 945a som är "helt orginal", så inte ens dom är ju någon garanti direkt smile Fast den vill jag nog argumentera mer tillhör kategori 1 tongue


När det gäller coils på speciellt 7/900-serien så brukar sånt monteras för att sänka bilen mer än vad en vanlig sänksats gör, inte för att dom ger bättre väghållning. Bra coils som faktiskt förbättrar väghållningen är dyyyyrt...
Och motsatt till vad man tror, så har 7/900-serien rätt låg markfri gång även orginal, så sänkning mer än standard sänksatser kommer garanterat orsaka skrap lite då och då ute på vägarna... Och finns det något mer pinsamt än att det låter f-n vid minsta lilla fartgupp, eller behöva ta dom på snedden, bara för att man sänkt bilen? För att inte tala om skadorna som blir av skrapet.. Det är ingen lyxig sportbil vi talar om, utan en gammal 740... Kan lova att inte en jävel i trafiken är imponerad av en skrapande 740 big_smile


I slutändan är gamla bilar ALLTID ett grisen i säcken köp... Ibland har man tur och får en bil som aldrig krånglar, ibland har man otur och får en som inte gör annat än att krångla...

Jadu det är svårt det här med bilar..

Jag är inget större fan av coils, kör nog hellre med sänkfjädrar och andra dämpare bara.

Men en fungerande tankmätare, rak och icke rostig plåt (enligt ägaren) lockar väldigt mycket. Dock för 40k vet jag inte om det är värt.

Men den andra med 15 ägare tänker jag att den lär väl ha skruvats en hel del med.  Samt lite ytrost och tankmätare som inte fungerar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang