Vill öka farten något på mopedbilen

Jassaj
15 november 2022 · 10 Inlägg

Hej

Har precis varit o inhandlat en Microcar 2011 till dottern. Sitter en Lombardini DCI motor i den.

Startar och går fint.

Saken är att den går lite långsamt kan jag tycka. Uppmätt GPS fart är 37 km/h. Önskar få upp den till 45-50 km/h, inte mer.

Förra ägaren sa att det ligger sju brickor i variatorn, misstänker att jag i princip skulle kunna pröva att börja plocka brickor. Har dock ingen kunskap om mopedbilarnas variatorn men antar att dom funkar lika som på en vespa. Vilket jag har pillat med.

Vad säger expertisen här? Ska man pilla på variatorn eller finns det andra sätt?

Tack på förhand

Senast redigerat av Jassaj (15 november 2022)

Hilmer
15 november 2022 · 1 776 Inlägg

Är det inte lite av en tankevurpa att det första man ska göra är att öka hastigheten på ett fordon som skall köras av någon utan en ordentlig förarutbildning!? Låt bli att manipulera, det går fort nog till en början innan hon fått kläm på körningen.
Om man ändrar något för att öka hastigheten så är den ju "trimmad" även om topphastigheten ändå bara blir 45km/h vilket kan leda till påföljder både för henne som förare och er som föräldrar.

Jassaj
15 november 2022 · 10 Inlägg

Hilmer skrev:
Är det inte lite av en tankevurpa att det första man ska göra är att öka hastigheten på ett fordon som skall köras av någon utan en ordentlig förarutbildning!? Låt bli att manipulera, det går fort nog till en början innan hon fått kläm på körningen.
Om man ändrar något för att öka hastigheten så är den ju "trimmad" även om topphastigheten ändå bara blir 45km/h vilket kan leda till påföljder både för henne som förare och er som föräldrar.

Så tänker inte jag.

Definitionen av trimning:
Trimning av en motor innebär att man förändrar motorns funktion så att fordonet går att köra i en högre hastighet och bli starkare än vad den är typgodkänd för

För det första är hon redan van vid trafiken. Sedan är det inte trimmat för att den gör 45 km/h. Dessa fordon är godkända för 45 och då ska dom gör det, så tekniskt är det ingen trimning vid pratar om.

Jag vill alltså inte öka motorstyrka utan ”återställa” så att vi prickar 45 så när vi kan.

Senast redigerat av Jassaj (15 november 2022)

Mack Forum- och sitemoderator
15 november 2022 · 26 111 Inlägg

Att tidigare ägare verkar veta att det är exakt sju brickor tyder ju på att personen uppenbarligen
varit och pillat på den under sin ägo. Undrar vad personen har pillat på mer?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jassaj
15 november 2022 · 10 Inlägg

Nu är det som så att den är importerad från Finland. När den kom hit genomgick den sedvanlig kontroll för att klara svenska reglementet och då kom brickorna till.

Man blir duktigt trött på dessa form när massa besserwisser ska ha synpunkter på allt annat än sakfrågan.

Har ni inget vettigt svar om det jag frågar om så vänligen hål tyst istället.

Senast redigerat av Jassaj (15 november 2022)

Mack Forum- och sitemoderator
15 november 2022 · 26 111 Inlägg

Jassaj skrev:
Nu är det som så att den är importerad från Finland. När den kom hit genomgick den sedvanlig kontroll för att klara svenska reglementet och då kom brickorna till.

Man blir duktigt trött på dessa form när massa besserwisser ska ha synpunkter på allt annat än sakfrågan.

Har ni inget vettigt svar om det jag frågar om så vänligen hål tyst istället.

Ursäkta, men hur ofta hör man talas om att mopedbilar går långsammare än reglementet tillåter?
Snarare tvärtom. Det är ofta mopedbilar håller jämn fart på sextio-sträckor, så när någon ny forummedlem
ställer frågor om hur man kan göra för att få en mopedbil att gå fortare än vad den redan gör så anser i alla fall
jag att det är naturligt med en viss skepticism..

Vi som forummedlemmar vet ingenting om din mopedbil, mer än vad du själv har skrivit om den.
Men visst. Jag ska hålla käften.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hilmer
15 november 2022 · 1 776 Inlägg

Jassaj skrev:

Hilmer skrev:
Är det inte lite av en tankevurpa att det första man ska göra är att öka hastigheten på ett fordon som skall köras av någon utan en ordentlig förarutbildning!? Låt bli att manipulera, det går fort nog till en början innan hon fått kläm på körningen.
Om man ändrar något för att öka hastigheten så är den ju "trimmad" även om topphastigheten ändå bara blir 45km/h vilket kan leda till påföljder både för henne som förare och er som föräldrar.

Så tänker inte jag.

Definitionen av trimning:
Trimning av en motor innebär att man förändrar motorns funktion så att fordonet går att köra i en högre hastighet och bli starkare än vad den är typgodkänd för

För det första är hon redan van vid trafiken. Sedan är det inte trimmat för att den gör 45 km/h. Dessa fordon är godkända för 45 och då ska dom gör det, så tekniskt är det ingen trimning vid pratar om.

Jag vill alltså inte öka motorstyrka utan ”återställa” så att vi prickar 45 så när vi kan.

Du har fått det lite om bakfoten, om en ändring har skett så är den manipulerad/trimmad i lagens mening, det spelar ingen roll att den enbart toppar 45. Även om det nu enbart handlar om en justering av utväxlingen anses detta ändå vara trimning när det inte längre är i originalutförande så både hon som förare och ni föräldrar kan få påföljder om polisen intresserar sig, är det verkligen värt detta?

Jassaj
15 november 2022 · 10 Inlägg

Hilmer skrev:

Jassaj skrev:

Hilmer skrev:
Är det inte lite av en tankevurpa att det första man ska göra är att öka hastigheten på ett fordon som skall köras av någon utan en ordentlig förarutbildning!? Låt bli att manipulera, det går fort nog till en början innan hon fått kläm på körningen.
Om man ändrar något för att öka hastigheten så är den ju "trimmad" även om topphastigheten ändå bara blir 45km/h vilket kan leda till påföljder både för henne som förare och er som föräldrar.

Så tänker inte jag.

Definitionen av trimning:
Trimning av en motor innebär att man förändrar motorns funktion så att fordonet går att köra i en högre hastighet och bli starkare än vad den är typgodkänd för

För det första är hon redan van vid trafiken. Sedan är det inte trimmat för att den gör 45 km/h. Dessa fordon är godkända för 45 och då ska dom gör det, så tekniskt är det ingen trimning vid pratar om.

Jag vill alltså inte öka motorstyrka utan ”återställa” så att vi prickar 45 så när vi kan.

Du har fått det lite om bakfoten, om en ändring har skett så är den manipulerad/trimmad i lagens mening, det spelar ingen roll att den enbart toppar 45. Även om det nu enbart handlar om en justering av utväxlingen anses detta ändå vara trimning när det inte längre är i originalutförande så både hon som förare och ni föräldrar kan få påföljder om polisen intresserar sig, är det verkligen värt detta?

Du har helt fel i detta.

Föreslår att du tar och uppdaterar dig i juridiken, Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

Läs på kraven om moped så kanske du förstår att jag inte är ute för att ändra ELLER överstiga några av dessa parametrar.

Så påstår du ff att jag trimmar så är jag mer ledsen över att du inte förstår bättre.

Senast redigerat av Jassaj (15 november 2022)

spillolja
15 november 2022 · 4 014 Inlägg

Konsultera en verkstadsmanual för denna mopedbil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jassaj
15 november 2022 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Konsultera en verkstadsmanual för denna mopedbil

Tack, någon idé var jag hittar en.

Har googlat runt lite men inte hittat

Xebers76
15 november 2022 · 2 250 Inlägg

Då var det dags för popcorn igen lol

SportPilot Ubåtsingenjör
15 november 2022 · 7 217 Inlägg

Kasta på en turbo och lustgas, sen blir det åka av

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
15 november 2022 · 3 296 Inlägg

Hur vet vi om den redan gör 45kmh och du vill att den ska åka fortare?😁

Jag vill inte tipsa om något olagligt, speciellt inte när der gäller mopedbilar.

Jesper328
15 november 2022 · 2 333 Inlägg

Ägde en moppebil en gång.
Någon gammal Ligier som var fullkomligt livsfarlig redan vid en topphastighet på 45km/h.

Lite pill här och där, och sen så gjorde den närmare 80 knyck.

Kan byta denna information om hur man uppnår detta mot ett sexpack Norrlands, och ett rör Pringles paprika.

Up the RA
Lucif3r
16 november 2022 · 2 183 Inlägg

Att vi här på forumet drar öronen åt oss så fort det gäller pillning av mopeder och dylikt är dels för att vi själva varit unga och dumma, och dels för att vi har det nog tufft som bilentusiaster i detta avlånga land...
Det sista vi vill är att få det ännu tuffare för att vissa prompt ska ha sina dödsfällor att gå ännu fortare, utan tillräcklig utbildning som grädde på moset.

Och framförallt vill vi inte slå upp tidningen en morgon och läsa om en trimmad/manipulerad/kalla-det-vad-du-vill mopedbil som varit inblandad i en dödsolycka och undra om det var den "vi hjälpte att köra fortare"...
Hur man överhuvudtaget som förälder frivilligt sätter sitt barn i en dödsfälla som en mopedbil är övergår mitt förstånd... Men men, lagen säger att man får det, så det får väl vara upp till var och en.

Jassaj
16 november 2022 · 10 Inlägg

Inser att man inte får ett vettigt svar.

Om man nu är misstänksam (och någorlunda smart och civiliserad), så be mig i stället i ett PM så kan jag skicka en bild på mitt körkort.

Nä istället så finns det som som måste slänga ur sig omogna syrliga kommentarer, väx upp.

Är det ett pajas forum eller ett fakta forum.

Jag vände mig hit för att jag tänkte det fanns en grym kompetens och för att slipa leta på andra ställen, hade onekligen fel.

Om man tar sig tiden till att läsa mitt första inlägg är jag endast ute att återställa till en 45 km/h, varför? För att den farten passar stadstrafiken bättre = säkrare anser jag.

Moppebilen har några år på nacken och i min värld så kan man säkert tappa några km när ålder och milen rullar på.

Frågan var därför om någon med kompetens här inne om mopedbilar hade kunskap om vad man kan gör för att ”få” tillbaka de extra km.

Har man inget vettigt att tillföra sakfrågan så hål tyst istället inte ett dugg intresserad av era barnsliga inlägg eller moral lektioner.

Med tanke på någras personliga påhopp så skulle jag säga att jag troligtvis är mer ansvarstagande förälder än flertalet här inne.

Senast redigerat av Jassaj (16 november 2022)

Jassaj
16 november 2022 · 10 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att vi här på forumet drar öronen åt oss så fort det gäller pillning av mopeder och dylikt är dels för att vi själva varit unga och dumma, och dels för att vi har det nog tufft som bilentusiaster i detta avlånga land...
Det sista vi vill är att få det ännu tuffare för att vissa prompt ska ha sina dödsfällor att gå ännu fortare, utan tillräcklig utbildning som grädde på moset.

Och framförallt vill vi inte slå upp tidningen en morgon och läsa om en trimmad/manipulerad/kalla-det-vad-du-vill mopedbil som varit inblandad i en dödsolycka och undra om det var den "vi hjälpte att köra fortare"...
Hur man överhuvudtaget som förälder frivilligt sätter sitt barn i en dödsfälla som en mopedbil är övergår mitt förstånd... Men men, lagen säger att man får det, så det får väl vara upp till var och en.

Är det någon föreläsnings forum här? Hur mycket säkrare tror du en moped klass ett är? Ska vi skrota dom oxå?

Helt puckat

Senast redigerat av Jassaj (16 november 2022)

krambriw
16 november 2022 · 424 Inlägg

Puckat, ja det är det om man vill att dottern ska åka snabbare i en chipspåse
Jag undrar vem som bör växa upp

Lucif3r
16 november 2022 · 2 183 Inlägg

Jassaj skrev:
Hur mycket säkrare tror du en moped klass ett är?

Betydligt säkrare.

Jassaj
16 november 2022 · 10 Inlägg

Lucif3r skrev:

Jassaj skrev:
Hur mycket säkrare tror du en moped klass ett är?

Betydligt säkrare.

Wow

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang