Var köper man bildäck och fälgar?

apmanable
28 december 2022 · 55 Inlägg

Söker efter vinterdäck till min yaris från 2001. Ska ha 55/80/13R. Hittade en annons på blocket med 4 nya vinterdäck för 2000kr men då måste jag köpa till fälgar. Var köper man det i så fall? Är det värt att köpa däck och fälgar separat? Vet att det är klokt att köpa nya däck så dom inte är så slitna, men spelar det någon roll vad det är för fälgar så länge dom passar?

Har också sett en hel del annonser om däck för vagnar och släp som är billiga, men jag antar att dom inte är samma som jag ska ha även om måtten stämmer?

Tack på förhand!

Senast redigerat av apmanable (28 december 2022)

Jesper328
28 december 2022 · 2 371 Inlägg

Kolla vilket bultmönster du har, och sök sedan efter det på Blocket.
T.ex https://www.bultcirkeltabell.se/
Med lite tur så kan du kanske hitta kompletta hjul till just en Yaris.

Just bredd och profil kan ju diffa lite mot vad du söker.

Up the RA
apmanable
28 december 2022 · 55 Inlägg

Det ser alltså ut att vara däck till släpvagn jag ska leta efter. Visst bör det stämma? Hittade ett par på blocket och har ringar in vad jag tror är min bilmodell


https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-3ca9c453446b91e6e7aa0fcd1b95d10c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-64ef2d0983c60c5f9f6b1bd38cd044ff.jpg

Mossan1
28 december 2022 · 2 828 Inlägg

Nej nej, det ska du INTE ha.
Släpvagnar har en helt annan ET än din Toyota Yaris för det första.
(ET =inpressningsdjupet för centrumet)

Din Toyota har ET 46mm enl bilden ovan, och en släpvagn har (oftast) ET 30mm.
Det betyder däckbanan 16mm längre ut än orginalhjul.  Blir märkliga köregenskaper och ev däck utanför skärmkanten. Kan ta i någonstans, ev, vid fullt rattutslag.

Därtill kommer diametern på centrumhålet som skall vara rätt.
Din Toyota har 54.1 enl bilden.
Släpvagn vet jag inte

Det ska inte bara  vara "tillräckligt stort".
För stort hål ger märkliga vibrationsfenomen. (Ev inte stålfälgar)
För litet hål går inte fälgen dit över huvudtaget.


Fälgar ska ha rätt:
tum,  (13")
håldelning för hjulskruvar/muttrar,(4x100) 
Rätt centrumhåldiam (54.1)
och
ET inom 5mm i alla fall. (46)
(Inom parentes är börvärden enl bilden i inlägget ovan)

Tala med en lokal däckförsäljare.
Dom brukar kunna ordna fälgar också.
Stålfälgar är inte så dyra.

Alt, köpa begagnade modellanpassade hjul med dåliga däck och bara köpa nya däck till dom.

Många gör just misstaget att köpa begagnad bil utan säsongshjul bara för den kanske är billigare. En uppsättning hjul är några tusen man glömmer då.

Edit:
Skrev felaktigt "Hyundai" istället för Toyota

Senast redigerat av Mossan1 (28 december 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2022 · 14 057 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nej nej, det ska du INTE ha.
Släpvagnar har en helt annan ET än din Hyundai för det första.
(ET =inpressningsdjupet för centrumet)

Din Hyundai har ET 46mm enl bilden ovan, och en släpvagn har (oftast) ET 30mm.
Det betyder däckbanan 16mm längre ut än orginalhjul.  Blir märkliga köregenskaper och ev däck utanför skärmkanten. Kan ta i någonstans, ev, vid fullt rattutslag.

Därtill kommer diametern på centrumhålet som skall vara rätt.
Din Hyundai har 54.1 enl bilden.
Släpvagn vet jag inte

Det ska inte bara  vara "tillräckligt stort".
För stort hål ger märkliga vibrationsfenomen. (Ev inte stålfälgar)
För litet hål går inte fälgen dit över huvudtaget.


Fälgar ska ha rätt:
tum,  (13")
håldelning för hjulskruvar/muttrar,(4x100) 
Rätt centrumhåldiam (54.1)
och
ET inom 5mm i alla fall. (46)
(Inom parentes är börvärden enl bilden i inlägget ovan)

Tala med en lokal däckförsäljare.
Dom brukar kunna ordna fälgar också.
Stålfälgar är inte så dyra.

Alt, köpa begagnade modellanpassade hjul med dåliga däck och bara köpa nya däck till dom.

Många gör just misstaget att köpa begagnad bil utan säsongshjul bara för den kanske är billigare. En uppsättning hjul är några tusen man glömmer då.

TS skrev att han har en Toyota Yaris och ingen Hyundai men dom hjulen kanske är lika.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
28 december 2022 · 2 828 Inlägg

Vettemannen skrev:
[
TS skrev att han har en Toyota Yaris och ingen Hyundai men dom hjulen kanske är lika.

Oops helt rätt, fel av mig.
Jag fick Hyundai Atos i huvudet av nån konstig anledning när det tydligt står Toyota Yaris.
Jag har inte en susning om Hyundai Atos fälgdimensioner.
Jag har ändrat inlägget nu.
Bra påpekande!

Senast redigerat av Mossan1 (28 december 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2022 · 13 743 Inlägg

dom  yarisarna jag sätt har alltid 14" på vinterdäcken... jag köpte vinterdäck från just en yaris till min Seat arosa   satt 155/65-14

dessa däcken är lite stadigare sidledes så känns inte liksa svampiga men inte jättestötiga..   bästa är nog att köpa någonstans där dom säljer allt monterat och klart det blir oftast billigare än att sen åka iväg och montera däcken på fälgarna på en lokal däckifirma..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
28 december 2022 · 2 828 Inlägg

Growe skrev:
dom  yarisarna jag sätt har alltid 14" på vinterdäcken... jag köpte vinterdäck från just en yaris till min Seat arosa   satt 155/65-14

Förklaring till TS:
Att ha större fälgdiameter än orginal (tex 14" istället för 13")  går alldeles utmärkt, men då måste man också ha annan däckdimension än orginal.
Inte bara uppenbara fälgdiametern som ändras utan krävs även en lägre profil på däcket så omkretsen på hjulet är inom 5% mot orginal.

Större fälgdiam = krävs mindre ytterdiameter på däcken för att vara lika.

OBS, jag vet inte vad en Yaris har för orginaldiameter på fälgarna.
13" nämndes i första inlägget.

Sätta MINDRE fälgdiam än orginal kan bli problem med att fälgen tar i bromsoken.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2022 · 13 743 Inlägg

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
dom  yarisarna jag sätt har alltid 14" på vinterdäcken... jag köpte vinterdäck från just en yaris till min Seat arosa   satt 155/65-14

Förklaring till TS:
Att ha större fälgdiameter än orginal (tex 14" istället för 13")  går alldeles utmärkt, men då måste man också ha annan däckdimension än orginal.
Inte bara uppenbara fälgdiametern som ändras utan krävs även en lägre profil på däcket så omkretsen på hjulet är inom 5% mot orginal.

Större fälgdiam = krävs mindre ytterdiameter på däcken för att vara lika.

OBS, jag vet inte vad en Yaris har för orginaldiameter på fälgarna.
13" nämndes i första inlägget.

Sätta MINDRE fälgdiam än orginal kan bli problem med att fälgen tar i bromsoken.

som sagt jag har själv handlat beg däck på skroten just från en yaris pga den har rätt däck till min bil och då var det 14" och titttat på många yaris och alla har haft 14"   men kanske dom första hade 13"

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyot … nium/Alla/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MrHyde
28 december 2022 · 654 Inlägg

Growe skrev:
dom  yarisarna jag sätt har alltid 14" på vinterdäcken... jag köpte vinterdäck från just en yaris till min Seat arosa   satt 155/65-14

dessa däcken är lite stadigare sidledes så känns inte liksa svampiga men inte jättestötiga..   bästa är nog att köpa någonstans där dom säljer allt monterat och klart det blir oftast billigare än att sen åka iväg och montera däcken på fälgarna på en lokal däckifirma..

Vill bara påpeka att 155/65R14 är en mycket ovanligare dimension än 155/80R13 och väldigt olik i rullomkrets, om TS ska ha 155/80R13 original så är 155/65R14 ca 4% mindre i rullomkrets.
Däck som är mer ovanliga tenderar ofta att vara dyrare i snitt än vanligare däckstorlekar.

Ps. 155/65-14 är diagonaldäck, TS ska isf ha 155/65R14 som är radialdäck wink

Live long, and prosper.
Oreggad Ruter Knekt
28 december 2022 · 651 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nej nej, det ska du INTE ha.
Släpvagnar har en helt annan ET än din Toyota Yaris för det första.
(ET =inpressningsdjupet för centrumet)

Din Toyota har ET 46mm enl bilden ovan, och en släpvagn har (oftast) ET 30mm.
Det betyder däckbanan 16mm längre ut än orginalhjul.  Blir märkliga köregenskaper och ev däck utanför skärmkanten. Kan ta i någonstans, ev, vid fullt rattutslag.

Därtill kommer diametern på centrumhålet som skall vara rätt.
Din Toyota har 54.1 enl bilden.
Släpvagn vet jag inte

Det ska inte bara  vara "tillräckligt stort".
För stort hål ger märkliga vibrationsfenomen. (Ev inte stålfälgar)
För litet hål går inte fälgen dit över huvudtaget.


Fälgar ska ha rätt:
tum,  (13")
håldelning för hjulskruvar/muttrar,(4x100) 
Rätt centrumhåldiam (54.1)
och
ET inom 5mm i alla fall. (46)
(Inom parentes är börvärden enl bilden i inlägget ovan)

Tala med en lokal däckförsäljare.
Dom brukar kunna ordna fälgar också.
Stålfälgar är inte så dyra.

Alt, köpa begagnade modellanpassade hjul med dåliga däck och bara köpa nya däck till dom.

Många gör just misstaget att köpa begagnad bil utan säsongshjul bara för den kanske är billigare. En uppsättning hjul är några tusen man glömmer då.

Edit:
Skrev felaktigt "Hyundai" istället för Toyota

Oj så mycket text utan att fånga upp det mest relevanta: navmåttet måste stämma.

Dessutom är 13ET diff (52-39) inget att skapa ramaskri över med sannolikhet.

Jaha du fångade upp det, för mycket text du vet

Senast redigerat av oreggad (28 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
29 december 2022 · 2 828 Inlägg

oreggad skrev:
Dessutom är 13ET diff (52-39) inget att skapa ramaskri över med sannolikhet.

Var kom ET 52 och 39 ifrån?

Senast redigerat av Mossan1 (29 december 2022)

torsen
29 december 2022 · 7 238 Inlägg

Mitt svar på rubricerade frågan är: Kontakta dackonline.se och ha ditt regnr eller chassienr framme i beredskap.
Kolla på dackonline.se var deras närmaste "kontraktsverkstad" finns.
Fråga om du får direktadressera dina däck/hjul till "kontraktsverkstaden".
Härigenom slipper du få däcken/hjulen hem för att sedan kånka på dem till "kontraktsverkstaden".
Smidigt och billigt anser jag - som brukar göra så.
Dackonline.se har i regel de prisbilligaste däcken/hjulen - dessutom fraktfritt plus hemult pris på ev omläggning av däck på befintlig fälg.

jaka54
29 december 2022 · 5 733 Inlägg

Hej!
Håller med Torsen! Däck köper man billigast och snabbast från Däckonline! Har köpt därifrån de senaste två decennierna.
Fälgar köper du lämpligast från Toyota. -Finns massor av återförsäljare att välja på !

Brådhis * Voff voff *
29 december 2022 · 10 280 Inlägg

MrHyde skrev:
Ps. 155/65-14 är diagonaldäck, TS ska isf ha 155/65R14 som är radialdäck wink

Nej... Diagonaldäck anger däckbredden i tum med tre siffror (X.XX) och sedan ett "x" följt av däckets storlek i tum, så 155/65-14 blir inte ett diagonaldäck. Högst troligt skulle dom flesta däckförsäljare tolka det som 155/65R14". I synnerhet om det ska sitta på en bil från det här millenniet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
30 december 2022 · 654 Inlägg

Brådhis skrev:
Nej... Diagonaldäck anger däckbredden i tum med tre siffror (X.XX) och sedan ett "x" följt av däckets storlek i tum, så 155/65-14 blir inte ett diagonaldäck. Högst troligt skulle dom flesta däckförsäljare tolka det som 155/65R14". I synnerhet om det ska sitta på en bil från det här millenniet. smile

Diagonaldäck benämns med ett bindestreck medans radialdäck benämns med ett R, så nej det är inte enbart den typen du beskriver(till exempel 12.4-24)
Finns väldigt många traktor och implementdäck nuförtiden som skrivs till exempel 400/60-15.5 eller 700/65-38 och det är diagonaldäck.
Jag arbetar med dessa däck dagligen så om du inte tror mig, kolla upp det.

Men ja, vi däckförsäljare skulle koppla dessa dimensioner till PV.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang