Klonkande bakvagn v70n 2006

LimMmpan
5 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej,

Har en bakvagn på min v70n som låter väldigt mycket. Det klonkar/slår mitt under bakvagnen hela tiden i minsta gupp när man kör. Har gjort det under en lång tid och nu är jag trött på det.

Vid minsta lilla ojämnhet i backen låter det väldigt mycket från bakvagnen, allt från ett litet brunnslock till ett fartgupp. Det låter likadant hela tiden också.

Har försökt att ta reda på vad det kan vara genom att hissat upp bilen men ser inget som verkar vara konstigt. Har dragit och slitit lite här och var men hittar inget. Kan det vara nån bussning, stabilisatorstag mm?

Har ett klipp på hur det låter: https://youtu.be/C2Ph9I3Ds94

Uppskattar svar gärna :)

Linus

Senast redigerat av LimMmpan (5 januari 2023)

zzr94092
5 januari 2023 · 4 395 Inlägg

Börja att byta stabstagen,om det finns,kostar inte många kronor..kollat så att ingen fjäder är av och ligger fel?

Senast redigerat av zzr94092 (5 januari 2023)

Mossan1
7 januari 2023 · 2 832 Inlägg

Få V70N har krängningshämmare bak, men funns det är dom misstänkta.
Slammrar/klapprar mer än bonk/bank.

Övre stötdämparfästena bak är relativt vanlig orsak till "klonk"
Man kommer åt dom ifrån bagaget. Typ under främre golvluckan eller under baksätet. Minns inte exakt.

Annan vanlig orsak är rostiga fjädrar. Dom ska ha ett gummilager på övre/nedre varven för fjädern gnuggar mot sig själv där.  Kan uteslutas medelst att spraya lite WD40 eller liknande på fjäderns nedre varv.
Tillfälligt tyst = felet funnet.

Stötdämpare kan låta i sig själva, speciellt om den är oljig (=läcker) och naturligtvis även bussningar.

LimMmpan
11 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej,

Har nu bytt ut stabilisatorstagen men blev absolut ingen skillnad. Dock har det uppkommit ännu ett nytt ljud fast bara från höger bak. Ett mer gnisslande ljud som låter samtidigt som det där klonket.

Får nog börja kika på fjädrarna och stötdämparna isåfall, tack för svar.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang