Saab 9-3 aero 6vxl

Hugoaxelsson
11 januari 2023 · 1 Inlägg

Tjena ja köpte precis en Saab som bara slutade driva, ja undrar om de kan vara kopplingen eller om de låter som nått annat, det går bra att lägga i växlarna och startar och går bra låter inget konstigt när ja lägger i växlarna. Men när ja släpper kopplingen händer de absolut ingenting

Mvh Hugo

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 749 Inlägg

det kan vara en del grejer..  det är allt från en sliten koppling (och ja den kan fungera perfekt och bara sluta fungera  varit med om det själv) till att ingånde axel gått av.. beror ju lite på om det bara slutade fungera eller gradvis vart sämre osv..

även en trasig drivaxelknut kan göra att man blir stående.. värt att tänka på   med en öppen diff så slutar bilen helt enkelt att driva..  även på en 4wd bil räcker det oftast med att bara en drivaxelknut pajar så blir man stående..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2023 · 10 287 Inlägg

Drivknut eller kopplingsras är ju iaf det första man tänker på... Du får väl börja med att kolla om utgående axlar ur lådan snurrar med växel i.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
11 januari 2023 · 4 043 Inlägg

Growe skrev:
det kan vara en del grejer..  det är allt från en sliten koppling (och ja den kan fungera perfekt och bara sluta fungera  varit med om det själv) till att ingånde axel gått av.. beror ju lite på om det bara slutade fungera eller gradvis vart sämre osv..

även en trasig drivaxelknut kan göra att man blir stående.. värt att tänka på   med en öppen diff så slutar bilen helt enkelt att driva..  även på en 4wd bil räcker det oftast med att bara en drivaxelknut pajar så blir man stående..

Jag har köpt mer än en v70 där verkstaden sagt att kopplingen är kass och sedan visar det sig bara vara drivaxel/drivknut.

Känns kopplingen bra när du trycker ner så tyder det mer på drivknut/drivaxel.
Speciellt om felet uppstod hastigt  utan förvarning.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 749 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:
det kan vara en del grejer..  det är allt från en sliten koppling (och ja den kan fungera perfekt och bara sluta fungera  varit med om det själv) till att ingånde axel gått av.. beror ju lite på om det bara slutade fungera eller gradvis vart sämre osv..

även en trasig drivaxelknut kan göra att man blir stående.. värt att tänka på   med en öppen diff så slutar bilen helt enkelt att driva..  även på en 4wd bil räcker det oftast med att bara en drivaxelknut pajar så blir man stående..

Jag har köpt mer än en v70 där verkstaden sagt att kopplingen är kass och sedan visar det sig bara vara drivaxel/drivknut.

Känns kopplingen bra när du trycker ner så tyder det mer på drivknut/drivaxel.
Speciellt om felet uppstod hastigt  utan förvarning.

kan jag tänka mig..     dom inre knutarna är ju äkligt klena på dom där..   iof aldig haft någon yttre knut som strulat men inre är vanligt och man får skakningar under belastning skitirreterande..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang