Hjulbult

sandrarobertsson85
25 oktober 2023 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247706/247706-9b97214a22bf884ae4ab507fa33547d6.jpg


Tog hjälp att byta däck men tyvärr slutade det med att en hjulbult blev trasig och rundad efter några försök att få av den. Nu är frågan hur man får av en rundad hjulmutter. Se bild hur bulten ser ut.

Mossan1
25 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Finns några trick:

Knacka på en mindre hylsa som bara näääästan passar. Finns också hylsor för ändamålet.

Svetsa på en mutter utanpå orginalmuttern är också möjligt.
Finns dock risk för skador på fälgen.

Är hjulen dragna av klantskalle helt utan känsla för moment, kan det vara ett elände.  Fastrostade blir dom bara på bil som stått i åratal.

En klåpare med mutterknack är farliga saker i sammanhanget....

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2023 · 14 060 Inlägg

sandrarobertsson85 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247706/247706-9b97214a22bf884ae4ab507fa33547d6.jpg


Tog hjälp att byta däck men tyvärr slutade det med att en hjulbult blev trasig och rundad efter några försök att få av den. Nu är frågan hur man får av en rundad hjulmutter. Se bild hur bulten ser ut.

Varför blev hjulskruven eller om det var hjulmuttern rund, använde ni fel storlek på hylsa?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
25 oktober 2023 · 3 313 Inlägg

Vet hur ford har det, när man kollar så ser hjulbulten ihålig ut. Är det en såndär kåpa över muttern du dragit på....?

zemet
25 oktober 2023 · 4 041 Inlägg

Low skrev:
Vet hur ford har det, när man kollar så ser hjulbulten ihålig ut. Är det en såndär kåpa över muttern du dragit på....?

Jag tänkte samma sak. Hjulmuttrarna på min Tesla hade en idiotisk konstruktion med ett tunnt metal/chrome hölje utanpå en vanlig bult.
Dessa expanderar med tiden och man får inte på den "rätta" hylsan tex 21mm.

Man tar då 22mm hylsan istället och sen ser det ut som på bilden.
Ringde och pratade med däckverkstaden idag och dom nämnde att ett flertal tillverkare börjat med samma dåliga konstruktion.


Så ett tips till TS, ta en storlek mindre hylsa än du provade med sist och banka på den med en hammare.
Det kan vara en bra ide att köra med en chromad hylsa istället för en krafthylsa så hylsan är lite mer formbar med våld.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Niknar
25 oktober 2023 · 198 Inlägg

Det där är ingen originalmutter. Muttern ovanför till vänster är orginal. Muttrarna har en kåpa i rostfri plåt. Efter 7-8 år fightats med dess har jag lärt att ALDRIG använda mutterdragare till dessa utanenbart handkraft. Hoppas att det löser sig.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
granadadr
25 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

bryt bort alukåpan,, försök sedan att få lös  MUTTERN, med en riktig hylsa för ändamålet,, Ford och Volvo har en egenhet att rosta mellan mutter å kåpan, så många använder 20 hylsa,, å vips så är allt kajk, finns faktiskt 19,5 för ändamålet,, jag brukar kasta dessa muttar så långt jag kan wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
sandrarobertsson85
25 oktober 2023 · 3 Inlägg

Vettemannen skrev:

sandrarobertsson85 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247706/247706-9b97214a22bf884ae4ab507fa33547d6.jpg


Tog hjälp att byta däck men tyvärr slutade det med att en hjulbult blev trasig och rundad efter några försök att få av den. Nu är frågan hur man får av en rundad hjulmutter. Se bild hur bulten ser ut.

Varför blev hjulskruven eller om det var hjulmuttern rund, använde ni fel storlek på hylsa?

/Benny

Ingen aning om varför det blev som det blev.. 🤔 Det är inte jag som gjort det..

sandrarobertsson85
25 oktober 2023 · 3 Inlägg

Bilen är nyinköpt hos en bilfirma med nya däck som är på just nu. Troligtvis har bultarna dragits åt så hårt på verkstaden med nån slags muttermaskin eller något.

granadadr
26 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

sandrarobertsson85 skrev:
Bilen är nyinköpt hos en bilfirma med nya däck som är på just nu. Troligtvis har bultarna dragits åt så hårt på verkstaden med nån slags muttermaskin eller något.

då hade jag åkt tillbaka och sagt,, detta måste ni fixa wink

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Är det inte en stackars låsbult som man misshandlat sönder? Tycker mig se rundade klackar, det har inte en vanlig skalle.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
26 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det inte en stackars låsbult som man misshandlat sönder? Tycker mig se rundade klackar, det har inte en vanlig skalle.

Är inne på samma sak = låsmutter.
Hur som helst så banka på en TOLVKANT-hylsa.

johanbrolin
26 oktober 2023 · 108 Inlägg

Varit med om dessa Ford-muttrar förr. Helt värdelösa i min mening.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000022142
Banka på en sådan i lämplig storlek och gänga dän den. Sen åk å köp vanliga muttrar utan höljet.

Stora fötter - Stora skor
xXSammy
26 oktober 2023 · 6 577 Inlägg

Sitter en tunn kromhylsa över hjulmuttrarna som expanderar med tiden beroende på hur mycket/om det kommer in grus och dyl emellan

Brukar passa in en 19mm 6-kants krafthylsa i samma vinkeln som muttern en gång var sen slå in den med mindre slägga. Missat en gång, hittills. : )

Finns rejält med tålamod så går det att bryta loss det skadade kromet och använda en 18 mm hylsa

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang