ABS krans på Audi 100 Turbo?

jaka54
31 oktober 2023 · 5 735 Inlägg

Hej!
Alla fem gängorna på bakre hjulnavet på min brors Audi 100 Turbo har gått sönder. Vi satte in helicoils för ett år sedan men brorsan märkte nu när han bytte till vinterdäck att helicoilsen hade mer eller mindre lossat/ deformeras/gått sönder.
Nytt fem bultat nav med ABS krans går inte att få tag på, varken nytt från Audi tradition i Tyskland eller från Bildelsbasen eller på eBay.

Nu är det så att fem bultade nav till Audi 100  (5/112) är alla likadana även om det sitter ABS krans på eller inte ( ABS kransen går att ta bort eller sätta dit om man saknar ABS krans)

Vi hittade ett fem bultat nav från en -87:a i går på Enköpings skroten men det navet saknade ABS krans, men jag hade en krans liggande så jag hade förhoppning att det bara var att knacka fast kransen på navet eftersom jag har gjort det på ett annat nav.

Problemet visade sig vara att det navet som brorsan köpt var väldigt rostigt på ytan där ABS kransen skulle sitta så att få på kransen var omöjligt, jag var tvungen att hitta på en lösning hur jag skulle få fast kransen.
Lösningen blev att svarva bort lite av navets yta och sedan borra hål , gänga och skruva fast kransen med 5st 3mm insexskruvar.
Problemet då är att ABS kransen sitter ca 2 mm längre in!! Alltså 2mm längre ifrån ABS givaren.
Gör det någonting  funktionsmässigt att avståndet mellan givare och krans ökat med 2mm???https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-29e867ab23fe84ea311afe80e4e3cbba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1fcbe9b792540cd53f8b40d5ac9d5a51.jpg

Senast redigerat av jaka54 (31 oktober 2023)

doktorduett
31 oktober 2023 · 354 Inlägg

annars är det väl att shimsa ut kransen 2 mm

jaka54
31 oktober 2023 · 5 735 Inlägg

Jag har tänkt i de banorna också att man skulle flytta fram ABS kransen! -Problemet är hur?
Jag tänkte att  genom att borra , gänga  och skruva fast ett tiotal 3mm skruvar på insidan så ABS kransen har något att vila mot och sedan svarva ner skallarna på skruvarna så ABS kransen flyttas fram 2mm.
Men helst skulle jag vilka shimsa med en stålring som krymps fast men jag har inget sånt material.

Jesper328
31 oktober 2023 · 2 373 Inlägg

En luftspalt brukar man vilja ha på runt 1mm.

Ett sätt jag kan se på bilden är;
Schimsa med brickor på baksidan av kransen.
Alltså runt de skruvarna du har satt dit.

Du kan ju även försöka få hjulsensorn att sitta djupare i sitt hål.
Nu har jag noll koll på hur en hjulsensor till en sådan kärra ser ut, men om den har ett fästöra eller två så kan du prova att ta av 2mm på detta då att sensorn hamnar djupare in.

Up the RA
doktorduett
1 november 2023 · 354 Inlägg

sätt 2mm brickor under kransen, en på varje skruv
det ju ingen belastning på kransen, så det går fint att göra så

jaka54
2 november 2023 · 5 735 Inlägg

Hej!
Brickor fungerade inte då de hade för stor diameter. Skulle få svarva bort mer material på navet om jag skulle använt brickor, så jag tog en 1,2mm stålplåt (trodde att en 2mm plåt skulle bli för tjock) och lade ABS kransen  ovanpå och använde den som mall .
Med en vinkelkap tog jag upp det stora hålet i mitten och filade till så 1,2mm plåten gick att få på navet.
Skruvade sedan fast ABS kransen på navet.
Satte sedan fast navet i svarven ( gammal Blomkvist från 1949) och svarvade bort  en del av 1,2mm stålplåt en som stack ut ( ville ju att det skulle se snyggt ut).

När vi sedan satte på navet på hjulaxeln så märkte vi att ABS kransen tog i givaren...
Hur i h... Kunde det bli så???

Jo så här var det...
Tidigare hade jag haft problem  med att lossa de sex skruvarna som höll hjulaxeln ( sitter skruvad på bakaxeln med 6 stycken 8mm insex skruvar) och varit tvungen att värma varje skruv med gassvetsen för att få loss dem...och då lossade jag ABS givaren från fästet på bakaxeln för att den inte skulle förstöras av värmen från gaslågan ...och kollade inte hur långt ut given satt.
När jag sedan satte tillbaka givaren så tryckte jag bara in den till den bottnade!
Så skulle jag inte ha gjort!
Men det kom jag på senare...

Dag nummer två.
Kollade i Benleyboken ( del 2 på 700 sidor , finns tre delar).
Och där stod att man skulle trycka in givaren tills det tog stopp.
Det var därför jag tryckte in den helt i fästet.

Beslöt att kolla hur det såg ut på högersidan!
Bort med hjulet och bromsar.
Vi ser då att avståndet mellan ABS  givare och ABS krans är ca 0.3mm!
Hur kan det vara så höger sida??
Jo! Svaret var att ABS givaren på höger sida inte var helt inskjuten i sitt fäste...

Så det verkar som så att ABS givaren SKA justeras med 0,3 mm spel mot ABS kransen!!! Och att det som stod i Bedntley boken inte stämde!

Så vi gjorde på vänster sida som det var på höger sida  och justerade  till 0,3mm spel och köpte slutligen 5 stycken nya hjulbultar  på Mekonomen så nu fungerar allt bra. -Det blev lite långt det här men  hoppas att ni står ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ae413e5672e95fe44765a96d29ecb56c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d1af86f22a7b24b19958fb2e67a39b03.jpg

Senast redigerat av jaka54 (2 november 2023)

Mew
3 november 2023 · 2 160 Inlägg

Alltid roligt när man följer instruktionerna till 100% men det ändå blir fel. roll Skönt att det löste sig!

Det är väl det som är nackdelen med att köra gamla bilar, speciellt bilar med utrustning som är ovanlig. Går nåt sönder så är det lika mycket problem att hitta en ersättningsdel som att faktiskt göra jobbet. Inte bara att byta. Har själv varit där flera gånger, och är lite så för tillfället också - min fläkt i den blåa 245an kvittrar från och till, och jag letar aktivt efter en NOS kupéfläkt till 240 med AC. Det finns nytillverkade, men de är av så kass kvalité att de kvittrar och har sig redan som splitter nya. Kul efter ett 6-8h jobb. Men ändå envisas man med att köra "gammalt skit"... Det är helt enkelt inte samma känsla i nyare bilar. big_smile

Jesper328
3 november 2023 · 2 373 Inlägg

Bra jobbat. smile
0,3mm spalt var inte mycket du, gäller att ha ett friskt hjullager med det måttet. lol

Senast redigerat av Jesper328 (3 november 2023)

Up the RA
jaka54
3 november 2023 · 5 735 Inlägg

Hej!
Bytte ABS givare fram på min Audi TT 3,2 lit roadster (2004) för några år sedan och där var också avståndet 0,3mm , stod även så i Benleyboken jag har över Audi TT.

Senast redigerat av jaka54 (3 november 2023)

husseman
4 november 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, låter som trams- finns inte givare som jobbar med ABS som har en tolerans på 0,3 mm.
Det skulle betyda att om ditt hjullager blir minsta slitet, så skulle hela ditt abs system fallera.
Måste vara givare som e´antigivare i såfall. Nåja, bara det funkar så..
mvh/husse

jaka54
4 november 2023 · 5 735 Inlägg

Hej!
Trams eller inte. I Benleyboken för Audi TT står det tydligt att avståndet ska vara 0,3mm.
Se nedanstående bild.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a1c5e465f81ce8c2a3cab460a018e40b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-659928bec67edf4e65b22c54afbdacf0.jpg


Men...när jag satte in nya ABS givare för 4-5 år sedan så kollade jag avståndet när jag monterat givarna och fick det till 1,3mm...

Senast redigerat av jaka54 (4 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang