Tips på bra sommardäck

Icebear
21 mars · 235 Inlägg

MrHyde skrev:

master_lars skrev:
Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

candyweiss
22 mars · 876 Inlägg

Icebear skrev:

MrHyde skrev:

master_lars skrev:
Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..

Senast redigerat av candyweiss (22 mars )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
master_lars
22 mars · 1 160 Inlägg

Icebear skrev:

MrHyde skrev:

master_lars skrev:
Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

De Efficent Grip jag hade på min tidigare A6 var just XL, men tyckte ändå de var lite mjuka i sidorna / korden. Skall tilläggas att det var Goodyear Efficent Grip 1 jag hade. Hur 2:an är har jag ingen aning om.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
MrHyde
22 mars · 654 Inlägg

candyweiss skrev:

Icebear skrev:

MrHyde skrev:

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Live long, and prosper.
candyweiss
22 mars · 876 Inlägg

MrHyde skrev:

candyweiss skrev:

Icebear skrev:

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Icebear
22 mars · 235 Inlägg

candyweiss skrev:

MrHyde skrev:

candyweiss skrev:

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

Enligt transportstyrelsen ska jag ha belastningsindex 105 på mina däck.

candyweiss
22 mars · 876 Inlägg

Icebear skrev:

candyweiss skrev:

MrHyde skrev:

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

Enligt transportstyrelsen ska jag ha belastningsindex 105 på mina däck.

XC60 har 103 av vad jag kan läsa mig till med 235/55-19..... Viken XC60 har du?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Bilproblemet
23 mars · 287 Inlägg

Jobbar i däckbranschen och har haft mycket mer problem med Continental däck. Det bästa Michelin däcket är fortfarande enligt mig Crosdclimate. Vill du ha ett tyst däck då kör du med Michelin Primacy, men räkna inte med många mil på dom.

Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

candyweiss
23 mars · 876 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Vad är skillnaden då och fungerar ett däck för europeiskt klimat i norden både på sommaren och vintern?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
23 mars · 10 280 Inlägg

candyweiss skrev:

Bilproblemet skrev:
Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Vad är skillnaden då och fungerar ett däck för europeiskt klimat i norden både på sommaren och vintern?

Definitivt inte!

Det var väl just Michelin Cross Climate som Volvo fick dille på att sätta på leasingbilarna... Gick ju sådär!

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo … begripligt

Senast redigerat av Brådhis (23 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Icebear
23 mars · 235 Inlägg

candyweiss skrev:

Icebear skrev:

candyweiss skrev:

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

Enligt transportstyrelsen ska jag ha belastningsindex 105 på mina däck.

XC60 har 103 av vad jag kan läsa mig till med 235/55-19..... Viken XC60 har du?

Går man in på bilen i Transportstyrelsens app som jag har i mobilen så står det "Däckdimension 235/55R19 105V".. Var du har sett att det ska vara 103 har jag ingen aning om...

candyweiss
23 mars · 876 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Bilproblemet skrev:
Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Vad är skillnaden då och fungerar ett däck för europeiskt klimat i norden både på sommaren och vintern?

Definitivt inte!

Det var väl just Michelin Cross Climate som Volvo fick dille på att sätta på leasingbilarna... Gick ju sådär!

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo … begripligt

Joo, med tänkte att Biloroblemet  som jobbar med däck skulle svara smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Icebear
23 mars · 235 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Jobbar i däckbranschen och har haft mycket mer problem med Continental däck. Det bästa Michelin däcket är fortfarande enligt mig Crosdclimate. Vill du ha ett tyst däck då kör du med Michelin Primacy, men räkna inte med många mil på dom.

Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Det är ju konstigt att ni har haft så mycket problem med Continental, då jag (och säkert många andra) aldrig haft några problem med dom när jag haft det på tidigare bilar som jag har haft.

När det gäller CrossClimate så har jag läst en del inlägg på andra sidor, bland annat:

"Michelin Cross Climate är egentligen helårsdäck och dem är kanske av hög kvalitet men inte för Sverige. Helårsdäck är verkligen förmjuka att köra på sommaren och man kan inte använda dem på vintern. Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns det inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat.."

Ett annat inlägg...

"Eftersom det säljs som ett all season tyre på andra marknader kan man kanske misstänka att det har ett mjukare gummi, vilket gör att dom går tyst men slits snabbare på varm sommarväg.."

Du vill fortfarande påstå att CrossClimate är bästa Michelin däcket?

Isåfall, hur anser du att dom är på grusvägar?

Muskelbil
23 mars · 321 Inlägg

Conti har fungerat problem fritt på mina bilar i många år med många mil uttagna.
Cross climat är som suddgummin sommar tid det blir för varmt, speciellt vid längre resor i motorbägs fart.
Vinter tid är dom inte något att hänga i granen då heller
En usel kompromiss från ett mycket bra däck fabrikat i övrigt
Pilot sport är lite hög ljudda men ger många mil fast är lite bullriga
Det är inte aktuellt för tråd ägarens SUV å andra sidan.

Icebear
23 mars · 235 Inlägg

Muskelbil skrev:
Conti har fungerat problem fritt på mina bilar i många år med många mil uttagna.
Cross climat är som suddgummin sommar tid det blir för varmt, speciellt vid längre resor i motorbägs fart.
Vinter tid är dom inte något att hänga i granen då heller
En usel kompromiss från ett mycket bra däck fabrikat i övrigt
Pilot sport är lite hög ljudda men ger många mil fast är lite bullriga
Det är inte aktuellt för tråd ägarens SUV å andra sidan.

Jag kan hålla med om att Michelin är ett bra däck fabrikat, tror det är Michelin som jag har på nuvarande sommardäck (kommer inte ihåg vilken modell det är på dom) men dom har jag varit nöjd med under dom 2 sommarsäsongerna som jag haft bilen. Men just CrossClimate ger jag inte mycket för!

Vad anser du om Michelin Latitude Sport 3..?! Några erfarenheter om det däcket? Vet du hur det står sig i förhållande till Goodyear EfficientGrip 2 SUV..?

Muskelbil
23 mars · 321 Inlägg

Icebear skrev:

Muskelbil skrev:
Conti har fungerat problem fritt på mina bilar i många år med många mil uttagna.
Cross climat är som suddgummin sommar tid det blir för varmt, speciellt vid längre resor i motorbägs fart.
Vinter tid är dom inte något att hänga i granen då heller
En usel kompromiss från ett mycket bra däck fabrikat i övrigt
Pilot sport är lite hög ljudda men ger många mil fast är lite bullriga
Det är inte aktuellt för tråd ägarens SUV å andra sidan.

Jag kan hålla med om att Michelin är ett bra däck fabrikat, tror det är Michelin som jag har på nuvarande sommardäck (kommer inte ihåg vilken modell det är på dom) men dom har jag varit nöjd med under dom 2 sommarsäsongerna som jag haft bilen. Men just CrossClimate ger jag inte mycket för!

Vad anser du om Michelin Latitude Sport 3..?! Några erfarenheter om det däcket? Vet du hur det står sig i förhållande till Goodyear EfficientGrip 2 SUV..?

Jag har ingen erfarenhet av Latutid sport 3.
Om dom däcken du andvänder är bra kan du köpa lika dana igen?
GooYear Brukar vara bra men jag har mest köpt dubb fria till vintern

Bilproblemet
25 mars · 287 Inlägg

Nordiska har mer saipningar och fungerar bättre på snö/is medans det europeiska är stabilare och fungerar bättre på barmark/våta vägar

candyweiss
25 mars · 876 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Nordiska har mer saipningar och fungerar bättre på snö/is medans det europeiska är stabilare och fungerar bättre på barmark/våta vägar

Så ett europeiskt friktionsdäck är det närmaste man kommer ett åretruntdäck för i varje fall södra Sverige eller helst Skåne?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
master_lars
26 mars · 1 160 Inlägg

Inget allvädersdäck är lika bra som ett budgetsommardäck eller lika bra som ett budget vinterdäck. Det är en kass kompromiss rakt igenom.

candyweiss
26 mars · 876 Inlägg

master_lars skrev:
Inget allvädersdäck är lika bra som ett budgetsommardäck eller lika bra som ett budget vinterdäck. Det är en kass kompromiss rakt igenom.

Jo, jag vet big_smile
Ändå säljer däckhandlarna många åretruntdäck, förmodligen pga att man inbillar kunderna om hur bra däcken är?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang