2452
Sök

Måste man pressa ihop en stötdämpare vid montering?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
15 april
Trådstartare
Jag försöker följa denna manual hur jag ska montera en begagnad dämpare till min Mitsubishi Outlander 2003.
https://www.youtube.com/watch?v=zqSevTq1Zgk
https://www.youtube.com/watch?v=pOTkZ_diddw

Men när jag försöker montera den, så verkar dämparen vara för lång. Är detta normalt att en dämpare är för lång när den ska monteras? Är dom inte så när dom är nya också?
Hur skulle ni göra här om dämparen är ca 5 cm längre så det är svårt eller omöjligt att få in den i skruvhålet?

Jag har fäst dämparen vid chassit där uppe med dessa tre muttrar. Inga problem där. Problemet är dom två hålen där nere där dom två stora skruvarna ska dra ihop fästet. Det är där det styper i för hålen är för långt ifrån så dämparen kan inte monteras.
Senast redigerat av Volvo740-88 (15 april )

Fri fart för ett fritt folk!
14 581 Inlägg
15 april
testa att hissa upp bilen på andra sidan oxå om krängaren sitter i bäarmarna så vill den gärna pressa upp bärarmen på den sidan som är i luften så det är väldigt svårt att få i stötdämparen.

Kör fort så hinner inget hända...

7 613 Inlägg
16 april
Har bilen Panhardstag så kan det underlätta om man lossar detta så att bakaxeln "faller ner" mera.
Om det nu är fråga om bak och bilen har Panhardstag!
Bara en idé, och som jag själv tillämpat!

14 581 Inlägg
16 april
när jag tittar på filmen ser jag att krängaren sitter i bärarmen..  om andra sidan har all belastning så kommer den tvinga upp bärarmen och hubben rätt upp  och kommer ge sig direkt om du får upp den sidan oxå smile

ivärsta fall får du släppa krägningshämmaren  och montera den sen när bilen står på marken..  eller så fäster man ett järnspätt och tvingar ner bärarmen samtidigt som man monterar skruvarna smile

har fungerat för mig varje gång att hissa bilen på andra sidan så den inte pressar upp den sidan man skruvar på.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
16 april
Trådstartare
Growe skrev:
testa att hissa upp bilen på andra sidan oxå om krängaren sitter i bäarmarna så vill den gärna pressa upp bärarmen på den sidan som är i luften så det är väldigt svårt att få i stötdämparen.

Jag ser att alla som har hissat upp bilen har alltid gjort så att båda däcken där fram hänger lösa. Jag har bara hissat upp på en sida. Så det kanske är därför det går bet för mig.

torsen skrev:
Har bilen Panhardstag så kan det underlätta om man lossar detta så att bakaxeln "faller ner" mera.

Det är stötdämpare fram som jag ska byta.

Growe skrev:
när jag tittar på filmen ser jag att krängaren sitter i bärarmen..  om andra sidan har all belastning så kommer den tvinga upp bärarmen och hubben rätt upp  och kommer ge sig direkt om du får upp den sidan oxå smile

ivärsta fall får du släppa krägningshämmaren  och montera den sen när bilen står på marken..  eller så fäster man ett järnspätt och tvingar ner bärarmen samtidigt som man monterar skruvarna smile

har fungerat för mig varje gång att hissa bilen på andra sidan så den inte pressar upp den sidan man skruvar på.

Då ska jag göra detta! Tackar! smile
Trodde det var fel stötdämpare först. HEHU!

14 581 Inlägg
16 april
Volvo740-88 skrev:
Growe skrev:

Jag ser att alla som har hissat upp bilen har alltid gjort så att båda däcken där fram hänger lösa. Jag har bara hissat upp på en sida. Så det kanske är därför det går bet för mig.

torsen skrev:

Det är stötdämpare fram som jag ska byta.

Growe skrev:

Då ska jag göra detta! Tackar! smile
Trodde det var fel stötdämpare först. HEHU!

kan det iof vara men blir ett jävla fjöns på krängaren när bilen står tungt på andra sidan.   jag har gjort misstaget att fundera på varför i hela helvete går det inte att få dit stötdämparen och sen suttit där som en fåne och tittar och sen efter en stund så blir det ridå ner när man inser sitt misstag. och är man då inte van att meka bil så blir det inte självklart i huvudtaget.. 

men det är av misstagen man lär sig inte av dom gångerna allt går perfekt smile

Sök